غذا با ماهی

طرز تهیه و پخت ماهی شعری (شهری) به چند روش عالی

طرز تهیه ماهی شعری یا شهری درست مانند دیگر ماهی‌ها، بسیار ساده بوده و لازم نیست حتما آشپز ماهری باشید تا بتوانید آن را به بهترین شکل تهیه کنید. ماهی شهری یا شعری یکی از ماهی‌های دریای جنوب است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. به خاطر همین طعم نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ماهی شعری ماهی گوشتی است و تیغ کمی دارد. به همین دلیل شما به راحتی می‌توانید از آن برای فرزندان و کهنسالان خانه استفاده کنید و زیاد نگران آسیب‌های آن نباشید. ماهی شعری در چهار نوع وجود دارد که بهترین نوع آن شعری دم زرد است. پس اگر به بازار رفتید و دم زرد آن را مشاهده کردید، حتما یکی از آن‌ها را از آن خود کرده و از گوشت لذیذ آن لذت ببرید.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

خرید ماهی شعری، تازه و صید روز ( عمده و جزئی )

اگر می‌‌خواهید زمانی که به بازار می‌روید بتوانید ماهی شعری را از دیگر ماهی‌ها تمیز دهید، به این قسمت دقت کنید. از نظر ظاهری، بدنی بیضی شکل یا 4 گوش، کمی در مقطع فشرده دارد. رنگ ماهی شعری، سفید مایل به زرد و دارای پولک است. رنگ گوشتش سفید است و تیغ خیلی کمی دارد. حالا دیگر به راحتی می‌توانید این ماهی را بشناسید و بهترین آن را انتخاب کنید.

در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی در نظر داریم طرز تهیه ماهی شعری را برایتان شرح دهیم. از آنجا که خیی‌ها دوست دارند این ماهی را به شکلی سالم و بدون روغن اضافی میل کنند، ابتدا طرز تهیه ماهی شعری در فر را توضیح خواهیم داد. اما یادتان باشد که ماهی سرخ شده هم طرفداران خود را دارد. پس در ادامه از طرز تهیه ماهی سرخ شده شعری نیز سخن خواهیم گفت. اگر شما هم عاشق غذاهای دریایی هستید، با ما همراه باشید.

اگر قصد دارید انواع ماهی جنوب و میگو خرید کنید و با بهترین قیمت و کیفیت مناسب در یافت کنید، یه اسبک ماهی سر بزنید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی شعری در فر با 2 روش طلایی

با اینکه همه فکر می‌کنند این ماهی برای طبخ قلیه ماهی کبابی بسیار مناسب است و حتی معتقدند آن را به شکل دیگری نباید پخت، ما روشی را به شما خواهیم گفت که ببینید قابلیت‌های ماهی شعری بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در این بخش دو روش برای طبخ ماهی شهری در فر ارائه شده است که سعی کرده‌ایم سالم‌ترین روش‌ها را انتخاب کنیم.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماهی طلال به روش های مختلف (سرخ شده، کبابی و …)

طرز تهیه ماهی شعری در فر با 2 روش طلایی
طرز تهیه ماهی شعری در فر با 2 روش طلایی

روش اول: طرز تهیه ماهی شعری در فر با سبزیجات معطر

این قسمت، طرز تهیه ماهی شعری در فر بدون روغن‌های مضر و مواد عجیب و غریب است. ما از روغن زیتون استفاده کرده و با ترکیب تمر هندی و ادویه‌های جذاب یک ماهی خوشمزه و سالم در فر تهیه می‌کنیم. این دستور تهیه ماهی در فر با سبزیجات است به این صورت که ما از سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، شنبلیله، جعفری و … در تهیه سس کاری مخصوص استفاده کرده‌ایم تا ماهی طعم‌دار شود.

برویم سراغ مواد اولیه و لازم برای این غذا:

  • ماهی شعری یا شهری 700 گرم
  • روغن زیتون 1/4 پیمانه
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • تمر هندی 1 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
  • نمک دریا 1 قاشق چایخوری
  • برای سس کاری گوجه فرنگی:
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • گوجه گیلاسی نصف شده 1 پیمانه
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • سیر 2 عدد
  • زنجبیل رنده شده 1 برش 2.5 سانتی متری
  • جعفری خرد شده 2 ساقه
  • ادویه کاری 2 قاشق چایخوری
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • شنبلیله خشک 1 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
  • آب لیموی تازه 1 عدد
  • نمک دریا 1 قاشق چایخوری
  • روغن زیتون به میزان لازم

حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری:

ابتدا، برای تهیه‌ی ماهی شعری در فر تمام مواد لازم را آماده کنید تا در حین کار راحت باشید. پس ماهی را تمیز کنید. برای این کار، شکم ماهی را در راستای طول آن برش دهید و داخل شکم آن را کاملا تمیز کنید. ماهی را طوری برش دهید که گوشت آن کاملا باز و تخت شود اما پشت بدن ماهی هنوز وصل باشد. (یعنی شبیه به بدن پروانه. گوشت ماهی مثل دو بال پروانه از هم باز باشد.) اگر خودتان تا به حال این کار را انجام نداده اید، می‌توانید ماهی شعری پاک شده برای ماهی شکم‌پر را از فروشگاه اسبک‌ماهی خریداری کنید. ماهی را که تمیز کردید، کاسه‌ی کوچکی بردارید. تمر هندی را به همراه چند قطره‌ی آب و به کمک همزن حل کنید. سپس روغن زیتون، زردچوبه، نمک و فلفل را به تمر هندی اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در این مرحله، با یک قاشق یا فرچه، داخل گوشت ماهی را که باز کنید، به مخلوط تمر هندی آغشته کنید، به طوری که کاملا داخل شکم ماهی طعم دار شود. روی ظرف ماهی را بپوشانید و به مدت 30 دقیقه آن را در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شود. سپس، پیاز و سیر را خرد و ریز نمایید. یک قابلمه‌ی متوسط را روی حرارت بگذارید و کمی روغن زیتون در آن بریزید. پیاز و سیر را در قابلمه ریخته و به مدت 1 الی 2 دقیقه تفت دهید تا نرم و شفاف شوند. وقت آن رسیده است که، گوجه گیلاسی‌ها را نصف کنید و به همراه رب گوجه‌فرنگی به مخلوط سیر و پیاز در قابلمه اضافه کنید. یک تا دو دقیقه مواد را با هم بپزید. سپس زردچوبه، زنجبیل، ادویه‌ی کاری، جعفری خرد شده، شنبلیله خشک و پودر فلفل سیاه را در قابلمه بریزید. زمان آن است که، مواد درون قابلمه را خوب بهم بزنید. به مدت 6 تا 7 دقیقه روی حرارت ملایم مواد سس را بپزید تا کم کم نرم و یک دست شود. حالا، حرارت را خاموش کنید و آب لیموی تازه را به مواد سس کاری اضافه کنید. سس را خوب بهم بزنید تا آب لیمو با تمام سس ترکیب شود. در نهایت، فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 230 سانتی‌گراد یا 450 فارنهایت تنظیم کنید. روی ماهی طعم‌دار شده کمی نمک دریا بپاشید و آن را به مدت 35 دقیقه در فر قرار دهید. بعد از این مدت، ماهی را از فر خارج کنید و سس کاری را روی آن بریزید. شعله‌ی بالای فر را روشن کنید و 2 دقیقه دیگر ماهی را در فر بگذارید. سپس آن را از فر خارج کرده و به همراه نان، سالاد، آب لیموی تازه و یا هر چاشنی دلخواه دیگری سرو کنید. ماهی شما آماده است. نوش‌جانتان.

مقاله مرتبط : طرز تهیه و پخت ماهی شوریده به انواع روش های محلی و جدید ( مرحله به مرحله ) 

روش دوم: طرز تهیه ماهی شعری در فر تنها با آبلیمو و روغن زیتون

کسانی که با سرخ کردن ماهی مشکل دارند و یا نمی‌خواهند از روغن استفاده کنند، تهیه‌ی ماهی در فر یک روش پخت عالی برایشان محسوب می‌شود. شما به آسانی و درکمترین زمان، با روشی که در این قسمت گفته‌ایم، می‌توانید آن را تهیه و از خوردن آن لذت ببرید.

برویم سراغ مواد اولیه که خیلی هم کم و در دسترس هستند:

  • فیله ماهی یا ماهی کامل شعری 1 کیلو
  • روغن زیتون یا کره آب شده ترجیحا نصف لیوان
  • آب لیمو تازه یا آب نارنج تازه نصف لیوان
  • نمک و فلفل

حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری در فر :

ابتدا، کره، آبلیمو و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید تا سس رقیقی شکل گیرد. حالا، تکه‌های ماهی را داخل آن قرار دهید به شکلی که ماهی‌ها کاملا به سس آغشته شوند. یادتان باشد، اگر از ماهی کامل استفاده می‌کنید ابتدا کاملا داخل شکم آن را تمیز کنید و خوب بشویید و سپس داخل این سس بغلتانید. سپس ماهی را در سینی فر که چرب کرده‌اید قرار دهید و دوباره روی ماهی کمی از سس بمالید. سینی را در فر به مدت 30 تا 40 دقیقه با درجه حرارت 200 درجه سانتیگراد قرار دهید. برای دورچین غذا هم می‌توانید از چند تکه برش لیمو و پوره‌ی سیب‌زمینی هم استفاده کنید. این غذا را می‌شود همراه با نان و یا برنج میل کرد. نوش‌جانتان.

اما همه‌ی افراد هم دوست ندارند ماهی شعری را در فر درست کنند. خیلی‌ها عاشق ماهی سرخ شده در روغن هستند. در این قسمت طرز تهیه ماهی سرخ شده آن هم از نوع شعری را توضیح خواهیم داد. امیدواریم که لذت ببرید.

طرز تهیه ماهی شعری در فر تنها با آبلیمو و روغن زیتون
طرز تهیه ماهی شعری در فر تنها با آبلیمو و روغن زیتون

3 روش پرطرفدار در طرز تهیه ماهی سرخ شده

در این قسمت من می خواهیم طرز تهیه‌ی ماهی سرخ شده با چند روش فوق‌العاده خوشمزه و به یاد ماندنی ر به شما آموزش دهیم، که خیلی راحت و سریع تهیه می‌شوند و برای سبزی‌پلو با ماهی شب عید گزینه‌هایی بسیار مناسب هستند. پس با ما همراه باشید و از طعم و عطر این ماهی سرخ شده لذت ببرید.

روش اول: طرز تهیه ماهی سرخ شده با پودر سوخاری

ماهی انواع مختلفی دارد اما به صورت خاص ما می‌خواهیم طرز تهیه ماهی شهری به صورت سرخ شده را با هم مرور کنیم.

برویم سراغ مواد اولیه مورد نیازمان:

  • فیله ماهی شعری 4 تکه
  • تخم مرغ 1 یا 2 عدد
  • پودر سوخاری به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن یا کره به میزان لازم
  • پیاز 2 عدد
  • آبلیمو به میزان لازم
  • زعفران دم کرده 2 یا 3 قاشق چای خوری
  • ادویه به میزان لازم

حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری سرخ شده :

ابتدا فیله‌های ماهی را خوب بشویید. سپس با استفاده از پارچه‌ی مخصوص و یا یک دستمال حوله‌ای ماهی‌ها را خوب خشک کنید. توجه داشته باشید که بهتر است ضخامت فیله‌های ماهی زیاد نباشد تا به راحتی سرخ و مغز پخت شوند. برای طعم دار کردن ماهی، ابتدا پیازها را پوست بکنید و رنده کنید و تا جایی که می‌توانید آب پیازها را بگیرید. حالا یک کاسه‌ی متوسط را بردارید و آب پیاز را همراه با مقداری آبلیمو و زعفران دم کرده مخلوط کنید. سپس تکه‌های ماهی را در کاسه بگذارید تا به آب پیاز، آبلیمو و زعفران آغشته شوند. در یک کاسه‌ی دیگر، مقدار کمی نمک، فلفل قرمز، زرد چوبه، پاپریکا، پودر آویشن، پودر رزماری، پودر زنجبیل و یا زنجبیل تازه رنده شده، پودر زیره، پودر هل، پودر سیر و یا سیر رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید. حالا فیله‌های ماهی را از مایع خارج کنید و با پودری که درست کرده‌اید به خوبی آن‌ها را بپوشانید. سپس ماهی را در یک ظرف دردار بگذارید و اجازه دهید برای 2 الی 3 ساعت در یخچال استراحت کند و به خوبی مزه‌ی ادویه‌ها به خورد تکه‌های ماهی برود. پس از گذشت مدت زمان گفته شده برای طعم‌دار کردن ماهی، ظرف را از یخچال خارج کنید و ماهی‌ها را قدری بتکانید تا پودرهای اضافی آن‌ها در ظرف ریخته شود. یک کاسه‌ی متوسط بردارید و تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید و به کمک یک چنگال تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند. سپس در یک ظرف مناسب، پودر سوخاری، مقدار کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. حالا فیله‌های ماهی شعری طعم‌دار شده را ابتدا در تخم‌مرغ بزنید و سپس به مخلوط پودر سوخاری آغشته کنید و پودرهای اضافه‌ی آن را نیز بتکانید که فقط یک لایه نازک پودر سوخاری روی ماهی باقی بماند. یک ماهیتابه‌ی متوسط را روی شعله گاز بگذارید تا به خوبی گرم شود. سپس به میزان لازم روغن یا کره داخل آن بریزید و پس از داغ شدن دو طرف ماهی‌ها را در آن سرخ کنید. پس از سرخ شدن ماهی، آن‌ها را روی دستمال روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. ماهی شما آماده است. نوش‌جانتان.

خرید ماهی شوریده ( تازه و اصل جنوب ) | ارسال در باکس یخ 

روش دوم: طرز تهیه ماهی سرخ شده با سس سبزیجات

در طرز تهیه ماهی شعری به این موضوع دقت کنید که زمانی که می‌خواهید آن را سرخ کنید، می‌توانید ماهی را در سس سبزیجات قرار دهید تا مغز گوشت آن نیز به خوبی پخته شود.

برویم سراغ مواد اولیه در این روش:

  • فیله ماهی شعری پاک شده
  • آرد بسته به تعداد فیله‌های ماهی مقدارش متفاوت است
  • نمک و زردچوبه و ادویه مخصوص به مقدار لازم
  • سیر فراوان
  • گشنیز و جعفری از هرکدام یک قاشق غذاخوری
  • آب نارنج یا آب لیموی تازه به میزان لازم

حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری با سس سبزیجات:

ماهی را بعد از شستن در مخلوط آرد و نمک و زردچوبه و ادویه مخصوص ماهی غلتانده و سپس در روغن به صورت ساده سرخ کنید. سپس، در یک ماهیتابه‌ی دیگر سیر فراوان سرخ کنید. گشنیز و جعفری را خرد کرده و به سیر اضافه کنید و تفت دهید. آب نارنج یا آب لیموی تازه را اضافه کنید و ماهی‌های سرخ شده را به این مواد اضافه کنید. حالا، زیر شعله‌ی گاز را کم کنید تا بوی آب لیمو یا نارنج در ماهی بپیچد. بعد از 15 دقیقه ماهي با طعم و چاشنی خوشمزه آماده است. مقدار آب لیمو یا نارنج بستگی به ذائقه‌ی شما دارد. در ظرف را هم باید ببندیم تا آبلیمو یا نارنج بخار شود و عطر آن‌ها در همه‌ی غذا بپیچد.

حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری با سس سبزیجات
حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری با سس سبزیجات

روش سوم: طرز تهیه ماهی سرخ شده با زعفران دم کرده

همه‌ی ما خوب می‌دانیم که عطر زعفران می‌تواند در طبخ غذاها معجزه کند. پس در این وش می‌خواهیم طرز تهیه ماهی شعری با زعفران را برایتان توضیح دهید که دیگر حجت را بر شما تمام کرده باشیم.

برویم سراغ مواد اولیه در کنار زعفران که باید دست‌ودل‌بازانه استفاده شود:

  • فیله ماهی شعری به تعداد افراد
  • پیاز یک عدد متوسط
  • سرکه‌ی سفید یا آبلیمو به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری
  • پودر تخم گشنیز یک قاشق غذا‌خوری
  • پودر سیر یک قاشق غذاخوری
  • پودر رزماری یک قاشق چایخوری
  • زنجبیل تازه به میزان لازم
  • آرد سوخاری

حالا برویم سراغ تهیه ماهی شعری با زعفران:

ماهی‌ها را تکه کرده و شسته و در یک ظرف دردار می‌گذاریم. روي ماهي‌ها پیاز خورد می‌کنیم و سپس سرکه‌ی سفید یا آبلیمو را روی آن می‌ریزم. بعد از آن، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر سیر، ادویه‌ی کاری، پودر رزماری و زنجبیل تازه رنده‌شده را روی گوشت ماهی می‌مالیم. در آخر هم چند قاشق چایخوری زعفران دم کرده روی گوشت ماهی‌ها ریخته و درب ظرف را می‌بندیم و به مدت 3 ساعت اجازه می‌دهیم تا در یخچال مانده و مواد به گوشت ماهی نفوذ کند. رنگ ماهی را چک کنید هر زمانی که رنگ آن تغییر کرد نشان می‌دهد که ماهی به خوبی طعم‌دار شده است.

بعد از گذشت 3 ساعت ماهی را از یخچال خارج کرده، پیاز و مواد روی آن را برداشته و با پارچه‌ی مخصوص یا دستمال حوله‌ای آب ماهی را می‌گیریم و خشک می‌کنیم. توجه داشته باشید وقتی که ماهی را خوب خشک می‌کنیم، آرد و زردچوبه لایه‌ی نازک‌تری روی ماهی را تشکیل می‌دهد و اجازه می‌دهد تا ماهی بهتر سرخ شود. در یک بشقاب آرد سوخاری، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر سیر، پودر رزماری، خيلي كم آويشن را با هم مخلوط مي‌كنیم و ماهي را در اين پودر مي‌زنیم، به شکلی که تمام سطح ماهی را بگیرد. سپس ماهی را در روغن با حرارت بالا سرخ می‌کنیم.

خرید ماهی حلوا تازه و اصل جنوب ( فروش به صورت مستقیم و بدون واسطه )

چند نکته‌ی اساسی برای تهیه ماهی شهری لذیذتر

  1. در طرز تهیه ماهی شعری در فر، در صورت استفاده از ماهی کامل می‌توانید داخل شکم آن را با پیاز تفت داده شده، گشنیز، رب انار و گردو پر کنید . البته این مواد کاملا ذائقه‌ای و سلیقه‌ای است
  2. در این طرز تهیه‌ی ماهی شهری در فر نیازی به کشیدن فویل روی ماهی نیست چرا که ماهی به طور کامل مغز پخت می‌شود.
  3. در طرز تهیه ماهی سرخ شده، در مرحله‌ی طعم‌دار کردن ماهی، از هر نوع ادویه و سبزی خشکی برای طعم‌دار کردن ماهی، بنا بر ذائقه‌ی خود می‌توانید استفاده کنید.
  4. ماهی سرخ شده را می‌توانید همراه با پلوی ساده، پلو زعفرانی و یا شوید پلو میل کنید.
  5. در مرحله سرخ کردن ماهی، اگر فیله‌ها کلفت بودند، بهتر است ماهی را با حرارت ملایم و با صبر و حوصله سرخ کنید تا به خوبی مغز پخت و سوخاری شود.
  6. براي اينكه ماهي بوی بد ندهد و یا بوی آن در حين سرخ كردن در خانه نپیچد، دو حبه سیر را پوست کنده و در همان روغنی که ماهی در آن در حال سرخ شدن است، سرخ کنید.
  7. برای از بین بردن بوی ماهی از تابه‌ای که در آن ماهی سرخ کرده‌اید، یک پیاز کوچک را خورد کنید و با روغن کم و حرارت پایین تفت بدید. بوی ماهی به کلی از بین خواهد رفت.

 مقالات مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 3.7 / 5. تعداد رای 3

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا