تغذیه و سلامتی

اشپل ماهی چیست؟ همه چیز درباره اشپل یا تخم ماهی

اشپل ماهی (تخم ماهی) به دانه­ های ریزی گفته می شود که در داخل پرده نازکی از شکم ماهی ماده قرار دارند. این دانه ها را قبل از تخم­ گذاری ماهی از شکم آن خارج می­ کنند. اشپل‌ها مصرف خوراکی داشته و از ارزش غذای بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل در اکثر مناطق کشورمان، به ویژه شهرهای شمالی، اشپل های ماهی یکی از وعده‌های غذایی اصلی به شمار می­ آید.

فرق اشپل با خاویار در این است که خاویار تنها از ماهی ازون برون و فیل ماهی استخراج می شود؛ در حالی که اشپل ماهی را تقریبا از بدن تمام ماهی ها می توان خارج کرد.

خرید تخم ماهی

خواص اشپل ماهی

اثرات مثبت اشپل ماهی چیست؟

از جمله خواص آن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از ویتامین­های A، E ، B ، B12، C، D و E است که در تنظیم متابولیسم بدن، کمک به سلامت پوست، حفظ سلامت استخوان­ ها و افزایش مقاومت در برابر عفونت­ ها نقش بسزایی دارند.
  • منبع غنی از امگا3 است که در افزایش سلامت قلب و مغز بسیار موثر بوده و از بروز التهاب در رگ­ ها جلوگیری می کند. همچنین امگا3 با کمک به تنظیم فشارخون نقش موثری در پیشگیری از سکته ­های قلبی و مغزی دارد.
  • از آنجایی که غلظت پروتئین موجود در آن بسیار بالا است، یک ماه مغذی در رشد ماهیچه­ ها و حفظ سلامت کودکان به شمار می ­آید.
  • دارای مقادیر زیادی ید، اسید فولیک، پروتئین، سلنیوم، فولات و فسفر است. به همین دلیل می ­تواند به عنوان یک ماده غذایی مفید در رژیم غذایی گنجانده شود.
  • تخم ماهی برخلاف سایر قسمت­ های آن، به ویژه پوست، آلوده به فلزات سنگین مانند جیوه نبوده و با اطمینان خاطر از سالم بودنش می ­توان آن را مصرف کرد.

میزان سدیم و کلسترول موجود در اشپل ماهی بسیار بالا است. به همین دلیل توصیه شده است که خانم ­های باردار، مبتلایان به بیماری قلبی و افراد با میزان کلسترول بالا با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنند.

جدول ارزش غذایی اشپل ماهی

در ادامه جدول ارزش غذایی اشپل ارائه شده است:

کالری 20 کیلوکالری در 14 گرم
چربی کل 1% در 0.9 گرم
چربی اشباع شده 1% در 0.2 گرم
چربی ترانس 0
کلسترول 17% در 52.4 میلی‌گرم
سدیم 1% در 12.7 میلی‌گرم
کربوهیدرات 0% در 0.2 گرم
فیبر رژیمی 0% در 0.0 گرم
قند کل 0% در 0.0 گرم
پروتئین 6% در 3.1  گرم
ویتامین C 2% در 2.2 میلی‌گرم
ویتامین D 8% در 1.7 میکروگرم
آهن 0% در 0.1 میلی‌گرم
کلسیم 0% در 3.1 میلی‌گرم
پتاسیم 1% در 30.9 میلی‌گرم
فسفر 5% در 56.3 میلی‌گرم

اشپل ماهی چه مضراتی دارد؟

مصرف تخم ماهی در کنار فوایدی که برای بدن دارد می­تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی مصرف اشپل به صورت زیر است:

  • این ماده غذایی سرشار از امگا3 است. به همین دلیل زیاده روی در مصرف آن می تواند افزایش کلسترول خون و در نهایت بروز سکته‌های قلبی و مغزی را به همراه داشته باشد.
  • در هر 28 گرم اشپل ماهی 420 میلی‌گرم سدیم وجود دارد. مصرف بیش از اندازه سدیم خطر ابتلا به انواع بیماری ­ها، از جمله مشکلات قلبی، کلیوی و نارسایی های کبدی، را به همراه دارد. به همین جهت توصیه می­ شود ­افراد با فشار خون بالا به جای اشپل از خاویار ماهی سفید استفاده کنند.

طرز تهیه اشپل ماهی

نحوه درست کردن اشپل ماهی

اشپل را به شیوه های بسیار متنوعی می توان طبخ کرد. برخی از انواع روش های پخت آن به شرح زیر هستند:

  • تهیه اشپل با سبزی پلو
  • پخت اشپل به صورت سرخ شده
  • تهیه کوکو اشپل با سبزیجات

در مقاله “طرز تهیه اشپل ماهی” روش های پخت آن را به طور کامل توضیح داده ایم.

طرز نگهداری اشپل ماهی

اشپل ماهی لازم است در فریزر نگهداری شود. نگهداری تخم ماهی در فریزر، مانند دیگر مواد غذایی، نیازمند رعایت اصول مهمی است که در حفظ ارزش غذایی و طعم آن بسیار موثر است.

به همین منظور بهتر است اشپل ها را بسته­ بندی کرده و در محفظه انجماد سریع فریزر قرار دهید. پس از 30 الی 40 دقیقه آن را به محفظه معمولی فریزر انتقال دهید.

جهت یخ ­زدایی مناسب و جلوگیری از تغییر شکل و ترکیدن اشپل ها، بهتر است از 24 ساعت قبل آن­ها را در یخچال قرار دهید. پس از آب شدن کامل یخ ­ها می توانید نسبت به مصرف آنها اقدام کنید.

انواع تخم ماهی

تخم­ ماهی در انواع، شکل و اندازه­ های مختلفی در کشورمان وجود دارد. هر کدام از آنها خواص و ویژگی­ های منحصر به فرد خود را دارند و از محبوبیت بالایی به ویژه در شهرهای شمالی برخوردار هستند. به طور کلی انواع اشپل ماهی به شرح زیر است:

  • ماهی سفید
  • ماهی کولی
  • ماهی سیم
  • قزل آلا
  • هرینگ

همچنین می­توان از تخم­ ماهی ­های قره ­برون، ماهی خاویاری گلد، ماهی شیپ، ازون برون و فیل­ ماهی به عنوان بهترین خاویارهای موجود در ایران نام برد.

قیمت و خرید اشپل ماهی از اسبک ماهی

در این مقاله توضیح دادیم که تخم ماهی چیست. اگر تصمیم به خرید اشپل ماهی گرفته اید می توانید به صفحه مربوطه در فروشگاه اسبک ماهی مراجعه کنید. اسبک ماهی یکی از بزرگترین و معتبرترین فروشگاه های فعال در حوزه ماهی جنوب است. این فروشگاه اینترنتی تمام محصولات خود را به صورت تازه و در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا