غذا با ماهی

کالاماری (اسکویید)

کالاماری نام ایتالیایی ماهی مرکب (اسکویید) است. در واقع این واژه نام پیش‌غذایی لذیذ و لوکس بود که اولین بار در ایتالیا پخته و سرو شد و چنان محبوبیتی پیدا کرد که از آن زمان اسکویید را در اروپا به نام کالاماری می‌شناسند. امروزه ماهی مرکب سرخ‌شده یکی از رایج‌ترین غذاهای دریایی آسیای شرقی و نواحی مدیترانه است.

اسکویید، این نرم‌تن شگفت‌انگیز با ظاهری عجیب در تمام اقیانوس‌ها زندگی می‌کند. بدنی نرم و کشیده، سری بزرگ با دو شاخک و هشت بازوی کشیده دارد. از دو شاخک بلند برای گرفتن طعمه و از هشت بازو برای کنترل آن استفاده می‌کند. کالاماری در دسته باهوش‌ترین بی‌مهرگان قرار می‌گیرد و سرعتی برابر با سرعت محرک جت دارد. خواص آن در کنار ظاهر منحصربه‌فردش آن را به یک غذای لوکس در منوی رستوران‌های جهان تبدیل کرده است. غذایی که پیشنهاد می‌کنیم حداقل برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

کالاماری طعم خاص و ویژه‌ای ندارد. مزه آن وابسته به موادی است که به عنوان طعم‌دهنده به آن اضافه می‌شود. سیر، زنجبیل، پاپریکا، نمک، فلفل و سس سویا رایج‌ترین طعم‌دهنده‌ها هستند. هنگام خرید میگو و انواع ماهی به این نکته توجه کنید و برای مزه‌دار کردن آن از ادویه‌های مورد علاقه خود کمک بگیرید.

برای خرید تماس بگیرید : 09173983095

 ارزش غذایی کالاماری
ارزش غذایی کالاماری

ارزش غذایی کالاماری

یک وعده ۱۰۰ گرمی کالاماری حاوی مواد زیر است:

نام مقدار درصد از نیاز روزانه بدن
کالری ۹۲ کیلوکالری
کربوهیدرات ۳.۰۸ گرم
چربی ۱.۳۸ گرم
اسیدهای چرب امگا ۳ ۰.۵ گرم
اسیدهای چرب امگا ۶ ۰.۰۱ گرم
پروتئین ۱۵.۵۸ گرم
ریبوفلاوین (ویتامین B2) ۰.۴۱ میلی‌گرم ۲۴.۲ درصد
کوبالامین (ویتامین B12) ۱.۳ میکروگرم ۲۱.۷ درصد
کولین (ویتامین B4) ۶۵ میلی‌گرم ۱۱.۸ درصد
نیاسین (ویتامین B3) ۲.۱۸ میلی‌گرم ۱۰.۹ درصد
اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) ۰.۵ میلی‌گرم ۵ درصد
پیریدوکسین (ویتامین B6) ۰.۰۶ میلی‌گرم ۲.۸ درصد
ویتامین C ۴.۷ میلی‌گرم ۷.۸ درصد
ویتامین E ۱.۲ میلی‌گرم ۶ درصد
تیامین (ویتامین B1) ۰.۰۲ میلی‌گرم ۱.۳ درصد
فولات (ویتامین B9) ۵ میکروگرم ۱.۳ درصد
ویتامین A ۱۰ میکروگرم ۱.۱ درصد
مس ۱.۸۹ میلی‌گرم ۹۴.۶ درصد
سلنیوم ۴۴.۸ میلی‌گرم ۶۴ درصد
فسفر ۲۲۱ میلی‌گرم ۲۲.۱ درصد
روی ۱.۵۳ میلی‌گرم ۱۰.۲ درصد
سدیم ۴۴ میلی‌گرم ۱.۸ درصد
منیزیم ۳۳ میلی‌گرم ۸.۳ درصد
پتاسیم ۲۴۶ میلی‌گرم ۷ درصد
آهن ۰.۶۸ میلی‌گرم ۳.۸ درصد
کلسیم ۳۲ میلی‌گرم ۳.۲ درصد
منگنز ۰.۰۴ میلی‌گرم ۱.۸ درصد

خواص کالاماری

قبل از خرید کالاماری چند دقیقه وقت بگذارید و با خواص آن آشنا شوید. خواص این ماهی خاص شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این نرم‌تن عجیب با وجود مقدار قابل توجهی مواد مغذی، ویتامین و پروتئین می‌تواند بخشی از سبد غذایی خانواده باشد. به شرطی که در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود و هنگام خرید تازگی و سلامت آن توسط فروشنده تضمین شود.

منبع خوبی از پروتئین

کالاماری منبع مناسبی از پروتئین است. یک پروتئین کامل که می‌تواند تمام 9 آمینو اسید ضروری بدن را به مقدار کافی تامین کند، روند عضله‌سازی را بهبود ببخشد و انرژی مورد نیاز برای ورزش را تامین کند، به مو و ناخن شما استحکام و زیبایی ببخشد و تنظیم ترشح هورمون‌ها، آنزیم‌ها و مواد شیمیایی حیاتی برای بدن را ممکن کند.

کالاماری بخورید تا قلب سالم داشته باشید 

ماهی مرکب یک وعده غذایی غنی از پتاسیم است؛ یک ماده‌ معدنی حیاتی برای تنظیم و کنترل ضربان قلب. اگر می‌خواهید قلبی سالم با ضربانی منظم داشته باشید بهتر است پتاسیم مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی روزانه تامین کنید.

ویتامین E از سلول‌های قلب در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند و دومین عامل موجود در این ماهی برای حفظ سلامت قلب است. خرید و پخت این غذای ساده و مقوی یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید در مسیر حفظ سلامت قلب انجام دهید.

شادی‌بخش و نشاط‌آور

اسکویید منبع دوپامین است، ماده‌‌ای موثر بر سلامت روان. بخشی از مغز که مسولیت کنترل خلق‌و‌خو و حافظه را به عهده دارد تحت تاثیر ترشح یک ماده شیمیایی به نام دوپامین است. مصرف کالاماری باعث ترشح این ماده در مغز می‌شود و شادی و نشاط را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید حافظه‌ای قوی داشته باشید و با شادی و لبخند زندگی کنید، بدون معطلی به سراغ خرید ماهی مرکب بروید و همراه با ثبت سفارش آن، آرامش و شادی را به خودتان هدیه دهید.

کالاماری شادی‌بخش و نشاط‌ آور
کالاماری شادی‌بخش و نشاط‌ آور

کنترل دیابت با مصرف منظم کالاماری

تثبیت مقدار قند خون بزرگ‌ترین مشکل افراد مبتلا به دیابت است. راه حل ساده آن انتخاب مواد غذایی بدون قند یا با قند بسیار پایین در رژیم غذایی روزانه است. یک وعده غذایی که بدون افزایش قند خون نیازهای بدن را تامین کند و انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را فراهم کند. کالاماری یک وعده غذایی بدون قند است. خوراک لذیذی که می‌تواند با وجود پروتئین بالا و کربوهیدرات کم یک وعده رژیمی و سالم برای مبتلایان به دیابت باشد.

درمان کم‌خونی

غلیظ‌ترین ماده معدنی موجود در کالاماری مس است. یک ماده معدنی کمیاب که در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش اساسی دارد. همانطور که در جدول ارزش غذایی هم دیدید، مقدار مس موجود در یک وعده ۱۰۰ گرمی حدود ۹۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده حیاتی را تامین می‌کند. ماده‌ای که در سلامت استخوان، قلب و عروق، بهبود عملکرد سیستم عصبی و افزایش متابولیسم بدن موثر است.

راه حلی برای داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر

کالاماری حاوی غلظت بالایی از سلنیوم است، یک ماده معدنی ضروری با مکانیسم آنتی‌اکسیدانی. سلنیوم در بدن انسان، سلنوپروتئین‌هایی را فعال می‌کند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‎شوند و در محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها نقشی موثر دارند.

سلامت و تقویت استخوان‌ها

اسکوئید حاوی مقدار زیادی فسفر است. فسفر ماده معدنی باارزشی است که با افزایش جذب کلسیم در بدن به سلامت استخوان و دندان کمک می‌کند. فسفر به تنهایی در استحکام استخوان نقش ندارد اما با تامین نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی حیاتی، جذب کلسیم مواد غذایی در بدن به بالاترین حد خود می‌رسد و در نتیجه سلامت دندان و استحکام استخوان‌ها اتفاق می‌افتد.

کالاماری مقوی برای سلامت و تقویت استخوان‌ها
کالاماری مقوی برای سلامت و تقویت استخوان‌ها

کمک به رهایی از شر سرطان

کالاماری یک غذای دریایی مقوی برای افراد مبتلا به سرطان است. اسکویید حاوی مقدار بالایی آنتی‌اکسیدان است، ماده‌ای که از سلول‌های بدن در برابر مولکول‌های آزاد و خطرناک به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این ماده با افزایش کارایی سلول‌ها به بدن کمک می‌کند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون در طول شیمی درمانی روند درمان و بهبود را سرعت می‌بخشد.

هنگام خرید کالاماری باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • ازفروشگاه‌های معتبر با بسته‌بندی بهداشتی و استاندارد تهیه کنید.
  • کالاماری تازه بوی ملایم و مطبوعی دارد. بوی تند در بیشتر مواقع نشان‌دهنده فاسد شدن آن است.
  • رنگ تازه و پاک‌شده آن سفید، شفاف و بسیار براق است. برش‌های کدر و تیره از اسکویید قطعا تازه و سالم نیستند.
  • کالاماری تازه طعم خاصی ندارد و عطر و طعم غذا کاملا وابسته به طعم‎دهنده‌هایی است که حین پخت آن استفاده می‌کنید.
  • برای این که گوشت آن نرم و لذیذ شود، قبل از پخت چند ساعت آن را در آب نمک قرار دهید.
  • زمان پخت آن کوتاه نیست، برای پخت سریع‌تر این غذای دریایی، زودپز گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

اسکویید تازه دریایی را می‌توانید در فصل صید از اسبک ماهی تهیه کنید و هرجای ایران که هستید، تازه و سالم تحویل بگیرید.

مقاله مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا