غذا با ماهی

خواص ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یک ماهی با چربی متوسط، ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب است. جزو سالم‌ترین ماهی‌ها شناخته می‌شود و مقدار جیوه و آلاینده‌های شیمیایی که جذب می‌کند بسیار ناچیز است. این ماهی روغنی در رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب سرد پرورش می‌یابد. منبعی غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین‌هایی است که بدن شما برای سلامت به آن نیاز دارد. قزل آلای خوش‌قیمت، خوشمزه و مغذی می‌تواند یک وعده غذای سالم و لذیذ برای همه اعضای خانواده باشد و بسیاری از نیازهای روزانه بدن را تامین کند. به گفته انجمن غذای آمریکا مصرف دو وعده ماهی یا انواع غذاهای دریایی در هفته برای تامین بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن کافی است.

در این مقاله با خواص ماهی قزل آلا آشنا می‌شوید تا با آگاهی بیشتر از مزایای مصرف آن، بتوانید مصرف غذای سالم را در خانواده نهادینه کنید. اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی با قدم‌های کوچک، آگاهانه و مستمر امکان‌پذیر است. سلامت و شادابی خانواده با صبوری و گاه به همین سادگی فراهم می‌شود.

قزل آلا را منبع پروتئین بنامید

قزل آلا یک غذای کم‌کالری و سرشار از پروتئین و چربی سالم است. پروتئین ماده اصلی برای ساخت ماهیچه، خون، غضروف، پوست و موی شماست؛ ماده سازنده بسیاری از آنزیم‌های مهم که عملکرد صحیح بدن و سلامت جسم به آن‌ها بستگی دارد.
پروتئین ماهی تقریبا شامل تمام آمینواسیدهای مورد نیاز بدن، آن هم با غلظت بالاست، نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز سیرکننده‌تر است و برای مدت طولانی‌تری شما را از ریزه‌خواری در امان نگه می‌دارد. با توجه به اهمیت وجود پروتئین در رژیم غذایی روزانه سعی کنید قزل آلا، این منبع غنی پروتئین را در منوی غذایی خانواده بگنجانید و از تاثیرش بر شادابی و سلامت وجودتان شگفت‌زده شوید.

قزل آلا را منبع پروتئین بنامید
قزل آلا را منبع پروتئین بنامید

 

 

با قزل آلا از امگا ۳ بی نیاز شوید

اگر می‌خواهید در آینده سالمندی سالمی را تجربه کنید، باید در جوانی بدنتان را از امگا ۳ سیراب کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ با افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد در بدن شما، باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود، از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند و با تنظیم فشار خون سلامت شما را تامین می‌کند. بهبود عملکرد مغز، کاهش خطر حملات قلبی، سکته مغزی، افسردگی، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات از مزایای دیگر تامین امگا ۳ در بدن شماست. قزل آلا به عنوان یک غذای دریایی که می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز روزانه بدن به اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین کند، ارزان‌ترین و بهترین دارو برای طول عمر و سلامت مغز و قلب شماست. این ماهی زیبا را دست کم نگیرید و با میل و رضایت تمام آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه ماهی قزل آلا به روش‌ های متنوع و جدید(مرحله به مرحله)

ژنراتور ویتامین B12 را بهتر بشناسید

شما هم با شنیدن نام ویتامین B12، گوشت قرمز را به خاطر می‌آورید؟ امروز قرار است با یک منبع غنی از B12 آشنا شوید که اتفاقا در دسته گوشت‌های سفید جای می‌گیرد و قرار است باورهای شما را به کلی عوض کند.

ماهی قزل آلا ژنراتور ویتامین B12 را بهتر بشناسید
ماهی قزل آلا ژنراتور ویتامین B12 را بهتر بشناسید

ماهی قزل آلا حاوی غلظت بالایی از ویتامین B12 است. یک ماده مغذی و حیاتی برای بدن که در تولید DNA و گلبول‌های قرمز خون نقش اساسی دارد، در بهبود عملکرد قلب موثر است و زیبایی و سلامت پوست و مو تا حد زیادی به وجود آن بستگی دارد. اگر می‌خواهید انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه را داشته باشید و همیشه شاد و سرحال زندگی کنید با مصرف غذاهای دریایی به ویژه ماهی قزل آلا این ویتامین را به بدن باارزشتان هدیه کنید.

تامین ویتامین D تنها با مصرف ماهی

ویتامین D  یکی از ویتامین‌های حیاتی و مورد نیاز بدن است. ماده‌ای مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان‌ها و مفاصل و بهبود عملکرد کلی بدن می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌های جذب ویتامین D، قرار گرفتن در معرض تابش خورشید است. شاید به همین دلیل این ویتامین را ویتامین آفتاب هم می‌نامند.

یکی دیگر از روش‌های جذب این ویتامین حیاتی، مصرف مواد غذایی به ویژه ماهی و آبزیان است. ماهی قزل آلا به عنوان منبعی غنی از ویتامین D می‌تواند به ساده‌ترین و ارزان‌ترین شکل ممکن نیاز روزانه بدن شما به این ماده مغذی را تامین کند. اگر دسترسی به آفتاب ندارید این خلا را با مصرف حداقل یک وعده ماهی در هفته جبران کنید.

تامین ویتامین D تنها با مصرف ماهی
تامین ویتامین D تنها با مصرف ماهی

 

قزل آلا سرشار از سلنیوم است

سلنیوم یک ماده معدنی مهم و ضروری برای عملکرد طبیعی مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت باروری در مردان و زنان است. سلنیوم در کنار ویتامین E به عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، باعث بهبود آفتاب‌سوختگی می‌شود و احتمال حملات عصبی و آلزایمر را به کمترین حد می‌رساند.

سلنیوم، این ماده معدنی، حیاتی با بالاترین دوز در ماهی قزل آلا وجود دارد و با مصرف یک فیله کوچک از آن حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به آن برطرف می‌شود. برای کاهش انواع التهاب، استرس و تقویت عملکرد کلی بدن از مصرف این ماهی ارزشمند غافل نشوید.

پتاسیم را تنها در قزل آلا بیابید

اگر فشار خون بالایی دارید و تنها راه چاره را حذف نمک از غذا می‌دانید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. بدن شما برای کنترل فشار خون به پتاسیم و سدیم در کنار هم نیاز دارد. یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم، نه تنها باعث کنترل فشار خون می‌شود حتی می‌تواند احتمال بروز سکته مغزی، اختلالات کلیوی، استرس و افسردگی را هم به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
پتاسیم همچنین باعث تقویت عضلات می‌شود و سیستم عصبی را تقویت می‌کند. مصرف یک فیله از ماهی قزل آلا در روز، ۲۲ درصد از نیاز شما به این ماده مغذی را تامین می‌کند. همراهی سدیم در کنار این ماده باعث کنترل و کاهش فشار خون شما می‌شود و سلامتی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

پتاسیم را تنها در قزل آلا بیابید
پتاسیم را تنها در قزل آلا بیابید

 

تغذیه مغز با فسفر

فسفر، دومین ماده معدنی فراوان در بدن بعد از کلسیم است. این دو ماده باعث تراکم و استحکام استخوان و دندان می‌شوند. یک رژیم غذایی سرشار از فسفر با کمک ریبوفلاوین و نیاسین، هضم غذا را ساده می‌کند، باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود و در سلامت کلیه‌ها بسیار موثر است. وجود فسفر برای رشد، نگهداری و ترمیم تمام بافت‌های بدن لازم است. این ماده حیاتی عملکرد معز را بهبود می‌بخشد و با تغذیه و ترمیم سلول‌های مغز از ابتلا به آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می‌کند. فسفر در ماهی قزل آلا مانند آبزیان دیگر به مقدار چشم‌گیر وجود دارد و با مصرف درست می‌تواند سلامت بدن را فراهم کند.

مخلص کلام: این ماهی، برآیند خوبی هاست

ماهی قزل آلا تمام ویژگی‌های یک وعده غذای سالم را دارد: غنی از پروتئین و امگا ۳، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی برای حفظ سلامت کلی بدن، قیمت مناسب و دسترسی آسان. طعم لذیذ، گوشت سفید و بدون استخوان و امکان پخت با روش‌های متنوع، این ماهی را به غذایی همه‌پسند تبدیل کرده است. با مطالعه خواص ماهی قزل آلا این‌بار با آگاهی و شناخت بیشتر این آبزی خال‌دار و زیبا را از بین انواع ماهی در بازار ماهی‌فروشان انتخاب کنید و در سبد سبز خانواده قرار دهید. سرخ‌شده، کبابی یا بخارپز، به هر شکلی که سرو کنید در کنار مقداری سبزیجات می‌تواند اولین قدم شما در مسیر تغذیه سالم باشد.

مقالات مرتبط:

سوالات متداول

آیا ماهی قزل آلا می تواند نیاز بدن به ویتامین D را برطرف کند؟

بله. ماهی قزل آلا به عنوان منبعی غنی از ویتامین D می‌تواند به ساده‌ترین و ارزان‌ترین شکل ممکن نیاز روزانه بدن شما به این ماده مغذی را تامین کند.

چه مواد معدنی در ماهی قزل آلا یافت می شود؟

این ماهی منبع غنی از انواع مواد معدنی مانند فسفر، سلنیوم و پتاسیوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا