تغذیه و سلامتی

خواص ماهی کاد، پیشگیری از آلزایمر تا درمان آرتروز

ماهی کاد یکی از محبوب‌ترین گونه‌های ماهی در جهان است. گوشت سفید، متراکم و لایه لایه آن بسیار لذیذ است. این ماهی به‌ گوشت لذیذ، روغن کبد و سایز درشتش مشهور است و رنگ سبز و قهوه‌ای مایل به خاکستری با خال‌های تیره دارد. وزن ماهی کاد در زمان صید بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم متغیر است. روغن کبد ماهی کاد منبع ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است. خواص ماهی کاد بسیار زیاد است از و از آن برای تولید روغن ماهی و داروهای مکمل استفاده می‌شود. در این مقاله با مجموعه شگفت‌انگیز خواص ماهی کاد، این ماهی سالم و مغذی، بیشتر آشنا می‌شوید. به این امید که با افزایش آگاهی سبک زندگی سالم‌تری را انتخاب کنید.

ارزش غذایی ماهی کاد

قبل از آن که خواص ماهی کاد را بشناسید و با ۱۰ مزیت باورنکردنی آن برای بدن آشنا شوید بهتر است بدانید یک تکه ۱۰۰ گرمی از ماهی کاد به شکل خام حاوی چه مواد مغذی و ارزشمندی است. پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌هایی که ماهی کاد خواص فوق‌العاده‌اش را از برکت وجود آن‌ها دارد.

 ارزش غذایی ماهی کاد
ارزش غذایی ماهی کاد

جدول ارزش غذایی ماهی کاد خام به ازای هر ۱۰۰ گرم

ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم ماهی کاد خام
انرژی ۸۴ کالری
آب ۷۸.۳۷ گرم
پروتئین ۲۰.۴۲ گرم
چربی ۰.۲۵ گرم
کلسیم ۱۷ میلی‌گرم
آهن ۰.۱۶ میلی‌گرم
منیزم ۳۵ میلی‌گرم
سدیم ۱۳۴ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۷۲ میلی‌گرم
فسفر ۲.۵ میلی‌گرم
روی ۰.۴۳ میلی‌گرم

خواص ماهی کاد؛ از پیشگیری تا درمان

ماهی کاد، منبعی غنی از پروتئین و فسفر است. یک فیله ۱۰۰ گرمی از آن می‌تواند بیش از ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن شما به پروتئین، ۸۵ کالری انرژی و مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین کند. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، ویتامین B12 و ویتامین C است. ماهی کاد به تنهایی یک وعده غذای سالم و کامل برای شماست. غذایی که اگر به اندازه در رژیم غذایی شما جای بگیرد می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب، کاهش خطر آلزایمر، پیشگیری از دیابت و زیبایی پوست و موی شما بسیار موثر باشد.

سلامت قلب

اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان رقیق‌کننده خون و عاملی برای کاهش التهاب در بدن شناخته می‌شوند. در واقع امگا ۳ موجود در ماهی به عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند و از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند و به این ترتیب باعث تقویت قلب و سلامت عروق می‌شود. ماهی کاد به دلیل داشتن سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳، یک ماده غذایی مفید برای سلامت قلب است. مصرف امگا ۳ کافی می‌تواند از تصلب شرایین که به دلیل باریک‌شدن شریان‌ها و تجمع پلاک بر دیواره سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود جلوگیری کند. اگر به سلامت قلب خود اهمیت می‌دهید انواع غذاهای دریایی را حداقل هفته‌ای دوبار در رژیم غذایی خود بگنجانید.

پیشگیری از آلزایمر

اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم و ویتامین E از جمله خواص ماهی کاد هستند که به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنند. این مواد مفید با تقویت حافظه و قدرت شناختی مغز احتمال ابتلا به آلزایمر را به شدت کاهش می‌دهند و از بروز حملات و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کنند. بر اساس مطالعات پزشکی احتمال بروز سکته مغزی با میزان مصرف ماهی رابطه معکوس دارد و هرچه مصرف ماهی بیشتر باشد، احتمال بروز این مشکلات کمتر می‌شود. به استناد این شواهد علمی، پیشنهاد می‌کنیم ماهی کاد را به عنوان غذای مغز و راهی ساده برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر به یک وعده ثابت در سفره‌هایتان تبدیل کنید.

درمان آرتروز

فسفر ماده‌ای حیاتی در ساخت استخوان و دندان است. ماده‌ای که به شکل قابل توجه در ساختار ماهی کاد وجود دارد. پس دور از انتظار نیست که ماهی کاد با وجود فسفر و کلسیم می‌تواند باعث استحکام و سلامت استخوان‌ها شود و از آرتروز که شایع‌ترین بیماری و ضعف استخوان است پیشگیری کند. ماهی کاد با وجود این مواد مغذی باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند نقرس، آرتریت، میگرن و سندروم روده تحریک‌پذیر را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

درمان آرتروز با ماهی کاد
درمان آرتروز با ماهی کاد

پیشگیری از دیابت

ماهی کاد به عنوان یک ماهی کم‌چرب و بدون کربوهیدرات غذایی سالم و ایده‌آل برای افراد مبتلا به دیابت است. همچنین افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند می‌توانند با مصرف ماهی کاد و کنترل میزان قند و چربی دریافتی از این بیماری ایمن بمانند. بر اساس مطالعات یک مجله آمریکایی معتبر در زمینه تغذیه، روغن کبد ماهی کاد می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع یک را به شکل ویژه‌ای کاهش دهد. اگر محدودیتی برای خرید یا مصرف داروهای مکمل حاوی روغن ماهی دارید اصلا نگران نباشید. گوشت ماهی کاد تمام آنچه شما برای سلامت نیاز دارید تامین می‌کند.

تنظیم فشار خون

دریافت میزان کافی اسیدهای چرب امگا ۳ باعث تنظیم فشار خون می‌شود. افرادی که به طور منظم ماهی کاد مصرف می‌کنند یا از طریق مصرف مکمل‌ها امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را تامین می‌کنند، فشار خون پایین‌تری دارند. بهبود سلامت کلی بدن تا حد زیادی به تامین اسیدهای چرب وابسته است.

عضله‌سازی

ماهی کاد به عنوان یک وعده غذایی مفید برای افزایش و بهبود توده‌های عضلانی شناخته می‌شود و در میان ورزشکاران محبوبیت زیادی دارد. کاد منبع عالی پروتئین است و باعث افزایش سرعت تولید سلول‌های عضلانی و بازسازی عضلات می‌شود. همچنین حاوی اسیدهای آمینه، روی و سلنیوم است که هر یک به تنهایی در عضله‌سازی موثر است. خواص ماهی کاد را در باشگاه هم دست کم نگیرید!

خرید و قیمت فیله ماهی تازه و صید روز ( اصل جنوب )

تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی حاوی ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن، عملکرد کلی آن را بهبود می‌بخشند. ماهی کاد به عنوان منبع ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳مانند سایر غذاهای دریایی به بهبود سطح ایمنی بدن و افزایش گردش خون کمک می‌کند. بسیاری از مواقع، ماهی کاد یکی از انواع غذاهایی است که پزشکان به افراد مبتلا به بیماری‌های ایمنی توصیه می‌کنند. البته اگر شما به چنین بیماری‌هایی مبتلا هستید، بهتر است حتما درباره مصرف این ماهی با پزشک خود مشورت کنید.

کنترل چربی خون

ماهی کاد سرشار از نیاسین است. یکی از ویتامین‌های گروه B که در کاهش کلسترول خون بسیار موثر است.

تری‌گلیسیرید شکلی از چربی است که در جریان خون حمل می‌شود. این نوع از چربی اگرچه منبع تامین انرژی بدن است اما بالا بودن مقدار تری‌گلیسیرید خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده شرایط نامناسب سلامتی در بدن است.

ماهی کاد به عنوان یک ماهی کم‌چرب با وجود تامین بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن، به هیچ عنوان باعث افزایش چربی خون نمی‌شود. به عقیده متخصصان تغذیه افرادی که دو تا سه وعده در هفته ماهی یا سایر منابع امگا ۳ مانند تخم مرغ و تخم کتان مصرف می‌کنند معمولا سطح تری‌گلیسیرید پایینی دارند. البته اگر نگران خطر بیماری‌های قلبی هستید بهتر است در مصرف زرده تخم مرغ احتیاط کنید تا دچار مشکلات مربوط به کلسترول نشوید.

سلامت ریه

آمبولی ریه زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در ورید عمقی از محل اصلی خود جدا می‌شود و در سیستم وریدی به سمت ریه حرکت می‌کند. این اتفاق بسیار خطرناک است و در بیشتر مواقع منجر به مرگ می‌شود. به گفته پزشکان افرادی که حداقل یک بار در هفته انواع ماهی مانند ماهی کاد را مصرف می‌کنند ۳۰ تا ۴۵ درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به آمبولی ریه هستند.

سلامت ریه با ماهی کاد
سلامت ریه با ماهی کاد

درمان آسم

سلنیوم موجود در ماهی کاد با تولید آنتی‌اکسیدان‌ها از حملات آسم جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی فعالیت رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند و از این طریق به کنترل حملات شدید آسمی کمک می‌کنند. بر اساس پژوهش‌ها، کودکانی که ۲ تا ۳ بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند کمتر از سایرین در معرض ابتلا به آسم کودکان هستند.

زیبایی

خواص ماهی موهبتی برای زیبایی شما هستند. کاد ویتامین E و سلنیوم موجود در ماهی کاد از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند و با حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش لک و چروک زیبایی صورت شما را حفظ می‌کنند. ویتامین‌های گروه B نیز با نابودی رادیکال‌های آزاد باعث رشد و تقویت مو می‌شوند. می‌بینید؟ ماهی کاد تمام مواد مغذی که برای زیبایی به آن نیاز دارید را برای شما فراهم می‌کند. غذاهای دریایی در کنار سبزیجات تازه و میوه‌ها بهترین رژیم غذایی برای سلامت، زیبایی و طول عمر شما هستند.

خوش خلقی

اسیدهای چرب امگا ۳ قادرند با متعادل‌کردن سطح هورمون‌ها، خلق‌و‌خوی شما را بهبود ببخشند، به سلامت سیستم عصبی کمک کنند و آرامش را به شما هدیه دهند. اگر می‌خواهید شادتر از گذشته زندگی کنید ماهی کاد را وارد رژیم غذایی خانواده کنید. تغذیه سالم در کنار ورزش و مدیتیشن کیفیت زندگی شما را ارتقا می‌دهد. از این نعمات خداوند که سخاوتمندانه در اختیارتان گذاشته شده بهره ببرید.

غذاهای دریایی نجات‌بخشند.

مصرف منظم و به‌اندازه غذاهای دریایی راهی میان‌بر به سوی زیبایی، سلامت و تناسب اندام است. اگر سلامتی‌تان را دوست دارید، بیخیال فست‌فودها شوید و به غذاهای سالم رو بیاورید. به شما قول می‌دهیم غذای سالم هم می‌تواند خوش‌طعم و دوست‌داشتنی باشد.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب داریدر؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

مقاله مرتبط: خواص ماهی سالمون

سوالات متداول

ماهی کاد چطور به بهبود آسم کمک می کند؟

سلنیوم موجود در ماهی کاد با تولید آنتی‌اکسیدان‌ها از حملات آسم جلوگیری می‌کند.

آیا ماهی کاد به کنترل چربی خون کمک می کند؟

بله. ماهی کاد سرشار از نیاسین است. یکی از ویتامین‌های گروه B که در کاهش کلسترول خون بسیار موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا