غذا با ماهی

خواص ماهی سالمون، سالم ترین خوراکی دنیا

ماهی سالمون، منبع پروتئین رایج با فوائد بسیار و طعم لذیذ است. ارزش غذایی بالا و طعم لذیذ سالمون باعث شده تا در لیست محبوب‌ترین ماهی‌ها قرار بگیرد. سالمون دارای ویتامین‌های B و D، سلنیوم، پتاسیم و فسفر است. مصرف ماهی سالمون می‌تواند به سلامت و شادابی بدن کمک کند. فواید و خواص ماهی سالمون را در رژیم غذایی خانواده خود جا بدهید و از تاثیرات شگفت‌انگیز آن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها بهره ببرید.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

در ادامه فواید و خواص ماهی سالمون را با هم مرور می‌کنیم تا با شناخت و آگاهی بیشتر از خواص این ماهی ارزشمند آن را به درستی در رژیم غذایی خانواده جای دهیم و از تاثیرات شگفت‌انگیز آن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها بهره ببریم.

جدول ارزش غذایی ماهی سالمون

قبل از هرچیز بهتر است بدانید با مصرف هر ۱۰۰ گرم از ماهی سالمون چه مواد باارزشی وارد بدنتان می‌شود، چه ویتامین‌هایی دریافت می‌کنید و مجموع این مواد چقدر انرژی در بدنتان تولید می‌کند.

در جدول زیر مقدار مواد مغذی موجود در هر هر ۱۰۰ گرم فیله ماهی سالمون پخته‌شده را به اختصار آورده‌ایم:

ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم فیله ماهی سالمون
انرژی ۱۸۲ کالری
پروتئین ۲۵ گرم
چربی ۸ گرم
ویتامین B۱۲ معادل ۱۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین B۶ معادل ۵۶ درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین D معادل ۶۶ درصد از نیاز روزانه بدن
سلنیوم معادل ۸۵ درصد از نیاز روزانه بدن
نیاسین معادل ۶۳ درصد از نیاز روزانه بدن
اسید پانتوتنیک معادل ۳۸ درصد از نیاز روزانه بدن
فسفر معادل ۲۱ درصد از نیاز روزانه بدن
پتاسیم معادل ۱۳ درصد از نیاز روزانه بدن
فولیک اسید معادل ۷ درصد از نیاز روزانه بدن
فیبر ندارد
کربوهیدرات ندارد

البته اطلاعاتی که در این جدول آورده‌ایم، مربوط به ماهی سالمون وحشی است. در ماهی سالمون پرورشی این اعداد کمی متفاوتند، اما میزان تفاوت کم و قابل چشم‌پوشی است.

10 خواص ماهی سالمون
10 خواص ماهی سالمون

یکی از خواص ماهی سالمون، محافظت از قلب

یکی از مهم‌ترین فواید ماهی سالمون، محافظت از سلامت قلب و عروق است. ماهی‌های روغنی مانند سالمون حاوی مقدار زیادی چربی غیراشباع هستند که با نام اسیدهای چرب امگا۳ شناخته می‌شوند. بدن انسان برای حفظ سلامت به این اسیدهای چرب نیاز دارد اما از آنجا که تولید آن در بدن غیرممکن است، باید به طور منظم از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل تامین شود.

کارشناسان تغذیه مصرف دو وعده انواع ماهی روغنی به ویژه سالمون را در یک برنامه غذایی سالم برای سلامت قلب پیشنهاد می‌کنند. مصرف ماهی پخته ضربان قلب را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک و نارسایی قلبی را به حداقل می‌رساند.

یکی از خواص ماهی سالمون، محافظت از قلب
یکی از خواص ماهی سالمون، محافظت از قلب

ماهی سالمون، غذای مغز

بهبود عملکرد مغز، یکی از جذاب‌ترین خواص ماهی سالمون است که به تایید محققان و پزشکان رسیده است. ماهی سالمون به بهبود عملکرد مغز و قدرت تشخیص و پردازش آن کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در این ماهی خطر ابتلا به اختلالات عاطفی مانند افسردگی و روان‌پریشی را کاهش می‌دهند. همچنین امگا۳ موجود در ماهی سالمون همچنین در کاهش اختلالات شناختی و زوال عقل موثر است.

مصرف منظم ماهی در بزرگسالان موجب آرامش و تسلط بیشتر و کاهش پرخاشگری و عصبانیت می‌شود. مطالعات یک موسسه معتبر آمریکایی روی مادرانی که در طول بارداری حداقل هفته‌ای ۰.۵ کیلوگرم ماهی مصرف کرده‌اند، نشان داد فرزندان آن‌ها ضریب هوشی بالاتری داشتند و توانایی‌های اجتماعی، حرکتی و ارتباطی آن‌ها در مقایسه با همسالان خود بیشتر بود. همچنین مشکلات خلقی، بی‌نظمی، بیش‌فعالی و نیاز به توجه کمتری در آن‌ها مشاهده شد.

ماهی سالمون اصل، یک ضد التهاب قوی

التهاب، علت اصلی اکثر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیشتر ماهی و غذاهای دریایی می‌تواند محافظت قدرتمندی در برابر التهاب مزمن ایجاد کند و باعث کاهش چشم‌گیر چندین نشانگر التهاب در بدن شود.

دانشمندان با مطالعه روی ۴۱۰۵ نفر که به طور مداوم ماهی سالمون مصرف می‌کردند، متوجه کاهش تعداد گلبول‌های سفید فعال در خون شدند. تعداد گلبول‌های سفید خون در واقع معیاری برای سنجش میزان التهاب مزمن در بدن است.

مصرف مداوم مکمل روغن ماهی هم عملکردی مشابه روی بدن داشت و باعث کاهش قابل توجه چند نشانگر خاص التهاب مانند CRP، TNF-alpha و IL-6 شد. با توجه به خاصیت ضدالتهابی ماهی سالمون، برای محافظت از خود در برابر انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت این ماهی لذیذ و پرخاصیت را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خاصیت ماهی سالمون، بادیگارد خوش‌رنگ

آستاگزانتین ماده‌ای است که به ماهی سالمون رنگ صورتی یا نارنجی جذاب می‌بخشد. عضوی از خانواده آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی که با افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش LDL ( کلسترول بد) خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. آستاگزانتین موجود در ماهی سالمون از تجمع پلاک‌های چربی در رگ‌ها محافظت می‌کند و التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

این ماده در ترکیب با اسیدهای چرب امگا۳ به محافظی قدرتمند از مغز، سیستم عصبی و قلب تبدیل می‌شود. ماهی سالمون با وجود چنین آنتی‌اکسیدان قدرتمندی می‌تواند از سلول‌های پوستی در برابر آسیب محافظت کند، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود دهد و باعث کاهش چین و چروک شود. این بادیگارد خوش‌رنگ را دست کم نگیرید و سلامت و زیبایی خود را با خیال راحت به آن بسپارید.

خاصیت ماهی سالمون، بادیگارد خوش‌رنگ
خاصیت ماهی سالمون، بادیگارد خوش‌رنگ

سالمون، نیروگاه ویتامین‌های B

 ویتامین‌های گروه B از ضروری‌ترین ویتامین‌های شناخته‌شده برای مصرف روزانه ما هستند. ماهی سالمون با داشتن بیشتر آن‌ها مانند نیروگاه و مولد ویتامین B برای سلامت و شادابی بدن است. ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین‌های B1،B2، B3، B5، B6، B9 و B12 محسوب می‌شود که با مصرف روزانه ۱۰۰ گرم از آن بسیاری از نیازهای بدن به این گروه از ویتامین‌ها تامین می‌شود.

ویتامین‌های گروه B برای حفظ عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی شما تلاش می‌کنند و در چند فرآیند مهم بدن مانند تبدیل غذای مصرفی به انرژی، کاهش التهاب مزمن و ترمیم بافت بدن نقش مهمی دارند.

استخوان‌های فولادی با سالمون

ماهی سالمون سرشار از ویتامین D و فسفر است. مصرف ۱۰۰ گرم از ماهی سالمون می‌تواند حدود ۶۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند. کلسیم یک ریزمغذی مهم است که با افزایش جذب ویتامین D در سلامت استخوان‌ها نقش اساسی دارد. بر اساس دستاوردهای محققان، سطح پایین ویتامین D با افزایش خطر از دست‌ دادن استخوان و کاهش تراکم آن در افراد سالمند ارتباط دارد.

فسفر ماده ارزشمند دیگری است که در ماهی سالمون وجود دارد و سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است. این ماده با کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، می‌تواند برای شما اسکلتی فولادین بسازد که به این زودی‌ها خم نشود.

استخوان‌های فولادی با سالمون
استخوان‌های فولادی با سالمون

منبع غنی از پتاسیم و سلنیوم

ماهی سالمون سرشار از پتاسیم است. این ماده در کنترل فشار خون موثر است و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. مصرف مکمل پتاسیم باعث کاهش چشم‌گیر سطح فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. همچنین مصرف پتاسیم همراه با سدیم در کنترل فشار و جلوگیری از احتباس مایعات اضافی در بدن بسیار موثر است. ماهی سالمون با وجود مقدار قابل توجهی از این ماده، می‌تواند یک وعده غذایی فوق‌العاده برای سالمندان و بیماران باشد.

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که در خاک، ماهی سالمون و چند ماده غذایی دیگر یافت می‌شود. سلنیوم در حفظ سلامت استخوان‌ها موثر است، آنتی‌بادی‌های تیروئید را در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی تیروئید کاهش می‌دهد و خاصیت ضدسرطانی دارد. مصرف درست و مداوم ماهی سالمون به عنوان منبعی غنی از این ماده ارزشمند می‌تواند از شما در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند.

جمع‌بندی: سالمون یک انتخاب عالی است!

ماهی سالمون لذیذ و خوشمزه است و عطر و طعم منحصر به فردش باعث شده از دیگر ماهی‌های روغنی محبوب‌تر باشد. روش‌های پخت متنوعی برای ماهی سالمون وجود دارد و برای هر نوع سلیقه و ذائقه‌ای مناسب است. با وجود قیمت نسبتا بالایی که دارد، مصرف دو وعده ماهی سالمون در هفته منطقی به نظر می‌رسد. این ماهی مغذی علاوه بر تامین نیازهای روزانه شما به انواع ویتامین‌ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. امیدواریم آشنایی با خواص ماهی سالمون شما را به انتخاب این ماهی پرطرفدار ترغیب کند.

سوالات متداول

آیا ماهی سالمون به بهبود عملکرد مغز کمک می کند؟

بله. بهبود عملکرد مغز، یکی از جذاب‌ترین خواص ماهی سالمون است که به تایید محققان و پزشکان رسیده است. ماهی سالمون به بهبود عملکرد مغز و قدرت تشخیص و پردازش آن کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در این ماهی خطر ابتلا به اختلالات عاطفی مانند افسردگی و روان‌پریشی را کاهش می‌دهند.

آیا سالمون برای قلب هم مفید است؟

بله. کارشناسان تغذیه مصرف دو وعده انواع ماهی روغنی به ویژه سالمون را در یک برنامه غذایی سالم برای سلامت قلب پیشنهاد می‌کنند.


مقاله مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا