تغذیه و سلامتی

خواص ماهی کیلکا، تامین امگا 3 تا منبع ویتامین B و D

ماهی کیلکا یک ماهی کوچک خوراکی، مغذی و روغنی از خانواده شاه ماهی‌ سیاه است که در دریای خزر پرورش می‌یابد. طول آن بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است و معمولا به شکل کامل و با پوست و استخوان به مصرف می‌رسد. کیلکا به عنوان یک منبع غنی از ویتامین B12 شناخته می‌شود و در درمان کم‌خونی بسیار موثر است. این ماهی ارزان‌قیمت معمولا در فصل بهار به فراوانی یافت می‌شود و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی باارزش روی سفره غذای شما جا خوش کند.

شاید شما هم مانند خیلی‌ها بارها از کنار سینی‌های بزرگ ماهی کیلکا در بازار ماهی فروشان رد شده‌اید و هرگز به خریدش فکر هم نکرده‌اید اما به شما قول می‌دهم بعد از خواندن این مقاله و آشنایی با خواص ماهی کیلکا نظرتان در مورد آن کاملا عوض شود. کیلکا پتانسیل آن را دارد که در لیست غذاهای خاطره‌انگیز زندگی شما قرار بگیرد و نامش روزهای بلند بهاری را با یک عصرانه سالم، مقوی و لذیذ برایتان تداعی کند.

انواع ماهی جنوب با قیمت

ارزش غذایی ماهی کیلکا

با شناخت مواد مغذی موجود در بدن این آبزی ریزنقش و مقوی، بهتر می‌توانیم خواصش را بررسی کنیم، نقش مصرف آن در پیشگیری تا درمان بیماری‌ها‌، بهبود عملکرد اعضای بدن و به طور کلی حفظ سلامت تن را بشناسیم و با گنجاندن آن در رژیم غذایی، هوشمندانه از یک ماهی ارزان‌قیمت و مغذی برای تامین نیازهای روزانه بدن استفاده کنیم.

ارزش غذایی ماهی کیلکا
ارزش غذایی ماهی کیلکا

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ماهی کیلکای خام

برطرف‌کننده چه مقدار از نیاز روزانه بدن؟ مقدار ماده مغذی
۷.۹ درصد 157 کیلوکالری کالری
0 0 کربوهیدرات
0 0 فیبر
0 0 قند
۱۰ درصد ۶.۵۳ گرم چربی
0 ۱.۳۸ گرم امگا ۳
0 ۰.۱۴ گرم امگا ۶
۴۶.۱ درصد ۲۳.۰۳ گرم پروتئین
۵۴۸ درصد 0 ویتامین B12
۲۶ درصد 0 نیاسین (B3)
۲۳ درصد 0 ریبوفلاوین (B2)
۲۱ درصد 0 ویتامین B6
۱۵ درصد 0 اسیدپانتوتنیک (B5)
۹ درصد 0 تیامین (B1)
۲ درصد 0 ویتامین A
۵ درصد 0 ویتامین E
۱۵ درصد 0 ویتامین D
۱ درصد 0 ویتامین C
۱۵ درصد 0 کولین
۳ درصد  0 فولات
۸۵ درصد  0 سلنیوم
۲۴ درصد 0 فسفر
۹ درصد 0 پتاسیم
۱۰ درصد 0 منیزیم
۱۲ درصد 0 روی
۱۳ درصد 0 مس
۸ درصد 0 آهن
۵ درصد  0 سدیم
۶ درصد 0 کلسیم
2 درصد  0 منگنز

حالا وقت آن است که ببینیم خواص ماهی کیلکا چیست و مصرف مواد مغذی موجود در آن چه اثری بر بدن ما می‌گذارد.

تامین امگا ۳

ماهی کیلکا مانند آبزیان دیگر منبع مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب ضروری تنها از طریق تغذیه تامین می‌شوند و در بدن به شکل EPA و DHA، زیستی‌ترین شکل امگا ۳ در می‌آیند. اسیدهای چرب امگا ۳ با خاصیت ضدالتهابی در بهبود عملکرد کلی بدن موثرند، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش مهمی ایفا می‌کنند و با کنترل فشار خون، احتمال حملات قلبی را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهند. ماهی کیلکا را دست کم نگیرید، باور کنید یکی از ارزان‌ترین منابع تامین امگا ۳ است.

قیمت میگو تازه

منبع مهم ویتامین B12

همان طور که در جدول ارزش غذایی ماهی کیلکا مشاهده کردید، یک وعده ۱۰۰ گرمی از این ماهی مغذی قادر به تامین ۵۴۸ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین B12 است؛ این یعنی ۵.۵ برابر بیش از آنچه برای یک روز نیاز دارید. ویتامین B12 یک ماده مغذی حیاتی است که در تولید DNA، ساخت گلبول‎های قرمز خون و تامین انرژی نقش اساسی دارد. با مصرف ماهی کیلکا و تامین ویتامین B12 دیگر نگران کم‌خونی و خطرات ناشی از آن نباشید.

خوب است بدانید کبد انسان قادر به ذخیره سازی این ویتامین است، یعنی تنها با مصرف یک وعده ۱۵۰ گرمی ماهی کیلکا بدن شما B12 مورد نیاز برای یک هفته را تامین و ذخیره می‌کند. اگر در طول هفته مصرف ویتامین کمی دارید و گوشت قرمز هم به طور منظم مصرف نمی‌کنید، حتما حواستان به ماهی کیلکا باشد. این ماهی می‌تواند تمام نیازهای تامین‌نشده بدنتان به ویتامین B12 را جبران کند.

منبع مهم ویتامین B12
منبع مهم ویتامین B12

ویتامین D

تامین ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D توسط یک وعده ۱۰۰ گرمی از ماهی کیلکا به این معناست که این ماهی کوچک خوراکی، منبع مناسب و متوسطی از این ویتامین است. گرچه گونه‌های دیگری از ماهی‌ها و انواع آبزیان وجود دارند که می‌توانند مقدار قابل توجهی از ویتامین D را برای بدن فراهم کنند اما از ماهی کیلکا هم نمی‌توان گذشت.

ویتامین D و نقش اساسی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن آن را به یک ماده مغذی حیاتی در رژیم غذایی تبدیل کرده است. تاثیر آن بر سلامت استخوان و بهبود عملکرد قلب از دیگر مزایای تامین ویتامین D است. گنجاندن ماهی کیلکا با هر روش پخت در وعده‌های غذایی خانواده، مساوی است با یک گام جلو رفتن در مسیر تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن.

سرشار از سلنیوم

ماهی کیلکا را می‌توان منبعی غنی از سلنیوم نامید؛ ماده معدنی حیاتی برای تولید آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن. آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی که با کاهش فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد از بروز حملات آسم و مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کنند و ماهی کیلکا را به یک ماده غذایی ارزشمند برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی تبدیل می‌کند. مصرف دو وعده ماهی کیلکا در هفته می تواند حملات اسم را در کودکان و سالمندان به مثدار چشم گیری کاهش دهد.

مجموعه‌ای مواد مغذی

مهم‌ترین مزیت مصرف ماهی کیلکا دسترسی به مجموعه‌ای از مواد مغذی موجود در ساختار بدن آن‌هاست. شاید مهم‌ترین دلیل آن این باشد که ماهی کیلکا معمولا به شکل کامل یعنی با پوست، گوشت و استخوان یک‌جا پخته می‌شود و امکان بهره‌مندی از تمام مواد غذایی ارزشمند برای شما فراهم است: سلنیوم، ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا ۳ در کنار پروتئین و ویتامین‌های A و E و D.

این مجموعه ارزشمند و ضروری در کنار بسیاری خواص دیگر در یک ماهی کوچک و با صرفه اقتصادی بالا اگر نادیده گرفته شود، ناشکری طبیعت است. طبیعتی که سخاوتمندانه می‌بخشد و اگر کمی باهوش باشیم می‌توانیم سلامت، شادابی و طول عمر را با دست معجزه‌گر طبیعت برای خود و خانواده‌مان فراهم کنیم.

مواد مغذی ماهی کیلکا
مواد مغذی ماهی کیلکا

فاقد جیوه

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد مصرف ماهی و انواع غذاهای دریایی وجود دارد خطر وجود جیوه و دیگر آلاینده‌های شیمیایی در بدن آن‌هاست. خوشبختانه این نگرانی در مورد ماهی کیلکا به حداقل می‌رسد. کیلکا ماهی سالمی است که معمولا در ابتدایی زنجیره غذایی آبزیان قرار می‌گیرد و توسط پلانکتون‌ها و موجودات دریایی کوچک تغذیه می‌شود. در این چرخه هرچه ماهی درشت‌تر باشد میزان جیوه و آلاینده‌های آن به دلیل تغذیه از ماهی‌های آلوده به جیوه هم بیشتر خواهد بود. از این رو کیلکا به عنوان یک آبزی کوچک و سالم می‌تواند بدون نگرانی از ایجاد مسمومیت در سبد غذایی خانواده شما جای بگیرد و تامین‌کننده بخش زیادی از نیازهای روزانه بدن شما شود.

پخت ماهی کیلکا

بهترین روش پخت ماهی کیلکا سرخ کردن آن است. روشی که در آن به برشته‌ترین شکل ممکن در می‌آید و خوردن تمام قسمت‌های این ماهی کوچک از پوست گرفته تا استخوان لذتی ایجاد می‌‌کند که به این زودی‌ها از خاطرتان نمی‌رود. صدای خرت خرت کیلکای سرخ‌شده چیزی نیست که به این راحتی‌ها از حافظه پاک شود.

برای پخت آن کافی است ماهی کیلکا را بعد از جدا کردن قسمت سر با آب سرد بشویید و کاملا خشک کنید. کمی نمک، فلفل، پاپریکا و آرد گندم را با مقداری آب سرد ترکیب کنید تا به شکل فرنی در آید. مواد را روی ماهی‌ها بریزید تا کاملا آغشته شود. کل ماهی‌های طعم‌دارشده را یکجا در روغن داغ بریزید و کف تابه پخش کنید. شعله را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید تا یک طرف ماهی‌ها کاملا سرخ و برشته شود. بعد از حدود ۱۰ دقیقه ماهی‌ها را به کمک یک کفگیر بزرگ برگردانید و تا سرخ‌ شدن سمت دیگرش صبر کنید. این غذا را با چند برش لیمو یا نارنج تازه سرو کنید و طعم بهشتی‌اش را تا تجربه مجدد آن زیر دندان نگه دارید.

سوالات متداول

آیا ماهی کیلکا جیوه دارد؟

خیر. این ماهی فاقد هرگونه جیوه است.

هر 100 گرم ماهی کیلکا چند کالری دارد؟

هر 100 گرم از این ماهی حدودا 157 کیلوکالری دارد.

مقالات مرتبط:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا