غذا با ماهیغذا با میگو

طرز تهیه ترشی انبه سبز به چند روش جدید و مختلف

ترشی انبه سبز یک نوع ترشی محبوبه که از انبه سبز تهیه می‌شه. بعضی از افراد این ترشی رو خودشون تهیه می‌کنن و برخی دیگه هم اون رو سفارش می‌دن. درست کردن ترشی انبه سبز کار سختی نیست و شما می‌تونید اون رو در خانه تهیه کنین. این ترشی به دلیل طعم فوق‌العاده‌ای که داره، طرفدارای زیادی داره. ترشی انبه سبز می‌تونه به عنوان یک غذای جانبی کنار بقیه غذاها سرو بشه. طعم تند و تیز این ترشی به خصوص برای طرفدارای غذاهای تند جذابه. همچنین، ترشی انبه سبز دارای خواص ضد اکسیدانی هستش و می‌تونه به پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان کمک کنه.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

خرید ترشی انبه محلی اصل

توی این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی، ما تصمیم گرفتیم که طرز تهیه‌ی ترشی انبه سبز به روش‌های مختلف و ساده رو در اختیارتون قرار بدیم تا بتونید اونو توی خونه درست کنید و از کاری که انجام دادید حسابی لذت ببرید. البته اینو هم بگیم که اگه کماکان دوست ندارید خیلی درگیر دردسرای درست کردن ترشی بشید، کافیه به فروشگاه آنلاین اسبک‌ماهی یه سر بزنید و این ترشی رو که از تازه‌ترین انبه‌های سبز جنوب درست شده بخرید و درب منزل تحویل بگیرید. خلاصه که در هر دو صورت اسبک‌ماهی در خدمت شماست.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب دارید؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

روش اول: طرز تهیه ترشی انبه سبز مخصوص جنوب

طرز تهیه ترشی انبه سبز مخصوص جنوب

برای درست کردن ترشی انبه سبز مخصوص جنوب، باید یه سری مواد رو قبل از شروع کارتون آماده کنید. اول از همه یک کیلو انبه‌ی سبز بخرید و حواستون باشه که خراب نباشن و کپک نزده باشن. همونطوری که خودتون می‌دونید میوه اگر کپک زده باشه باعث میشه که ترشی خیلی زود خراب بشه و شما نتونید اونو واسه فصل بعدی نگه‌دارید. سیر رو یادتون نره، همونطوری که می‌دونید سیر عضو و پایه ثابت انواع ترشیه. پس سه تا حبه سیر هم تهیه کنید و کنار میز کارتون بذارید. از ادویه‌ها هم حتما سیاه‌دونه، گل‌پر، تخم گشنیز، نمک، زردچوبه، فلفل تند و سیاه دانه رو حتما تهیه کنید. در نهایت سرکه، که اونم یکی از عناصر اصلی ترشیه.

پس مواد لازممون رو اگه بخوایم خلاصه کنیم می‌رسیم به:

  • انبه سبز ۱ کیلوگرم
  • سیر ۳ حبه
  • سیاه دانه ۱ ق غذا خوری
  • گل پر ۱ ق غذا خوری
  • تخم گشنیز ۱ ق غذا خوری
  • نمک ۱ ق غذ اخوری
  • زردچوبه ۱ ق غذا خوری
  • فلفل تند ۲ عدد
  • فلفل سیاه ۱/۲ ق غذا خوری
  • سرکه به مقدار لازم

حالا باید چه کار کنیم؟

  1. اول از همه باید بریم سراغ آماده کردن انبه‌های سبزی که از سالم بودنش اطمینان داریم. در طرز تهیه ترشی انبه سبز به روش‌های مختلف و ساده، چیزی که خیلی روش تاکید میشه اینه که باید انبه‌ها رو اول از همه آماده کنید که توی مسیر و کارای دیگه نخواید اونارو دونه‌دونه پوست بگیرید. بهتره که آماده شده باشن. برای آماده کردنشون، اونارو خیلی خوب بشورید و کاملا خشک کنید. آب حتی اگه یه قطره هم باشه، باعث میشه که ترشی شما کپک بزنه. پس حتما انبه‌ها رو بعد شستن کاملا خشک کنید. چرا گفتیم انبه‌ها رو از قبل آماده کنید؟ چون باید اونارو به مدت یه روز به حال خودشون بذارید تا اون طعم تلخی یا گسی کمی که دارن گرفته شه. پس انبه‌ها را خوب پوست بگیرید و هسته‌ی وسط رو با دقت با چاقو ازش جدا کنید. حالا اونارو به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید. معمولا انبه رو به شکل افقی و بلند بلند برش می‌زنن اما هیچ اجباری برای این کار نیست. شما هر مدلی که دوست دارید اونو خرد کنید. نمک بهش بزنید و زردچوبه و بذارید به مدت 24 ساعت واسه خودش استراحت کنه.
  2. خوب الان دیگه 24 گذشته و انبه‌ها آماده شدن برای اینکه به ترشی خوشمزه تبدیل بشن. وقتی رفتید سراغ انبه‌ها می‌بینید که به خاطر نمکی که روشون ریخته شده حسابی آب انداختن. پس اونارو از صافی رد کنید تا آبشون خوب گرفته بشه.
  3. حالا نوبت تفت دادن ادویه‌هاتونه. یادتونه که سیاه‌دونه و تخم گشنیز و انواع فلفل رو داشتیم؟ همه اینارو بریزید توی یه ماهیتابه و حسابی تفت بدید تا عطرشون بلند بشه. الان دیگه وقتشه که زیر ماهیتابه رو خاموش کنید و ادویه‌ها رو در حالی که هنوز داغ هستن، بریزید توی آسیاب و خوب پودرشون کنید. توی این مرحله عطر ادویه کل خونتونو پر می‌کنه. پس بهتره که عجله کنید.
  4. ادویه‌ها و انبه‌ها رو توی یه کاسه بزرگ بریزید و حسابی با هم مخلوط کنید. پیشنهاد ما اینه که یه دستکش دستتون کنید و با دست مواد رو با هم مخلوط کنید. وقتی حسابی با هم ترکیب شدن، شیشه‌هایی که از قبل برای درست کردن ترشی آماده کرده بودید رو بیارید و مواد رو بریزید توشون.
  5. الان دیگه نوبت سرکه‌ است که روی مواد ریخته بشه و شیشه‌ها رو لب به لب پر کنه. برای اینکه مطمئن بشید هیچ هوایی وارد شیشه‌ها نمیشه، برای مدت 10 دقیقه اونارو توی آب جوش بذارید و بعد 5 دقیقه برعکسشون کنید و بذارید همون شکلی بمونه. الان دیگه هوای شیشه‌ها کاملا خالی شده. بهتره برای سلامت ترشی‌ها اونارو توی یخچال نگه‌دارید و بعد از یک هفته نوش جان کنید.

روش دوم: طرز تهیه ترشی انبه سبز بندرعباس

طرز تهیه ترشی انبه سبز بندرعباس
طرز تهیه ترشی انبه سبز بندرعباس

توی طرز تهیه ترشی انبه بندرعباس، باید یه نکته رو یادتون بمونه. اونم اینه که شکر رو به ترکیباتی که بالا نوشتیم اضافه کنید. برای درست کردن این ترشی به روش زنای بندرعباسی، باید سرکه رو با شکر مخلوط کنید و بذارید که بجوشه. این کار کمک می‌کنه تا شکر حسابی توی سرکه حل بشه و چیزی ازش نمونه. بعدش حتما محلولی که درست کردین رو از صافی بگذرونید. بقیه‌ی مراحل دقیقا مثل روش قبلیه که گفتیم. معمولا کسایی که به دنبال طرز تهیه ترشی سبز انبه ملس هستن، از این روش استفاده می‌کنن. خوبیش اینه که دیگه همه می‌تونن بخورن و ترشی زیادی اذیت کننده نیست.

اگر به دنبال یادگیری روش‌های ساده و مختلف برای تهیه ترشی انبه سبز با طعم ملس هستید، نباید فراموش کنید که شکر یکی از مواد اصلی در این دستور غذایی است. به عبارت دیگر، پس از یادگیری طرز تهیه ترشی انبه ملس، حتما باید شکر را نیز به لیست مواد لازم اضافه کنید.

روش سوم: طرز تهیه ترشی انبه سبز با سرکه

طرز تهیه ترشی انبه سبز با سرکه

شاید بعد از خوندن این عنوان به خودتون بگید خوب توی روشای قبلی هم که از سرکه استفاده شده بود، چرا اسم این روش صرفا طرز تهیه ترشی انبه سبز با سرکه باید باشه؟ راستش لازمه بدونید که به خاطر ترکیب شدن سرکه با شیره‌ی خرما توی این روش، ،بهش میگن طرز تهیه با سرکه. خب بریم سراغ مواد اولیه، که من خودم شخصا حسابی عاشق این طرز تهیه جادویی و شگفت‌انگیز هستم. درسته که یه مقدار زحمتش نسبت به روشای قبلی بیشتره اما خوب، طعم خیلی خوبی داره و البته که اون ملسی عالی که داره باعث شده همه دوستش داشته باشن.

اول از همه یه بسته تمر هندی بخرید و بعد از اینکه سه چهارمش رو خوردید، یک چهارمش رو برای درست کردن این ترشی بی‌نظیر نگه‌دارید. حالا بریم سراغ رب انار که قراره انبه‌ها رو کمی تیره کنه و در عین حال با ترشی فوق‌العاده‌ای که بهش میده، دل اونایی که شیرینی دوست ندارن رو هم به دست بیاره. البته که شکر و شیره خرما هم برای ملس کردن ترشی انبه سبز ما استفاده میشن و در ادامه می‌بینید که ترکیب این مزه‌ها با سرکه چقدر به یاد موندنی میشه. سیاه‌دونه و سیر و ادویه‌های محلی هم که عناصر جدا نشدنی از ترشی هستن که نباید هیچ وقت فراموششون کنید.

پس مواد اولیه ما شد:

  • تمر سیاه هندی یک چهارم بسته متوسط
  •  انبه کال 5 کیلو
  •  رب انار شیرین یا ملس یک لیوان
  •  * شیره ی خرما نصف لیوان
  •  شکر نصف لیوان (دلخواه)
  •  سیاه دانه نصف لیوان
  •  سیر میکس شده 5 قاشق
  •  ادویه ی محلی مخصوص ترشی انبه یک قاشق
  • سرکه ی دو لیتری 1 عدد
  • * ادویه های معطر 1 قاشق

حالا باید چه کار کنیم؟

  1. درست مثل قبل انبه‌ها رو پوست بگیرید و آماده کنید که 24 ساعت بعد برای درست کردن ترشی آماده باشن.
  2. پیشنهاد ما اینه که اگه قصد دارید از رب انار استفاده کنید شیره خرما رو حذف کنید. چون شکر هم دارید، بهتره که این دو تا با هم استفاده نشن. اگه دوست ندارید اصلا طعم ترشی داشته باشه، می‌تونید کلا به جای شیره انار، از شیره خرما استفاده کنید.
  3. حالا وقتشه که ادویه‌هاتون رو یه مقدار توی روغن زیتون تفت بدید تا بوی ادویه منتشر بشه.
  4. شکر رو توی سرکه حل کنید و تمر هندی رو توش بریزید و بذارید روی شعله اجاق تا قشنگ یک دست بشه. حالا از صافی ردش کنید تا یه ترکیب نرم و یکدست داشته باشید.
  5. انبه‌های آماده‌اتون رو بیارید و با ادویه و این ترکیب ملس حسابی با هم مخلوط کنید. شیشه‌هایی که آماده کرده بودین رو خوب خشک کنید و مواد ترکیب شده رو بریزید توی شیشه‌ها. ترشی شما آماده است فقط وانو یه هفته توی یخچال بذارید تا مواد خوب دست به دست هم بده و انبه‌ها تا مغز استخونشون مزه‌دار بشه.

از این مدل ترشی می‌تونید کنار غذاهایی مثل خورش بادمجون یا فلافل هم استفاده کنید. به خاطر طعم منعطفی که داره با هر غذایی سازگاره.

روش چهارم: طرز تهیه ترشی انبه ساده با پوست

طرز تهیه ترشی انبه ساده با پوست

تو طرز تهیه ترشی انبه ساده با پوست، موادمون دقیقا عین مواد طرز تهیه ترشی انبه سبز بندرعباسه. با این تفاوت که توی این روش دیگه لازم نیست انبه‌ها رو پوست بگیرید. همین که هسته رو از گوشت انبه جدا کنید کافیه. منتها موضوعی که باید خیلی بهش دقت کنید اینه که توی این روش، انبه برای مدت زمان بیشتری باید توی ترکیب سرکه و شکر بمونه تا نرم بشه. یعنی باید مدت بیشتری بهش مهلت بدید تا به ترشی نرمی که دوست دارید تبدیل بشه.

پس کل کاری که باید انجام بدید اینه که انبه‌ها رو درست مثل روشای قبلی منتها این دفعه با پوست خرد کنید و بهش 24 اجازه بدید تا برای ترشی آماده بشه. بعد از اون ادویه‌ها رو توی ماهیتابه تفت بدید تا بوی خامی گرفته بشه. بعد از اینکه ادویه‌ها رو آسیاب کردید، انبه‌های آماده شده رو بیارید و با ادویه‌ها خیلی خوب ورز بدید. بعد هم اونا رو توی ظرف ترشی بریزید و روش ترکیب سرکه و شکر رو اضافه کنید.

روش پنجم: دستور ترشی انبه با روغن زیتون و هویج

دستور ترشی انبه با روغن زیتون

یه روش دیگه برای درست کردن تری انبه سبز، استفاده از روغن زیتونه. از اونجایی که انبه نرسیده حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C هست، به سلامت بدن کمک زیادی می‌کنه. برای تهیه این نوع ترشی به یه سری مواد نیاز داریم که اول اونارو با هم مرور می‌کنیم.

بریم سراغ مواد اولیه‌ در طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون و هویج:

  • انبه سبز: ۵ کیلوگرم
  • روغن زیتون: نیم لیتر
  • سرکه خانگی: ۱ تا ۲ پیمانه
  • هویج: ۱ کیلوگرم
  • سیر: نیم کیلو
  • لیمو ترش: ۲۵۰ گرم
  • فلفل سبز: ۲۵۰ گرم
  • پودر گلرنگ: به مقدار لازم ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر زیره سبز: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیاه‌دانه: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر تخم گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر دانه خردل: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم

حالا باید چه کار کنیم؟

  1. اول از همه انبه رو با پوست بشورید و هسته اونو جدا کنید. بعد مثل سیب‌زمینی خلال کنید و بهش نمک و پودر گلرنگ اضافه کنید. حالا خلال انبه رو به مدت ۲ روز توی یخچال نگهداری کنید تا نرم بشه و آب از خلال‌ها خارج بشه. البته باید آب انبه را بگیرید تا ترشی شما بهتر بشه. به هر حال ریختن آب انبه انقدر ترشی رو بدمزه و آبکی می‌کنه که خودتون خیلی خوب می‌دونید همون اول باید اونو خارج کنید.
  2. برای اینکه طعم حبه‌های سیر وارد ترشی انبه کال با روغن زیتون بشه، باید اونارو خرد کنید. لیمو ترشارو را از وسط دو نیم کنید و هسته‌هاشونو کامل بگیرید. هویج رو پوست بگیرید و به اندازه‌ی خلالای انبه، خرد کنید. فلفل سبز رو هم به طور جداگانه خرد کنید و با لیمو، هویج و سیر داخل یک ظرف بریزید.
  3. روغن زیتون رو داخل ماهیتابه روی حرارت بذارید و خلال انبه، هویج، لیمو و سیر خرد شده رو داخل اون بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه تفت بدید. سرکه رو هم با نمک، تخم گشنیز، سیاه‌دونه و پودر زیره سبز ترکیب کنید و بعد از ۱۰ دقیقه تفت دادن روی مواد بریزید.
  4. اگه می‌خواید ترشی انبه کال با پوست سریع‌تر آماده بشه، باید سرکه رو با ادویه‌ها و نمک به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار بدید. حالا وقتی سرکه رو روی مواد اضافه کردید، خوب مخلوط کنید.
  5. یه ظرف آماده کنید و همه‌ی مواد رو داخل اون بریزید. در ظرف رو هم محکم ببندید و توی محیط آشپزخونه قرار بدید. این ترشی بعد از ۳۰ تا ۴۵ روز آماده‌ی خوردنه.

مقالات مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چند وقت پیش برای یه مهمونی دوستانه از همین طرز تهیه ترشی انبه سبز استفاده کردم، همگی خیلی خوششون اومد. به شدت توصیه می کنم امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا