غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی مرکب، یک غذای جدید و متفاوت

ماهی مرکب، یک جانور جذاب و هیجان‌انگیز از خانواده هشت‌پایان است. دارای بدن کیسه‌ای شکل، پای‌های کوتاه و بلند، چشمان، دهان و دندان‌های غیرفکی است. در مواجهه با خطر، ماهی مرکب موادی مشابه مرکب مشکی را از بدن خارج کرده و پنهان می‌شود. در مناطق بوشهر و بندر عباس به نام‌های خساک، عنکاس، سرپاور یا نقلی شناخته می‌شود و در جنوب ایران، صید و فروش آن منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها است.

ماهی مرکب طعمی مشابه میگو دارد و غنی از پروتئین و امگا ۳ است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی مرکب، ۷۹ کالری، ۱۶.۲ گرم پروتئین، ۰.۸ گرم کربوهیدرات و ۰.۷ گرم چربی وجود دارد. همچنین، حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، فولات، ریبوفلاوین، آهن، فسفر، سلنیوم، پتاسیم و سدیم است.

برای خرید ماهی مرکب و انواع ماهی های جنوب میتوانید با این شماره تماس بگیرید : 09173983095

در جنوب ایران، ماهی مرکب برای تهیه غذاهای خاصی استفاده می‌شود و در این مقاله، ۴ روش جذاب برای پخت ماهی مرکب را به شما آموزش خواهیم داد.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه دوپیازه با ماهی مرکب

قبل از هرکار لازم است ماهی را آب‌پز کنید تا گوشتش به اندازه کافی نرم شود. برای این کار ماهی را به قطعات کوچک خرد کنید. مقداری آب درون قابلمه بریزید و به آن یک عدد پیاز کوچک و کمی دارچین اضافه کنید. آب که شروع به جوشیدن کرد، ماهی را اضافه کنید و اجازه دهید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی شعله متوسط بپزد.

مواد لازم برای دوپیازه ماهی مرکب

نیم کیلو ماهی مرکب
سه عدد پیاز درشت
پنج حبه سیر
پنج عدد فلفل تند جنوبی
دو عدد لیمو عمانی
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
به مقدار لازم زنجبیل
به مقدار لازم فلفل سیاه
به مقدار لازم نمک
به مقدار لازم زردچوبه
برای تزئین (به مقدار لازم) گشنیز تازه

طرز تهیه دوپیازه با ماهی مرکب

۱. ماهی را بعد از آب‌پز شدن داخل صافی بریزید تا خشک شود.
۲. پیازها را خلالی کنید و در تابه بریزید تا با شعله متوسط سبک و طلایی شود.
۳. سیر، فلفل تند، مغز لیمو عمانی و زردچوبه را در هاون بکوبید یا با دستگاه خردکن آسیاب کنید.
۴. محتویات هاون را به پیازها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا عطر سیر در فضا بپیچد، اما به مرحله سرخ‌ شدن نرسد.
۵. ماهی مرکب را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مزه‌دار شود و تندی ادویه‌های جنوب در جانش نفوذ کند.
۶. بعد از ۱۰ دقیقه، در قسمت وسط تابه و بین مواد، جایی برای سرخ‌کردن رب ایجاد کنید. رب که حسابی سرخ شد و اصطلاحا رنگ پس داد، آن را با مواد ترکیب کنید.
۷. زنجبیل، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. از یک آبکش فلزی به عنوان در برای تابه استفاده کنید و اجازه دهید مواد ۱۵ دقیقه با شعله کم بپزد و روغن بیندازد.

دوپیازه، این غذای محبوب جنوبی با ماهی مرکب آماده است تا شما را به اژدهایی تبدیل کند که از شدت تندی و گرمی غذا آتش از گوش و دهانش شعله می‌کشد. اصلا غذای جنوبی پخته می‌شود تا شما را به اجرای چشم‌نواز رقص بندری در کنار سفره وادار کند! البته خب اگر تندی زیاد دوست ندارید، اختیار دست شماست! فلفل کمتری در غذا بریزید و آن را مطابق ذائقه خود آماده کنید.

مقاله مرتبط : طرز تهیه میگو به روش خاص جنوب و بسیار لذیذ

طرز تهیه دوپیازه با ماهی مرکب
طرز تهیه دوپیازه با ماهی مرکب

طرز تهیه ماهی مرکب سوخاری

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای پخت هر غذایی با ماهی مرکب بهتر است آن را چند دقیقه‌ای آب‌پز کنید تا گوشت آن نرم و لذیذ شود. سوخاری آن هم از همین قاعده پیروی می‌کند. تکه‌های ماهی را به آب در حال جوش اضافه کنید و به آن دارچین، پیاز و یک حبه سیر اضافه کنید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب‌پز شود، سپس در یک آبکش مناسب بریزید و صبر کنید تا آب اضافی آن خارج شود. حالا به سراغ آماده‌ کردن مواد سوخاری بروید.

مواد لازم برای ماهی مرکب سوخاری

نیم کیلو ماهی مرکب
دو عدد تخم مرغ
یک قاشق غذاخوری آرد گندم
یک قاشق چایخوری پاپریکا
یک قاشق چایخوری پودر سیر
یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل
یک لیوان پودر سوخاری
به مقدار لازم نمک، فلفل و زردچوبه

مرحله به مرحله تا پخت ماهی مرکب سوخاری

۱. تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف مناسب بشکنید. نمک، فلفل و آرد را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا صاف و یک‌دست شود.
۲. پودر پاپریکا، سیر و زنجبیل را با پودر سوخاری مخلوط کنید و در یک ظرف مناسب بریزید.
۳. تکه‌های ماهی را ابتدا در ترکیب آرد و تخم‌مرغ و بعد در پودر سوخاری بغلتانید تا تمام سطح آن با مواد پوشیده شود.
۴. حالا وقت سرخ‌ کردن آن در روغنی است که از قبل کاملا داغ شده است. سوخاری‌ شدن هر تکه ماهی مرکب به حدود ۳ تا ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
۵. در پایان ماهی مرکب سوخاری را روی یک دستمال حوله‌ای خشک و تمیز قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود.
این غذا می‌تواند یک فست‌فود مغذی برای تمام اعضای خانواده باشد. سرو آن در کنار سس کچاپ و سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌تواند ضیافت شما را کامل کند.

مرحله به مرحله تا پخت ماهی مرکب سوخاری
مرحله به مرحله تا پخت ماهی مرکب سوخاری

طرز تهیه ماهی قزل آلا

روش پخت ماهی مرکب کبابی

این بار هم باید قبل از کباب‌ کردن ماهی مرکب، برای ۱۰ دقیقه آن را داخل آب درحال جوشیدن بیندازید. این کار باعث نرم و ترد شدن کباب می‌شود. بعد از خارج‌کردن ماهی از آب جوش، آن را داخل آبکش تمیزی قرار دهید تا خشک شود.
روغن زیتون، آب لیمو ترش تازه، پودر پاپریکا، سیر، زنجبیل، نمک و فلفل را باهم ترکیب کنید و روی گوشت ماهی بمالید تا طعم‌دار شود. بعد از ۳۰ دقیقه که ماهی مزه‌دار شد، آن را روی صفحه گریل یا زغال کباب کنید. در طول پخت، ماهی را چند بار برگردانید تا دو طرف به یک اندازه پخته و برشته شود.
کبابی‌شدن ماهی مرکب حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. برای کامل شدن غذا می‌توانید سبزیجات مورد علاقه خود را در کنار ماهی کباب کنید و از یک وعده غذایی سالم لذت ببرید.

مقاله مرتبط : خواص ماهی سالمون، سالم ترین خوراکی دنیا!

طرز تهیه حمیسه با ماهی مرکب

حمیسه غذای خوشمزه، فوری و ساده جنوبی‌هاست که عطر و طعمش می‌تواند هوش از سرتان ببرد. فکرش را بکنید؛ وقتی حمسه با ماهی مرکب پخته شود می‌تواند جدیدترین مزه زندگی شما را بسازد.
قبل از شروع پخت حمیسه، ماهی را به تکه‌های کوچک خرد کنید و در آب جوش بریزید. به آن کمی شیره خرما، چند حبه سیر و کمی دارچین اضافه کنید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزد. در پایان تکه‌های ماهی را با کف‌گیر از آب خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. در این فاصله سراغ آماده‌ کردن مواد حمیسه بروید و پخت آن را به شکل زیر شروع کنید.

مواد لازم برای پخت حمیسه

نیم کیلو ماهی مرکب
سه عدد پیاز متوسط
سه عدد گوجه فرنگی
یک عدد فلفل دلمه ای
سه حبه سیر
دو عدد فلفل تند
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
دو یا سه قاشق غذاخوری گشنیز خرد شده
دو عدد لیمو عمانی
به مقدار لازم نمک، فلفل و زردچوبه
به مقدار لازم پاپریکا

مراحل پخت حمیسه با ماهی مرکب

۱. برای شروع پخت حمیسه ابتدا پیاز، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و سیر را با حوصله نگینی خرد کنید.
۲. تابه را رو شعله متوسط قرار دهید و با دو قاشق روغن پیازهای نگینی را خوب تفت دهید. پیاز که طلایی و سبک شد وقت اضافه‌کردن گوجه‌هاست.
۳. بعد از چند دقیقه فلفل دلمه‌ای و سیر را اضافه کنید و اجازه دهید تا سرخ شوند.
۴. گشنیزها را روی مواد بریزید و بعد از دو دقیقه همه مواد را از تابه خارج کنید، در ظرف مناسب بریزید و به سراغ پخت ماهی مرکب بروید.
۵. در همان تابه دو قاشق روغن بریزید و تکه‌های ماهی را با نمک، فلفل، زردچوبه و پاپریکا سرخ کنید. ماهی را در کنار تابه جمع کنید، مغز لیمو عمانی را در گوشه‌ای از تابه بریزید و اجازه دهید عطر و طعمش خارج شود.

مراحل پخت حمیسه با ماهی مرکب
مراحل پخت حمیسه با ماهی مرکب

۶. رب را همراه با مغز لیمو عمانی سرخ کنید. رنگش را که به روغن پس داد، آن را با پرک لیمو خوب ترکیب کنید.
۷. مواد حمسه را به ماهی اضافه کنید تا انفجار طعم‌ها اتفاق بیفتد. در تابه را ببندید و اجازه دهید حمسه حدود ۱۵ دقیقه با شعله کم بپزد و به روغن بیفتد.
۸. حمسه با زیبایی تمام آماده است تا در کنار برنج ایرانی بنشیند و دل ببرد.

خرید انواع ماهی شیر تازه و صید روز ( با بهترین قیمت ) از بندرعباس 

تهیه ماهی مرکب تازه جنوب

ماهی مرکب از آبزیان مغذی و محبوب منطقه ساحلی جنوب ایران است. با تمام مزیت‌ها و ارزش غذایی بالایی که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم، این ماهی گوشت بسیار چربی دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که به بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون یا کلسترول مبتلا هستند از مصرف مستمر خودداری کنند. این نرم‌تن مقوی بهترین خوراک برای ورزشکاران، جوانان و کودکان در حال رشد است. از آن غافل نشوید و فرصت چشیدن مزه جدید و بی‌نظیرش را به خودتان هدیه دهید. جهت خرید انواع ماهی جنوب و دریافت قیمت میگو تازه میتوانید از طریق اسبک ماهی اقدام نمایید.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 3 / 5. تعداد رای 2

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. میخوام بهتون بگم که طرز تهیه ماهی مرکب رو امتحان کردم. پیشنهاد می کنم که امتحان کنید. واقعا طعم و رنگش خیلی دوست داشتنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا