تغذیه و سلامتی

خواص ماهی ازون برون، حافظ قلب و عروق تا زیبایی پوست

ماهی ازون برون یا خاویار، یکی از گران‌ترین غذاهای دریایی جهان است. این ماهی لذیذ و مغذی بدون استخوان است و به عنوان منبع کلاژن و پروتئین در بین انواع ماهی‌ها شناخته می‌شود. با وجود قدمتی ۲۵۰ میلیون ساله، ازون برون یادگار دوران ژوراسیک است. این ماهی فوق‌العاده حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند و بلوغ و تولید مثلش از سن ۱۵ تا ۲۰ سالگی شروع می‌شود.

بدن این ماهی ساختار عجیبی دارد و اجزای بدن را بافت غضروفی محکم نگه می‌دارد. جمجمه و سر اوزن برون مخروطی شکل هستند و دارای دهانی بدون دندان می‌باشد. طول متوسط این ماهی ۱ متر و وزن آن بین ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم است. رنگ بدن ازون برون به زیستگاهش بستگی دارد و اغلب در قسمت شکم به رنگ صورتی ملایم و روشن است.

اگر به خواص ماهی ازون برون و نقش آن در سلامتی علاقه‌مندید، این مطلب برای شماست.

ارزش غذایی ماهی ازون برون

در جدول زیر مواد مغذی موجود در یک فیله ۱۰۰ گرمی ماهی ازون برون را بررسی می‌کنیم تا بدانید با مصرف این غذای دریایی لوکس یا به اصطلاح ماهی سلطنتی چه میزان پروتئین، ویتامین و ماده مغذی وارد بدنتان می‌شود. قطعا آگاهی از ارزش آنچه می‌خورید اولین گام در مسیر زندگی سالم است.

ارزش غذایی یک فیله ۱۰۰ گرمی ازون برون خام

ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم ماهی ازون برون خام
کالری 105 کیلوکالری
آب 76.55 گرم
پروتئین 16.14 گرم
چربی ۴ گرم
کربوهیدارت 0
فیبر 0
نیاسین (ویتامین B3) 11.32 میکروگرم
کولین (ویتامین B4) 56 میلی‌گرم
پانتوتنیک‌اسید (ویتامین B5) 0.75 میلی گرم
ویتامین D3 13 میکروگرم
ویتامین A 0.21 میلی‌گرم
ویتامین E 0.5 میلی‌گرم
کلسیم 13 میلی‌گرم
پتاسیم 284 میلی‌گرم
فسفر 211 میلی‌گرم
آهن 0.7 میلی گرم
سدیم 54 میلی‌گرم
منگنز 0.03 میلی‌گرم
روی 0.8 میلی‌گرم
مس 0.04 میلی‌گرم
منیزیم 35 میلی‌گرم
سلنیوم 0.13 میکروگرم

بررسی خواص ماهی ازون برون از جوانب مختلف

حالا که با ارزش غذایی این ماهی به خوبی آشنا شدیم وقت آن است که از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم تا ببینیم خواص ماهی ازون برون بر کدام بخش‌های بدن ما تاثیر می‌گذارد.

زیبایی با ازون برون

کلاژن ماده‌ای حیاتی برای سلامت، شادابی و زیبایی پوست شماست. ماده‌ای که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشد، باعث ترمیم زخم می‌شود و از بروز چین و چروک در سنین پایین جلوگیری می‌کند. اوزن برون منبعی غنی از کلاژن است. یک ماده غذایی لوکس که علاوه بر تامین پروتئین و ویتامین‌های ضروری بدن می‌تواند زیبایی را به شما هدیه دهد. شاید به همین خاطر ازون برون را ماهی سلطنتی و غذای اشراف می‌نامیدند. حتی به روایتی در گذشته مردم ژاپن از این ماهی لذیذ برای مصرف خود استفاده نمی‌کردند و آن را غذایی مخصوص و ویژه خانواده سلطنتی می‌دانستند. تفکری که شاید امروز پذیرش ظلم به نظر بیاید، اما با در نظر گرفتن جامعه طبقاتی و فضای اجتماعی آن روزگار، سطح ارزش و خاص بودن این ماهی را به ما نشان می‌دهد.

 زیبایی با ازون برون
زیبایی با ازون برون

پروتئین؛ یکی از مهم‌ترین خواص ماهی ازون برون 

اوزن برون با گوشت لذیذ و طعم دلپذیرش جایگاهی ویژه‌ در بین غذاهای محبوب مردم مرفه جهان دارد. یک ماهی فوق‌العاده که به واسطه وجود آمینواسیدهای ضروری یک ترکیب غنی و عالی از پروتئین را در خود دارد. ترکیب پروتئینی موجود در گوشت این ماهی مشابه پروتئینی است که در گوشت پرندگان یافت می‌شود. گوشت این ماهی حاوی مقادیر زیادی کارنوزین است. یک آمینو اسید که به آن طعمی لذیذ می‌بخشد.

ازون برون، منبع پروتئین است و یک غذای بی‌نظیر برای افزایش سرعت عضله‌سازی در بدن ورزشکاران. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند با افزایش متابولیسم بدن باعث شادابی و نشاط می‌شود. این ماهی شگفت‌انگیز همچنین در افزایش میل جنسی و قوای جنسی آقایان موثر است.

پروتئین؛ یکی از مهم‌ترین خواص ماهی ازون برون
پروتئین؛ یکی از مهم‌ترین خواص ماهی ازون برون

حافظ سلامت قلب و عروق

اسیدهای چرب امگا ۳ با تنظیم فشار خون، احتمال بروز حملات قلبی را به شدت کاهش می‌دهند، از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند و با تنظیم ضربان قلب به حفظ سلامت آن کمک می‌کنند. ماهی ازون برون مانند دیگر غذاهای دریایی، یک منبع عالی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن انسان است. امگا ۳ ماده‌ای حیاتی است که در بدن انسان تولید نمی‌شود و ناگزیر باید به تامین آن از طریق رژیم غذایی روزانه روی بیاوریم.

استخوان‌های قوی و محکم

در بدن ماهی ازون برون اسکلت استخوانی وجود ندارد و تمام بدن این ماهی توسط یک بافت غضروفی محکم حفظ می‌شود. این بافت غضروفی حاوی مقدار قابل توجهی کندرویتین سولفات است؛ یک ماده ضروری برای سلامت و استحکام مفاصل، بهبود نقص حرکتی و ترمیم طبیعی زخم. این ماده مغذی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، روماتیسم و درد کمر موثر است.

از آنجا که ماهی ازون برون به شکل کامل یعنی با پوست، گوشت و غضروف پخته و سرو می‌شود، به راحتی می‌تواند نیاز روزانه بدن به کندرویتین سولفات را تامین کند و در استحکام و درمان بیماری‌های استخوان موثر باشد. پیشگیری از کاهش شنوایی، ابتلا به فشار چشم و بیماری‌های کبدی از دیگر خواص ماهی ازون برون به دلیل وجود کندرویتین سولفات است.

بهترین روش پخت ماهی ازون برون
بهترین روش پخت ماهی ازون برون

بهترین روش پخت ماهی ازون برون

بهترین و سالم‌ترین روش پخت ماهی اوزن برون، گریل یا کبابی‌ کردن آن است. برای این کار ابتدا یک تکه از گوشت ماهی را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید. آب لیمو یا نارنج تازه، پودر سیر، نمک، فلفل سیاه و پاپریکا را با هم مخلوط کنید و روی سطح تکه‌های ازون برون بمالید تا تمام قسمت‌های آن به مواد طعم‌دهنده آغشته شود. تکه‌های ماهی را در ظرفی دربسته قرار دهید و اجازه دهید حداقل نیم ساعت استراحت کند تا مزه‌ها به خوبی در بافت ماهی نفوذ کنند.

در این فاصله در ظرف کوچکی یک قاشق آب لیمو یا نارنج تازه را با یک قاشق روغن زیتون و زعفران ترکیب کنید. تکه‌های ازون برون مزه‌دارشده را روی سینی گریل بچینید تا به آرامی بپزد. برای پخت بهتر، هر ۲ تا ۳ دقیقه یک‌بار ماهی را برگردانید و با فرچه آشپزی یا قاشق روی آن معجون لیمو و زعفران بمالید. عطر بی‌نظیر این غذا در کنار طعم لذیذش آن را به خوشمزه‌ترین غذای عمرتان تبدیل خواهد کرد.

کلام پایانی: از طعم ازون برون لذت ببرید، اما به شکل صحیح!

ازون برون را در دنیا با گوشت لذیذ و خاویار سیاه گران‌بهایش می‌شناسند. یک ماهی مغذی که بر تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، شادابی و سلامت پوست تاثیرگذار است. یک ماهی فوق‌العاده که با وجود تخم‌ریزی فراوان در هر مرحله، متاسفانه این روزها به دلیل صید بی‌رویه و غیر قانونی همچنین ضعف در سیستم حفاظتی، در لیست گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفته است. در این مطلب به شکل مفصل با خواص ماهی ازون برون را برایتان شرح دادیم، به این امید که با شناخت مزایای مصرف این ماهی مغذی و لوکس بتوانید از این هدیه و شاهکار طبیعت در راستای سلامت جسمتان بهره ببرید و قبل از آن که وجودش به خاطره‌ها بپیوندد طعم بی‌نظیرش را حتی برای یک بار امتحان کنید.

یادتان باشد زمین امانت بزرگی است در دستان نسل بشر و هرکدام از ما به اندازه خود در نگهداری از آن سهیم هستیم؛ از شما خواهش می‌کنم اگر ماهی ازون برون در وعده‌های غذاییتان جا دارد یا دوست دارید امتحانش کنید، به هیچ عنوان از صیادان غیر قانونی خرید نکنید و این گونه جانوری ارزشمند را بیش از این در معرض خطر قرار ندهید.

سوالات متداول

چرا ماهی ازون برون برای سلامت قلب مفید است؟

ماهی ازون برون مانند دیگر غذاهای دریایی، یک منبع عالی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن انسان است. اسیدهای چرب امگا ۳ با تنظیم فشار خون، احتمال بروز حملات قلبی را به شدت کاهش می‌دهند، از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند و با تنظیم ضربان قلب به حفظ سلامت آن کمک می‌کنند.

ماهی ازون برون چطور به حفظ زیبایی کمک می کند؟

این ماهی منبعی غنی از کلاژن است. کلاژن ماده‌ای حیاتی برای سلامت، شادابی و زیبایی پوست شماست. ماده‌ای که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشد، باعث ترمیم زخم می‌شود و از بروز چین و چروک در سنین پایین جلوگیری می‌کند.

مقالات پیشنهادی:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا