تغذیه و سلامتی

خواص ماهی ساردین، از غذای مغز تا محافظ قلب

ماهی ساردین جنوب یک ماهی مغذی، روغنی و کوچک است که به شکل عمده برای تغذیه انسان یا گونه‌های مختلف ماهی، پرندگان و پستانداران دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماهی ساردین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماهی معمولا به شکل کنسرو و در قوطی‌های فلزی عرضه می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم آن را به روش‌های کبابی، سوخاری و دودی بپزید.

انسان‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان ماهی ساردین هستند. پودر این ماهی به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود و روغن ساردین در پزشکی و صنعت مصارف زیادی دارد. ساخت رنگ، لاک و کف‌پوش‌های پلاستیکی از موارد مصرف روغن ساردین در بخش صنعت است.

ماهی ساردین کاربردهای بسیاری دارد، اما ما اینجا به کاربرد خوراکی آن توجه داریم. در ادامه با خواص ماهی ساردین بیشتر آشنا می‌شوید. با انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی و باارزشی که با خوردن این ماهی ریزنقش وارد بدن شما می‌شود تا شادابی و سلامت شما را برای سال‌های بیشتری تامین کند.

ارزش غذایی ماهی ساردین در هر ۱۰۰ گرم

 پیش از این که فواید ماهی ساردین را شرح دهیم، در یک جدول به طور خلاصه ارزش غذایی و میزان مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم. اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا به برخی مواد معدنی حساس هستید، با مراجعه به این جدول می‌توانید وجود این مواد در ماهی ساردین را بررسی کنید تا خیالتان از بابت خوردن آن راحت شود. بعد از جدول، مهمترین خواص ماهی ساردین را شرح دهید.

ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم ماهی ساردین
کالری ۲۰۸ کیلوکالری
کربوهیدرات ندارد
چربی ۱۱.۵ گرم
پروتئین ۲۴ گرم
کلسترول ۱۴۲ میلی‌گرم
آب ۵۹.۶ گرم
ویتامین A ۳۲ میکروگرم
ویتامین E ۲.۴ میلی‌گرم
ویتامین K ۲.۶ میکروگرم
تیامین (ویتامین B1) ۴.۸ میکروگرم
ریبوفلاوین (ویتامین B2) ۰.۲۳ میلی‌گرم
نیاسین (ویتامین B3) ۵.۲۵ میلی‌گرم
کولین (ویتامین B4) ۷۵ میلی‌گرم
پانتوتنیک‌اسید (ویتامین B5) ۰.۶۵ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰.۱۷ میلی‌گرم
فولات (ویتامین B9) ۱۰ میکروگرم
ویتامین B12 ۸.۹۴ میلی‌گرم
فسفر ۴۹۰ میلی‌گرم
سدیم ۵۰۵ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۹۷ میلی‌گرم
کلسیم ۳۸۲ میلی‌گرم
آهن ۲.۹۲ میلی‌گرم
منیزیم ۳۹ میلی‌گرم
سلنیوم ۵۲.۷ میکروگرم
مس ۰.۱۹ میلی‌گرم
روی 1.31 میلی‌گرم

تامین پروتئین، عضله‌سازی بهتر

ماهی ساردین، پروتئین کامل و اسیدهای چرب ضروری برای عضله‌سازی و سوخت‌و‌ساز بدن را تامین می‌کند. این ماهی مغذی تمام آمینواسیدهای مورد نیاز برای داشتن بدن و عضلاتی قدرتمند را فراهم می‌کند. وقتی در حال انجام تمرینات سخت و قدرتی هستید یک وعده غذایی ساردین به عضلات شما یک جریان ثابت کالری می‌دهد تا تمام ست‌های شما به پایان برسد. در پایان هم، آنچه برای ریکاوری به آن نیاز دارید برایتان فراهم می‌کند. ساردین‌های ریز و چرب به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌ها در کنار پروتئین گزینه بسیار سالم‌تری نسبت به پودر پروتئین برای ورزشکاران است.

ماهی ساردین، محافظ قلب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ساردین به چند روش از قلب محافظت می‌کنند: باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش LDL (کلسترول بد) می‌شوند، فشار خون را کنترل و از ضربان و تپش غیرطبیعی قلب جلوگیری می‌کنند و احتمال سفت‌ شدن رگ‌ها و انسداد عروق را به حداقل می‌رسانند. بر اساس مطالعات پزشکان، افزایش مصرف ماهی ساردین در افراد مبتلا به دیابت باعث کاهش التهاب و خطرات قلبی عروقی می‌شود. ماهی ساردین جنوب، این منبع عالی امگا ۳ می‌تواند ارزان‌ترین و سالم‌ترین محافظ برای قلب مهربان شما باشد.

ماهی ساردین، محافظ قلب
ماهی ساردین، محافظ قلب

ماهی ساردین، غذای مغز

ماهی ساردین و انواع دیگر غذاهای دریایی در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه موثرند. DHA نوع خاصی از امگا ۳ است که وظیفه اصلی آن بهینه‌سازی عملکرد حافظه و قوی‌تر کردن آن است. پیشگیری از آلزایمر، سکته مغزی و زوال عقل از دیگر مزایای اسیدهای چرب امگا ۳ است که در ماهی ساردین به وفور یافت می‌شود. ماده‌ای ارزشمند که بدن انسان قادر به ساخت آن نیست و برای تامین آن به مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته نیازمند است.

برای استحکام استخوان‌ها

ماهی ساردین منبع عالی کلسیم است. یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی که به لاکتوز موجود در لبنیات حساسیت دارند یا لازم است از کلسیم بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنند. ساردین با تامین بخش قابل توجهی از کلسیم مورد نیاز بدن باعث سلامت و استحکام استخوان‌ها می‌شود و از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند. استخوان‌های نرم و بسیار ریز ماهی ساردین از هر مکمل کلسیمی موثرتر است و استخوان‌‌بندی کودکتان را از هر بتنی محکم‌تر می‌سازد. بدون ترس و نگرانی ماهی ساردین را سوخاری کنید و از خرد شدن استخوان‌های ریزش زیر دندان‌هایتان لذت ببرید.

محصول مرتبط: ماهی بچه شیر

همراه شما برای یک بارداری سالم

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، برای یک بارداری سالم ضروری است. جنین برای رشد مغزی و بینایی کامل به امگا ۳ نیاز دارد؛ به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود هفته‌ای 2 تا 3 وعده ماهی مصرف کنند. ماهی ساردین به علت داشتن مقدار قابل توجهی امگا ۳ و سطح پایین جیوه بهترین انتخاب برای مصرف در این دوران است. تمام ویژگی‌های یک ماهی با کمترین خطر مسمومیت در ساردین وجود دارد.

ماهی ساردین، یک خوراکی مقوی در زمان بارداری
ماهی ساردین، یک خوراکی مقوی در زمان بارداری

منبع غنی سلنیوم

سلنیوم ماده‌ای حیاتی برای سلامت تیروئید است. وجود این ماده باارزش در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند تیروئید و هاشیموتو به کنترل این بیماری کمک می‌کند. مقرون‌به‌صرفه است و همزمان نیاز بدن به انواع دیگر ویتامین‌ها غیر از سلنیوم را هم تامین می‌کند.

ساردین، سرشار از ویتامین D

ماهی ساردین سرشار ویتامین D است. ماده‌ای حیاتی که باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن و سلامت هورمون‌ها می‌شود. ویتامین D مورد نیاز بدن با خوردن غذاهایی مانند ماهی ساردین، ماهی سالمون و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین می‌شود. همان اندازه که مقدار مناسب آن سلامت کلی بدن را به ارمغان می‌آورد، زیاده‌روی در مصرف این ویتامین حیاتی می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

ساردین و جیوه کمتر

به نقل از FDA آمریکا، هرچه ماهی کوچک‌تر باشد جیوه کمتری خواهد داشت. ماهی ساردین با جثه ریز و کوچش جیوه بسیار کمتری نسبت به ماهی تن دارد اما میزان امگا ۳ موجود در آن تفاوت چندانی با ماهی‌های بزرگ ندارد. اگر باردار هستید یا نگران مسمومیت ناشی از مصرف جیوه هستید ماهی ساردین را بدون نگرانی در سبد غذایی خود قرار دهید و از جذب امگا ۳ و ویتامین D با ارزان‌ترین روش ممکن لذت ببرید.

لاغری با ساردین

یکی از جذاب‌ترین خواص ماهی ساردین کمک به کاهش وزن است. ساردین با جلوگیری از هوس غذایی و خوردن میان‌وعده‌های غیرضروری به کاهش اشتها کمک می‌کند. به عبارت ساده‌تر مقدار زیاد پروتئین و چربی موجود در بافت این ماهی برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و باعث لاغری شما می‌شود. اگر در دوره کاهش وزن هستید ماهی ساردین را به عنوان یک وعده غذایی کامل در رژیم خود بگنجانید تا از نتیجه شگفت‌زده شوید.

لاغری با ساردین
لاغری با ساردین

زیبایی و سلامت پوست

چربی‌های موجود در ماهی ساردین به بازسازی سلول‎‌های پوستی کمک می‌کند. التهاب پوست را کاهش می‌دهد و به آن درخشندگی می‌بخشد. ماهی ساردین با تامین رطوبت و چربی مورد نیاز پوست، خاصیت ارتجاعی آن را حفظ می‌کند و زیبایی و طراوت را برایتان به ارمغان می‌آورد.

کلام پایانی: ماهی ساردین، همراه مغزی شما در سفرها

ماهی ساردین مغذی و خوشمزه است. قیمت مناسبی دارد و به این دلیل که بیشتر به شکل کنسرو عرضه می‌شود، یک غذای عالی برای سفر است. استفاده از این ماهی مغذی و خوش‌قیمت راهی هوشمندانه در تامین نیازهای روزانه بدن به سالم‌ترین شکل ممکن است.

سوالات متداول

ماهی ساردین چطور به لاغری کمک می کند؟

ساردین با جلوگیری از هوس غذایی و خوردن میان‌وعده‌های غیرضروری به کاهش اشتها کمک می‌کند. به عبارت ساده‌تر مقدار زیاد پروتئین و چربی موجود در بافت این ماهی برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و باعث لاغری شما می‌شود.

آیا ماهی ساردین برای افزایش استحکام استخوان ها مفید است؟

ساردین با تامین بخش قابل توجهی از کلسیم مورد نیاز بدن باعث سلامت و استحکام استخوان‌ها می‌شود و از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند.


مقالات مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا