غذا با میگو

طرز تهیه میگو به روش خاص جنوب و بسیار لذیذ

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه و پخت میگو به روش های خاص جنوبی و بسیار لذیذ

طرز تهیه میگو، بسته به سلیقه‌ی شما و نوع میگویی که استفاده می‌کنید کاملا متفاوت است. مثلا اگر می‌خواهید میگو پلو درست کنید، بهتر است که حتما از میگوی ریز استفاد کنید اما معمولا سوخاری آن را با شاه‌میگو درست می‌کنند. اما این تنوع ،نباید باعث سردرگمی شما شود، یا اینکه سخت‌گیر بودن در انتخاب روش پخت، نباید شرایطی را ایجاد کند که کلا از خوردن آن منصرف شوید. چرا که، میگو هم مانند دیگر خوراکی‌های دریایی حاوی منابع غنی از کلسیم، ید و پروتئین است. جالب است بدانید به دلیل اینکه بدن این آبزی مغذی تهی از آهن است، رنگ خون آن آبی رنگ است. این خون آبی رنگ حاوی منبع غنی مس است. پس اصلا عاقلانه نیست که آن را از سبد غذایی خود حذف کنید.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی در نظر داریم شما را از سردرگمی خارج کرده و بهترین روش‌های طرز تهیه میگو با انتخاب نوع آن را برایتان شرح دهیم. ابتدا، طرز تهیه سوخاری آن با شاه‌میگو را خواهید خواند. در ادامه طرز تهیه شکل پفکی را که به صورت سرخ شده ارائه شده است، می‌خوانید. تهیه این آب‌زی خوشمزه در فر را پس از آن خواهید دید. در انتها نیز طرز تهیه میگو سرخ شده، هم برای هر دو نوع ریز و درشت بیان شده است. پیشنهاد ما ای است که این متن را تا انتها بخوانید.

طرز تهیه میگو سوخاری

میگو سوخاری یکی از انواع غذاهای فست‌فودی و خوشمزه است که در دسته‌بندی غذاهای دریایی قرار می‌گیرد. این غذای خوشمزه را علاوه بر اینکه می‌توانید به عنوان یک غذای کامل درست کنید، می‌توانید آن را به عنوان یک پیش غذای مجلسی هم سرو کنید. در طرز تهیه میگو سوخاری، باید از انواع درشت آن استفاده کنید. معمولا شاه‌میگو بهترین انتخاب خواهد بود.

حال برویم سراغ مواد اولیه

پنج حبه سیر
یک عدد تخم مرغ
یک لیوان آرد سفید
یک لیوان آرد سوخاری
سه قاشق غذاخوری آبلیمو
یک کیلوگرم میگو پاک شده
به میزان کافی روغن سرخ کردنی
به میزان کافی نمک، فلفل سیاه

اولین قدم

در ابتدایی‌ترین مرحله باید بتوانید میگو را به خوبی تمیز کنید. حالا بهتر است که قدم به قدم آنچه که می‌گوییم را انجام دهید. پاهای زیرین آن را جدا کنید. برای این کار پاها را در دست بگیرید و با ضربه‌ای سریع به سمت بیرون بکشید تا از بافت جدا شود. انگشتان شست خود را زیر پوسته‌ بیندازید و با زدن ضربه‌ای به سمت بیرون، پوسته را بشکنید. سپس، در همان راستا شصت خود را زیر پوسته حرکت دهید و در نهایت آن را جدا کنید. پوسته‌ی جدا و میگو تمیز شده است. اگر مایل هستید دمش را نیز جدا کنید، دقیقا قسمتی که دم به بدن وصل می‌شود را بین انگشتان خود بگیرید و کمی فشار دهید. سپس محکم به سمت بیرون بکشید، قسمت دم با گوشته‌ی داخلی خود کاملا جدا شده و مابقی آن کاملا تمیز باقی می‌ماند. میگو پاک شده آماده است، فقط باید با یک چاقو پشت کمر آن را ببریم و با یک خلال دندان رگ سیاه آن را خارج کنیم.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماهی شیر قدم به قدم و با ورش های متنوع 

طرز تهیه میگو سوخاری
طرز تهیه میگو سوخاری

دومین قدم

میگوی تمیز را آبکش می‌کنیم و در یک کاسه‌ی بزرگ می‌ریزیم. حالا، سیرها را پوست می‌گیریم و رنده‌ی ریز می‌کنیم و داخل ظرف می‌ریزیم. بعد از آن، آبلیمو را نیز اضافه می‌کنیم. سپس، نمک و فلفل روی آن‌ها می‌پاشیم و مواد را مخلوط می‌کنیم تا کاملا میگوها با مواد آغشته شوند و روی کاسه را سلفون می‌کشیم. به مدت ۳ ساعت اجازه می‌دهیم تا در یخچال طعم‌دار شوند.

سومین قدم

میگوها را از یخچال خارج می‌کنیم و تخم‌مرغ را در کاسه‌ای می‌شکنیم و با چنگال هم می‌زنیم و آرد سوخاری را نیز در کاسه‌ای می‌ریزیم. آرد سفید را نیز در کاسه‌ای دیگر ریخته و کنار هم قرار می‌دهیم.

چهارمین قدم

در تابه‌ای کوچک و عمق‌دار روغن به اندازه‌ای می‌ریزیم که میگوها در آن شناور باشند و حرارت را کم می‌کنیم تا آرام داغ شود. زمانی که روغن داغ شد میگو را ابتدا در آرد سفید می‌غلطانیم و بعد داخل تخم‌مرغ می‌زنیم و در آخر در آرد سوخاری می‌غلطانیم تا کاملا پوشیده شود و داخل روغن داغ قرار می‌دهیم تا مغز پخت و سرخ شود. میگوها زود سرخ می‌شوند پس همین که طلایی شدند از روغن بیرون می‌آوریم.

پنجمین قدم

شما باید روغن اضافی را بگیرید. پس میگوهای سرخ شده را داخل صافی قرار دهید و برای چند دقیقه به آن‌ها دست نزنید. با این کار روغن اضافی آن‌ها گرفته شده و می‌توانید با خیال راحت میل کنید. معمولاً این غذای خوشمزه را با سس قارچ سرو می‌کنند. این بهترین روش برای خوردن آن است. در کنارش هم اگر دوست داشته باشید، سیب‌زمینی سرخ کرده بگذارید تا ضیافتتان تکمیل شود.

طرز پخت فیله میگو پفکی
طرز پخت فیله میگو پفکی

طرز تهیه میگو پفکی

میگو پفکی یکی از پرطرفدارترین روش‌های طبخ آن است. اصلا هم سخت نیست فقط کافی است به آنچه که در این قسمت گفته شده است، به دقت عمل کنید. ضمنا این را هم بدانید که میگو پفکی را هم می‌توانید با دو سایز ریز و درشت تهیه کنید. در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

برویم سراغ مواد لازم

یک کیلو میگو
یک عدد تخم مرغ
دو قاشق سوپخوری ماست
2/3 لیوان آرد
یک قاشق چایخوری بکینگ پودر
یم قاشق سوپخوری آبلیمو
یک عدد پیاز
1/2 قاشق چایخوری زعفران
به میزان لازم نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر سیر

اولین قدم

مثل تمام آنچه که در قسمت‌های قبل گفته شد، اولین قدم همیشه پاک کردن میگو است. اگر از دسته افرادی هستید که دوست ندارید خودتان آن را پاک کنید، پیشنهاد ما این است که به فروشگاه اسبک‌ماهی سری بزنید و میگوی پاک شده در سایزهای مختلف و بسته‌بندی‌های مشخص را خریداری کنید.

دومین قدم

این مرحله، مرحله‌ی مزه‌دار کردن است. یک عدد پیاز را شسته پوست بگیرید و ریز نده کنید. آب پیاز رنده شده را بگیرید و آب آن را در ظرف مناسبی با حجم میگوها بریزید. به آب پیاز، ادویه‌ها که شامل (نمک، فلفل سیاه ، پاپریکا و پودر سیر) می‌شود را اضافه کنید. آبلیمو را نیز به این مواد اضافه کنید. بهتر است برای اینکار از آب لیموی تازه استفاده کنید. میگوهای پخته شده را درون موادی که آماده کرده‌اید بخوابانید و ماساژ دهید تا مواد کاملا به خورد آن‌ها برود. سپس روی ظرف را سلفون بکشید و حدود یک ساعت بگذارید تا استراحت کند.

سومین قدم

بهتر است تا میگوها مزه‌دار می‌شوند، به سراغ آماده کردن سس آن بروید. بدین منظور در ظرف مناسبی ابتدا ماست را بریزید و با کمک همزن دستی هم بزنید تا رقیق شود. تخم‌مرغ را نیز به ماست اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. آرد و بکینگ پودر را نیز به این مواد اضافه کرده و هم بزنید تا ترکیب شوند. در این مرحله زعفرانی را که از قبل دم کرده‌اید را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا رنگ زعفران قالب شود. مقداری نمک و دیگر ادویه‌های گفته شده را به این سس اضافه کنید. اگر سس شل بود به آن مقداری آرد و اگر هم سفت شد، مقداری ماست به آن بیفزایید.

چهارمین قدم

وقت بیرون آوردن میگوهاست. ظرف حاوی مواد را پس از یک ساعت از یخچال بیرون بیاورید و از آب پیاز خارج کنید. سپس، داخل سس آماده شده بریزید و با دست ماساژ دهید تا دوباره سس کاملا به خورد تمام میگوها برود. مجددا در ظرف را ببندید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید.

پنجمین قدم

این مرحله، مرحله‌ی سرخ کردن است. قابلمه‌ی کوچکی را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید به طوری که میگوها داخل آن غوطه‌‌ور شوند. حرارت را کم کنید و آن‌ها را یکی یکی داخل روغن داغ قرار دهید تا دو طرف آن طلایی شود.

طرز تهیه میگو پفکی
طرز تهیه میگو پفکی

بهتر است که به چند نکته در این بخش توجه کنید:

· برای گرفتن آب پیاز، پیاز رنده شده را داخل پارچه‌ی تمیز بگذارید.
· برای سرخ کردن، حرارت را اندازه کنید تا روغن نسوزد.
· برای اینکه میگوها ترد و پفکی شوند آن ها را زیاد سرخ نکنید و برای اینکه خوشمزه‌تر شوند بگذارید بیشتر در سس باقی بماند

میگوی پفکی را هم مثل نوع سوخاری آن می‌توانید با انواع سبزیجات بخارپز شده میل کنید. پیشنهاد ما این است که آن را با پوره‌ی سیب‌زمینی سرخ شده در کره، سرو کنید. با این کار، به یک وعده‌ی غذایی کامل تبدیل می‌شود.

طرز تهیه میگو در فر

افراد زیادی هستند که اصلا دوست ندارند میگو را سرخ کنند. به این خاطر که معتقدند، سرخ کردن خواص آن را از بین برده و آن را از یک وعده‌ی غذایی سالم خارج می‌کند. پس ترجیح می‌دهند طرز تهیه در فر را دنبال کنند. این افراد معمولا از انواع سایز بزرگ ان استفاده می‌کنند.

برویم سراغ مواد اولیه در طرز تهیه میگو در فر

900 گرم میگو
سه قاشق غذاخوری روغن زیتون
دو حبه سیر
30 گرم کره
1/4 قاشق چایخوری فلفل قرمز
یک قاشق چایخوری نمک
یک قاشق چایخوری فلفل سیاه
یک عدد لیمو ترش

اولین قدم

در اولین قدم، میگو را تمیز کرده و ضایعات آن را دور بریزید.

دومین قدم

داخل کاسه‌ای بزرگ روغن زیتون را به همراه فلفل سیاه، نمک و فلفل قرمز می‌ریزیم. سپس، میگوهای تمیز شده و آبکش شده را به این ترکیب اضافه می‌کنیم تا بوی زهم آن‌ها گرفته شود.

سومین قدم

در این مرحله سیرها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و روی تخته‌ی آشپزخانه ریز خرد می‌کنیم و داخل کاسه می‌ریزیم. لیمو را از وسط نصف کرده و داخل کاسه‌ای، آب آن را می‌گیریم و هسته‌های آن را خارج می‌کنیم. سپس به مواد اضافه می‌کنیم و مایع طعم دهنده را با قاشق هم می‌زنیم تا مخلوط شوند. بعد میگوها را داخل کاسه قرار می‌دهیم و با دست آرام آن‌ها را زیر و رو می‌کنیم تا با مایه طعم دهنده آغشته شده و مزه‌دار شوند. این ترکیب را به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید.

چهارمین قدم

کف یک ظرف را فویل کشیده و میگوها را داخل آن ظرف بریزید. فر را روی دمای 190 درجه روشن کرده و ظرف حاوی مواد را داخل فر قرار دهید. 40 دقیقه زمان لازم است تا کاملاً پخته شده و آماده‌ی سرو شوند. در این فاصله، هر 10 دقیقه یکبار ظرف را بیرون آورده با کفگیر آن‌ها را زیر و رو کنید و دوباره در فر قرار دهید. با اینکار تمامی میگوها به طور کامل پخته و هیچ یک خام نمی‌ماند.
شما می‌توانید این غذای کاملاً سلامت را با انواع سبزیجات دورچین میل کنید. سبزیجات آبپز شده بهترین پیشنهاد برای این غذای فوق‌العاده هستند.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماکارونی با میگو خامه ای

طرز تهیه میگو در فر
طرز تهیه میگو در فر

طرز تهیه میگو سرخ شده

سرخ کردن میگو از جمله روش‌هایی است که هم برای انواع ریز جواب می‌دهد و هم برای گونه‌های درشت. منتها بهتر است که برای مغز‌پخت شدن، از نوع ریز استفاده کنید. اما باز هم اختیار با خودتان است.

برویم سراغ مواد اولیه در طرز تهیه میگو سرخ شده

یک کیلوگرم میگو
سه قاشق غذاخوری آبلیمو
هر کدام یک لیوان دسته دار فرانسوی آرد سفید و آرد سوخاری
دو قاشق چایخوری سیر تازه پودر شده با پودر سیر
به میزان لازم نمک، فلفل سیاه، زردچوبه
به میزان لازم روغن مایع

اولین قدم

داخل یک قابلمه را تا نیمه آب بریزید. به آب، نمک هم اضافه کنید. میزان شوری آب را با یک تخم‌مرغ آزمایش کنید. اگر تخم‌مرغ روی سطح آب ماند، میزان غلظت نمک کافی است. قابلمه حاوی آب نمک را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید که جوش بیاید. سپس میگوها را به آن اضافه کنید. حدود ۵ تا ۷ دقیقه بعد از شروع جوشیدن مجدد آب داخل قابلمه، صبر کنید تا کمی بپزند. بعد از این که گوشت میگوها سفت شد و به رنگ قرمز درآمد، شعله را خاموش و آن را آبکش کنید. بد نیست بدانید میگوی خام نرم است و با کوچک‌ترین فشار، فرو می‌رود.

دومین قدم

میگوها را مرینیت کنید. در یک کاسه، آبلیمو، زردچوبه، فلفل، نمک و سیر پوست گرفته و له شده را بریزید. میگوهای آب پز شده را اضافه کنید و با مواد داخل کاسه به آرامی ماساژ دهید. روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید. صبر کنید که مواد به خورد آن‌ها رفته سپس خارج کنید.

سومین قدم

تخم‌مرغ را در یک کاسه بشکنید و کاملا بزنید تا زرده و سفید مخلوط شود. در یک کاسه‌ی دیگر، آرد سوخاری و در یک کاسه هم آرد سفید بریزید. میگوها را ابتدا در آرد سفید بزنید. سپس آن را در کاسه تخم مرغ بغلتانید. همه‌ی آن‌ها باید این مرحله را پشت سر بگذارند.

چهارمین قدم

در یک ظرف گود، روغن اضافه کنید. به شکلی که این میزان روغن تمامی سطح میگوها را بپوشاند. بعد از داغ شدن روغن، میگوهای مواد زده را داخل روغن گذاشته و مرتب زیر و رو کنید تا کاملا همه جای آن‌ها سرخ شود. وقتی به اندازه‌ی دلخواهتان سرخ شد، آن را از روغن خارج کرده و درون صافی قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا روغن آن گرفته شود.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماهی قزل آلا به روش‌ های متنوع و جدید(مرحله به مرحله)

طرز تهیه میگو سرخ شده
طرز تهیه میگو سرخ شده

چند ترفند در طرز تهیه میگو

همانطور که مشاهده کردید، درست کردن میگو اصلا کار دشواری نیست. جز مرحله‌ی پاک کردن آن که معمولا افراد ترجیح می‌دهند آن را از فروشگاه‌هایی مثل فروشگاه اسبک‌ماهی که میگوی پاک شده را عرضه می‌کنند، خریداری کنند.

1. برای این که میگو سرخ شده گرد نشود و شکل حلزونی نگیرد، قبل از سرخ کردن پشت آن را ۴ برش به عمق نیم سانتی متر بزنید.

2. برای جلوگیری از سفت شدن آن، آب نمک و ۲ قاشق سرکه را در یک قابلمه بریزید. میگوهای خام را ۱۰ ثانیه در قابلمه بجوشانید و بعد آبکش کنید.

3. یکی از نکات مهم در مورد این سخت پوست مغذی، گرفتن بوی زهم آن است. برای این کار، باید حتما آن را پس از تمیز کردن در ادویه‌جات، آبلیمو و … به مدت حداقل ۲ ساعت بخوابانید تا عطر مواد دیگر به خوردش برود. گرفتن رگ پشت میگو تاثیر زیادی در از بین رفتن بوی زهم آن دارد.

4. برای اینکه میگوها را مرینت کنید و بوی آن‌‌ها گرفته شود، به ازای هر یک کیلو، ۲ قاشق روغن زیتون، ۱/۴ قاشق غذاخوری نمک، نوک قاشق فلفل سیاه و پاپریکا، ۱ قاشق مرباخوری ادویه گراماسالا و ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک کاسه بریزید. میگوهایی که رگ سیاه آن‌ها را گرفته‌اید، در این مخلوط بریزید و استراحت دهید.

5. در هنگام سرخ کردن، شعله گاز را روی حالت متوسط به بالا قرار دهید.

سخن آخر اینکه

ما در وبلاگ اسبک‌ماهی تلاشمان این است که بهترین روش‌های و طرز تهیه میگو را برایتان شرح دهیم. امیدواریم که شما هم از این روش‌ها و نکاتی که گفته می‌شود لذت ببرید و این آبزی خوشمزه را طبق این روش‌ها در خانه و طبیعت، درست کنید. به اشتراک گذاشتن روش‌های گفته شده، شرایطی را ایجاد می‌کند که نه تنها خودتان که اطرافیان شما هم به آشپزهایی ماهر تبدیل شوند.

همچنین جهت خرید میگو و انواع ماهی جنوب از طریق اسبک ماهی اقدام نمایید. کارشناسان ما اماه پاسخگویی به سوالات و درخواستهای شما هستند.

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4.5 / 5. تعداد رای 2

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا