تغذیه و سلامتی

خواص ماهی کپور، از پیشگیری تا درمان

ماهی کپور از لذیذترین و رایج‌ترین ماهی‌ها در بسیاری از نقاط جهان است. یک ماهی مغذی که برای سلامت قلب، کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم تنفسی و گوارش، کند شدن روند پیری و درمان بیماری‌های مزمن مفید است.

ماهی کپور سرشار از ویتامین B12 و فسفر است. منبعی غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. این ماهی سالم، لذیذ و خوش‌قیمت یک انتخاب درست برای کسانی است که به دنبال افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی روزانه هستند. قبل از آن که با خواص ماهی کپور آشنا شویم لازم است ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم از این ماهی مغذی را بررسی کنیم. آگاهی از جزئیات غذایی که مصرف می‌کنیم در بهبود سبک زندگی کمک بزرگی به ما خواهد کرد.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ماهی کپور خام

ماده مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم ماهی کپور خام
آب 76.3 گرم
پروتئین 17.83 گرم
چربی 5.6 گرم
انرژی 127 کالری یا 531 کیلو ژول
کلسیم 41 میلی‌گرم
پتاسیم 333 میلی‌گرم
فسفر 415 میلی‌گرم
آهن 1.24 میلی گرم
سدیم 49 میلی‌گرم
روی 1.48 میلی‌گرم
منیزیم 29 میلی‌گرم

خواص ماهی کپور: از پیشگیری تا درمان

حالا که با ارزش غذایی ماهی کپور کمی آشنا شدیم، به سراغ بررسی جداگانه تاثیر و خواص مواد مغذی موجود در آن می‌رویم و می‌فهمیم که هر ماده چه تاثیر شگفتی بر بهبود عملکرد سیستم بدن و پیشگیری از بیماری‌ها یا درمان آن‌ها می‌گذارد. جادوی طبیعت و قدرت اعجاب‌انگیز غذاها در سلامت بدن را از طریق علم و آمار بهتر می‌توان درک کرد.

خواص ماهی کپور
خواص ماهی کپور

تقویت سیستم ایمنی بدن

روی یک ماده معدنی حیاتی در رژیم غذایی ماست. ماده‌ای که کمبود آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. با وجود اهمیت این ماده معدنی بر حفظ سلامت بدن، متاسفانه عموم افراد توجه چندانی به مصرف آن نشان نمی‌دهند و به همین دلیل تعداد کسانی که به کمبود آن دچارند بسیار زیاد است. ماهی کپور به عنوان یک ماده غذایی غنی از روی می‌تواند در هر وعده بیش از ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما را تامین کند. با گنجاندن ماهی کپور در سبد غذایی خانواده به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت کلی بدن خود کمک کنید.

خاصیت ضدالتهابی

اگر مدت‌هاست از درد مفاصل رنج می‌برید ماهی کپور را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه، افزایش مصرف هفتگی ماهی بر کاهش درد و التهاب مفاصل موثر است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی کپور علاوه بر حفظ سلامت قلب می‌توانند در درمان هر نوع التهاب در قسمت‌های مختلف بدن مفید باشند. پیشگیری از آرتروز مزیت دیگر اسیدهای چرب امگا ۳ است که خوشبختانه در ماهی کپور به وفور یافت می‌شود.

سلامت قلب

وجود مقدار چشم‌گیری اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی کپور آن را به غذایی مفید و سالم برای سلامت قلب تبدیل کرده است. امگا ۳ موجود در ماهی کپور مانند ماهی‌های روغنی دیگر برای تقویت شریان‌های وریدی قلب که سیستم قلبی عروقی را تشکیل می‌دهند مفید است. ضربان قلب را با سرعت طبیعی تنظیم می‌کند و خطر مرگ ناشی از نارسایی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین با تنظیم فشار خون باعث عملکرد بهتر قلب می‌شود.

محافظت از دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص ماهی کپور به واسطه حضور پررنگ امگا ۳ در ساختار آن، محافظت از دستگاه گوارش است. وجود امگا ۳ در ساختار یک ماده غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به سندروم التهابی روده می‌شود. تقویت سیستم گوارش، کاهش نفخ و درمان یبوست، هموروئید و مشکلات عمومی معده از دیگر مزایای مصرف ماهی کپور سرشار از امگا ۳ است. پس اگر از التهاب روده و دستگاه گوارش رنج می‌برید لذیذترین دارو و ساده‌ترین درمان آن خوردن ماهی کپور به شکل کباب است.

ماهی کپور محافط دستگاه گوارش
ماهی کپور محافط دستگاه گوارش

سلامت استخوان و دندان

فسفر با غلظت بالا در ماهی کپور وجود دارد. در واقع مصرف یک وعده ماهی کپور بیش از ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به این ماده حیاتی را تامین می‌کند. ماده‌ای که در ساخت و حفظ تراکم استخوان‌ها نقش اساسی دارد، جزء اصلی ساختار دندان محسوب می‌شود و در پیشگیری از پوکی استخوان و ضعف و آسیب‌دیدگی مینای دندان موثر است. برای داشتن بدنی محکم و استخوان‌های قوی دست به دامان ماهی کپور شوید و در کنار آن با ورزش به این صلابت و استحکام دوام ببخشید.

خواب راحت

وجود مقدار متوسطی منیزیم در ماهی کپور می‌تواند آن را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی تبدیل کند که همواره در تلاش برای داشتن خوابی عمیق و آرام هستند. منیزیم با آزاد کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی، سیستم عصبی را آرام می‌کند و رویای داشتن خواب آرام، حقیقی می‌شود. افزودن دو وعده ماهی کپور در هفته به رژیم غذایی افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند یا در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند شاید ساده‌ترین و دلچسب‌ترین راه ممکن برای پس گرفتن آرامش شبانه باشد.

چشمانی پرنور

بتاکاروتن یک پروویتامین باارزش است که از ویتامین A مشتق می‌شود و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن فعالیت می‌کند. وظیفه اصلی بتاکاروتن به شکل ویژه تقویت بینایی و قدرت شبکیه است. این ماده همان چیزی است در هویج هم به میزان زیاد وجود دارد و رنگ نارنجی آن را به وجود می‌آورد. مصرف ماهی کپور که یکی از منابع این ماده مغذی است می‌تواند بر بهبود بینایی و سلامت چشم، کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از ضعف بینایی موثر باشد.

ماهی کپور پر خاصیت برای چشم
ماهی کپور پر خاصیت برای چشم

تنظیم هورمون‌ها

وجود ویتامین B در ماهی کپور به افزایش متابولیسم بدن و تعادل سطوح مختلف هورمونی کمک می‌کند. همچنین ید موجود در ماهی کپور عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌بخشد و سایر هورمون‌های اصلی را متعادل می‌کند. خاصیت ضدالتهابی ماهی و وجود آنتی‌اکسیدان‌ها هم باعث می‌شود عملکرد طبیعی فرآیندهای شیمیایی بدن بدون نقص انجام شوند. ویتامین‌های گروه B و نقش اساسی آن‌ها در متعادل‌سازی هورمون‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین خواص ماهی کپور برشمرد.

تقویت حافظه

امگا ۳، سلنیوم، روی و آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت مغز و تقویت حافظه تاثیرگذار هستند. این مواد مغذی باعث تحریک مسیرهای عصبی جدید و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مویرگ‌ها و رگ‌های مغزی می‌شوند که نتیجه آن افزایش تمرکز، تقویت حافظه و قدرت استدلال است. ماهی کپور به عنوان یک وعده غذایی که تمام این مواد را در ساختار خود دارد، دارویی فوق‌العاده برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر به حساب می‌آید. اگر نمی‌خواهید به زوال عقل زودهنگام، آلزایمر یا استرس مبتلا شوید کپور را حداقل دوبار در هفته در رژیم غذایی خانواده جای دهید.

جوان‌سازی

یکی از مزایای آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیر آن‌ها بر زیبایی و سلامت پوست شماست. افزایش سن معمولا با ایجاد چین و چروک، لک و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست همراه است. آنتی‌اکسیدان‌ها با افزایش تولید سلول‌های جدید سرعت روند پیری را کاهش می‌دهند. ماهی کپور با وجود مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان یک غذای عالی برای جوان نگاه داشتن و حفظ زیبایی و سلامت پوست شماست. باورتان می‌شود یک ماهی چرب و تپل بتواند همان اکسیر جوانی باشد و میل به زیبایی را در شما به ارزان‌ترین شکل پاسخ دهد؟

کپور، ماهی صادراتی خوش‌طعم ایران

ماهی کپور یکی از ماهی‌هایی است که در سواحل شمالی ایران و از دریای خزر صید می‌شود و میزان قابل توجهی از آن مستقیما برای صادرات به بازارهای بین‌المللی فرستاده می‌شود. این ماهی خوشمزه که به طور طبیعی در زیست‌بوم ایران وجود دارد پر است از خواص و فایده‌های مختلفی که در این مطلب خواندید.

اگر قصد مصرف این ماهی پرفایده را دارید، به این نکته توجه کنید که بسیاری از ماهی‌های کپور موجود در بازار صید دریای خزر نیستند بلکه در استخرها پرورش داده می‌شوند. برخی فروشنده‌ها پرورشی بودن ماهی را به شما اعلام می‌کنند اما برخی دیگر تلاش می‌کنند آن‌ها را به اسم ماهی دریا بفروشند. متاسفانه بسیاری از استخرهای پرورش ماهی در ایران به دام‌پزشک متخصص و شرایط بهداشتی مناسب توجه و دسترسی ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که ماهی پرورشی می‌خرید، استخر مطمئنی پیدا کنید و محصولات را مستقیما از خودشان بخرید تا از کیفیت و مهم‌تر از آن سلامت ماهی‌ها مطمئن شوید.

سوالات متداول

ماهی کپور چطور به تقویت حافظه کمک می کند؟

امگا ۳، سلنیوم، روی و آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت مغز و تقویت حافظه تاثیرگذار هستند. ماهی کپور به عنوان یک وعده غذایی که تمام این مواد را در ساختار خود دارد.

آیا ماهی کپور برای افرادی که مشکل خواب دارند مفید است؟

بله. وجود مقدار متوسطی منیزیم در ماهی کپور می‌تواند آن را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی تبدیل کند که همواره در تلاش برای داشتن خوابی عمیق و آرام هستند.


مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا