غذا با ماهیغذا با میگو

طرز تهیه‌ی سس انبه‌ی مخصوص جنوب

یکی از خوش‌طعم‌ترین سس‌هایی که در کنار غذاهای جنوبی سرو میشه سس انبه است. سس انبه از میوه‌ی انبه تهیه میشه و همین موضوغ خودش کافیه برای اینکه یه سس خیلی خوش‌طعم داشته باشید. تقریبا میشه گفت هیچ فست‌فود جنوبی وجود نداره که نشه با سس انبه اونو میل کرد، به خاطر همینم این سس حسابی بین مردم طرفدار داره و واسش سر و دست می‌شکنن.

برای خرید عمده و جزئی تماس بگیرید : 09173983095

توی این پست از وبلاگ اسبک ماهی می‌خوایم بهتون نشون بدیم که ببینید خیلی هم درست کردن سس انبه توی خونه کار سختی نیست فقط کافیه که مرحله به مرحله کارایی که بهتون میگیم رو دنبال کنید.

اگر هم اصلا حوصله‌ی این کارارو ندارید که بهتره به فروشگاه اسبک ماهی سر بزنید و سس انبه مخصوص جنوب رو که از تازه‌ترین انبه‌ها تهیه شده را در صفحه خرید سس انبه ما خریداری کنید.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب داریدر؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

قبل از اینکه درباره‌ی طرز تهیه سس انبه صحبت کنیم باید شما بدونید که کلا کاربرد این سس چیه؟ اگر درستش کردید چه جاهایی می‌تونید ازش استفاده کنید و آیا اصلا ارزش این همه وقت گذاشتن رو داره؟

طرز تهیه‌ی سس انبه‌ی مخصوص جنوب
طرز تهیه‌ی سس انبه‌

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

کاربرد سس انبه چیه و برای چی استفاده میشه؟

شاید باورش براتون سخت باشه ولی سس انبه رو هم می‌تونید برای غذایی مثل فلافل استفاده کنید هم برای جوجه کباب، این یادتون باشه که حتی ترشی‌ها هم با سس انبه خیلی خوش‌مزه‌تر میشن.

فلافل با سس انبه خیلی خوش‌طعم‌تر میشه

فلافل یه غذای پرطرفدار و خوشمزه است؛ یکی از جذابیت‌های این غذا، سس بی‌نظیر و خاص انبه است. اگه فلافل دوست دارید و دلتون می‌خواهد فلافل بازاری جنوبی اصیل رو هر از گاهی برای خودتون درست کنید، طرز تهیه این سس رو یاد بگیرید.

سس انبه خوراک مرغ رو بی‌نظیر می‌کنه

سس انبه می‌تونه به عنوان یک ادویه‌ یا طعم دهنده، عطر و طعم مرغ رو فوق‌العاده کنه. طریقه‌ی استفاده از اون به این صورته که زمان پخت مرغ، مقداری سس انبه رو به خورش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم به راحت واسه خودش بپزه و کاملا طعم سس انبه به گوشت مرغ بره. خوراک مرغ و انبه و خورش مرغ و انبه دو غذایی هستن که برای پختشون میشه از سس انبه استفاده کرد. حال این وسط اگه سس انبه داشتین می‌تونید از پودر انبه هم استفاده کنید.

ترشی رو با سس انبه، درست کنید

شما دو تا کار می‌تونید انجام بدید. یا کلا یه ترش انبه درست کنید و از خوردنش لذت ببرید یا اینکه با طرز تهیه سس انبه توی این پست، سس رو درست کنید و ترشی‌هاتون رو باهاش مزه‌دار کنید. پس اینم یکی دیگه از کاربردهای سس انبه است.

حالا که متوجه شدیم این سس کاربردای زیادی داره، وقت اینه که ببینیم چه‌جوری میشه درستش کرد.

ادویه سس انبه
ادویه سس انبه

طرز تهیه سس انبه‌ی سبز

 سس انبه رو هم میشه با انبه‌ی سبز یا کال درست کرد هم با انبه‌ای که کاملا رسیده باشه. این سلیقه‌ی شماست که تعیین می‌کنه کدوم میوه رو انتخاب کنید و باهاش سس رو درست کند.

برای اینکه بتونید طرز تهیه سس انبه‌ی سبز رو یاد بگیرید اول این موادی که می‌نویسیم رو خریداری کنید تا مرحله به مرحله باهم پیش بریم. اول از همه یه انبه‌ی سبز یا کال تهیه کنید و مطمئن بشید که کاملا سالم باشه. چون اگر قسمتی کپک‌زدگی داشته باشه باعث میشه سستون خیلی زود خراب بشه. اگر کپک‌زدگی داست سعی نکنید با چاقو اون قسمت رو جدا کنید و از بقیه استفاده کنید. این کار باز هم از تاثیرات کپک روی قسمتای دیگه کم نمی‌کنه. دو تا برگ بو داشته باشید که قراره بو و طعم خوبی به سسمون بده در عین حال اگر بوی نامطبوعی از کالی و نرسیده بودن وجود داشته باشه، بگیره. حتما سرکه‌ی سفید رو کنار میز کارتون داشته باشید که عنصر اصلی این سس خوش‌طعم ماست. زیره رو استفاده می‌کنیم به این دلیل که طبع گرمی داره و همین موضوع باعث میشه این سس رو با خیال راحت برای غذای سردی مثل فلافل استفاده کنید. فلفل سیاه و نمک دریا هم از طعم‌دهنده‌هایی هستن که همیشه استفاده میشن و عنصرای اصلی آشپزی هستن. جوز هندی رو تقریبا توی خیلی از ادویه‌های جنوبی می‌بینیم. دلیلشم اینه که بسیار طعم خوبی داره و می‌تونه در به یاد ماندنی شدن غذاها بهمون کمک کنه. سیاهدونه رو که به هیچ‌وجه فراموش نکنید. راستی می‌دونستید سیاهدونه بهتون کمک می‌کنه که موهای پرپشت‌تری داشته باشید، پس دو قاشق مرباخوری ازش روی میز کارتون داشته باشید. لیمو برای این استفاده میشه که بتونه میزات ترشی تند سرکه رو کمی متعادل کنه. سیر هم که اصلا نیازی به معرفی نداره. این سس بدون سیر اصلا بویی نخواهد داشت. تخم گشنیز هم درست مثل جوز هندی یکی از اجزای جدا نشدنی ادویه‌های هندیه. در نهایت هم روغن زیتون که میاد تا با چسبندگیش این موارد رو کنار هم نگه‌داره و به سسمون غلظت بده.

پس مواد اولیه ما شد:

انبه :400 گرم

برگ بو :دو عدد

سرکه سفید :مقداری

زیره :یک و نیم قاشق مربا خوری

فلفل سیاه :دو قاشق مرباخوری

جوزهندی :کمی

سیاهدانه :دو قاشق مربا خوری

نمک دریا:یک قاشق مربا خوری

لیمو :نصف یک عدد

سیر:8 حبه

تخم گشنیز:دو قاشق مربا خوری

روغن زیتون:سه تا چهار قاشق

حالا می‌ریم سراغ روش ترکیب کردن این مواد با همدیگه:

اول از همه اینو بگیم که بهتره ادویه‌هایی که می‌خرید آسیاب شده و آماده نباشن مگر اینکه از جای مطمئنی خریداری می‌کنید که می‌دونید چیزی قاطی ادویه‌ها نمی‌کنن. مثلا فروشگاه اسبک ماهی کاری که می‌کنه اول تمام اجزای لازم یه ادویه رو خریداری می‌کنه بعد همه اونا رو می‌شوره پاک می‌کنه بعد که جلوی آفتاب خشک شدن و مطمئن شد که هیچ ضایعاتی نداره اونارو آسیاب می‌کنه و با هم مخلوط می‌کنه به خاطر همین هممی‌تونید مطمئن باشید ادویه‌ای که از ما خریداری کردید کاملا تمیز و سالمه و در عین حال تازه است.

پس اول تخم گشنیز، دونه‌های فلفل سیاه، نمک دریا، و برگ بو رو خوب تمیز کنید و بعد با هم توی آسیاب بریزد تا حسابی با هم مخلوط بشن و عطرشون خونه‌اتون رو پر کنه. اون موقع است که می‌بینید استفاده کردن از ادویه‌ای که آسیاب نشده چه لذتی داره. وقتی این ترکیبا حسابی آسیاب شدن، جوز هندی و سیاه‌دونه رو بهشون اضافه کنید و دوباره کار آسیاب کردن رو ادامه بدید. به این خاطر این دو تا رو بعدا می‌ریزیم که خیلی هم بوشون با ادویه‌های دیگه قاطی نشه طوری که گم بشن و اصلا مشخص نباشن.

حالا نوبت انبه و سیره. اینجا بستگی به شما داره. بعضیا دوست داره انبه یه مقدار زیر دندون بیاد واسه همین خیلی میکس نمی‌کنن اما خوب یه سری هم دوست دارن که یه پوره‌ی یه دست داشته باشن. پس سیر و انبه رو با هم بریزید توی یه ظرف و با گوشت‌کوب برقی سعی کنید مواد رو پوزه کنید. وقتی به میزان دلخواهتون رسید می‌تونید دستگاه رو خاموش کنید.

پس الان شما یه پوره دارید و ترکیبی از ادویه‌ها.

حالا وقت اینه که مواد رو با هم بپزید. یه ماهیتابه رو روی اجاق گاز بذارید تا گرم بش. روغن زیتون رو داخل ماهیتابه بریزید. روغن زیتون نباید داغ بشه. چون قرار نیست که بادمجون یا ماهی توش سرخ کنیم. همین که یه مقدار گرم شد ادویه‌ها رو بهش اضافه کنید تا عطرشون بلند شه. باید مرتب ادویه‌ها رو به هم بزنید تا نسوزه یا رنگش سیاه نشه.وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد وقتش رسیده که ترکیب انبه و سیر رو به ادویه‌ها اضافه کنید. الان دیگه باید شعله رو خیلی کم کنید. سکه و آب لیمو رو هم اضافه کنید و با آروم تفت دادن اجازه بدید ا مواد به خوبی با هم ترکیب بشن.

برای اینکه مطمئن بشید میزان نمک و تندی سستون کافیه، اونو بچشید که اگه لازم هست بازم بهش نک و فلفل اضافه کنید. در نهایت سس رو از روی اجاق بردارید و اجازه بدید تا سرد بشه. سس انبه‌ی شما آماده است. به راحتی برای هر غذایی که خواستید می‌تونید سس انبه‌ی سبز رو نوش جان کنید. این هم طرز تهیه سس انبه با انبه‌ی کال.

طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه
طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه

طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه

طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه درست مثل طرز تهیه سس انبه برای فلافل هست و تقریبا تفاوت زیادی با هم ندارن. اما توی این بخش تلاش کردیم که دو روش برای سمبوسه واستون بگیم و یه روش هم برای فلافل. هر چند که می‌تونید اونارو به جای همدیگه هم استفاده کنید و هیچ مانعی نداره.

میریم اول سراغ طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه، که میشه گفت نه تنها جنوب بلکه توی شهرها و حتی کشورای دیگه هم کلی طرفدار داره. یه نکته‌ی کلیدی که باید این بخش حواستون بهش باشه اینه که برای درست کردن سس انبه برای سمبوسه بهتره که از پودر انبه استفاده کنید. خوب این کار یه سری مزایا برای شما داره اولیشم اینه که احتمال خراب شدن این سس توی طولانی مدت خیلی کمه و همینطور توی هر فصلی که باشید چه انبه باشه چه نباشه به راحتی می‌تونید این سس رو درست کنید و نوش‌جان کنید.

اولین طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه با کمترین مواد اولیه

یه سری مواد اولیه لازم دارید که بهتره قبل از خوندن طرز تهیه، اونارو بخرید و تا با هم مرحله به مرحله پیش بریم. پودر انبه، سرکه‌ی سفید و نمک و فلفل تنها مواردی هستن که شما نیاز دارید.

پس مواد اولیه ما شد:

پودر انبه: ۱ قاشق غذاخوری سر پر

سرکه سفید: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

حالا می‌ریم سراغ مراحل آماده‌سازی این سس خوش‌طعم.

برای طرز تهیه‌ این سس انبه برای سرو در کنار سمبوسه، تمام مواد رو توی یه قابلمه یا شیر جوش بریزید و خوب هم بزنید (۳ الی ۴ دقیقه) تا کاملا مواد حل و یه دست بشه. بعد روی شعله‌ی ملایم گاز بذارید و باز هم مرتب هم بزنید تا یک سس غلیظ درست بشه. بعد از ۱۰ دقیقه وقتی سس انبه غلیظ (به غلظت یک ماست رقیق) شد اون رو از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا خنک بشه. برای خنک شدن سس انبه رو بذارید توی یخچال و اجازه بدید تا حسابی خنک بشه. الان دیگه می‌تونید با سمبوسه‌ی خوش‌طعمتون این سس فوق‌العاده رو نوش جان کنید. این سس انبه رو می‌تونید به مدت یه ماه توی ظرف شیشه‌ای در بسته در یخچال نگهداری کنید.

اگه به پودر انبه دسترسی نداشتید ولی در عین حال دوست داشتید که سمبوسه‌اتون رو با سس زرد عالی نوش جان کنید، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که سس خردل رو جایگزین پودر انبه کنید. این سس هم طعم خیلی خوبی داره. معمولا توی خیلی از فروشگاه‌های فروش غذا گه سمبوسه توی منو دارن، سس خردل رو می‌بینید. بهتره که این سس رو با سس انبه اشتباه نگیرید هر چند که سس خردل هم با سمبوسه به ترکیب جادویی می‌سازه.

روش دوم طرز تهیه سس انبه برای سمبوسه

توی روش دوم به جای استفاده از پودر انبه، از میوه انبه استفاده میشه. پس قبل از هر چیزی یه میوه انبه تهیه کنید. نشاسته برای قوام سس مورد استفاده قرار می‌گیره. شکر هم برای ملس شدن این سس لازمه. زعفرون رو برای خوش‌عطری فراموش نکنید. نمک و فلفل هم به مقدار لازم کنار دستتون داشته باشید.

پس مواد اولیه ما شد:

انبه‌ی تازه: ۱ عدد

نشاسته: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به میزان لازم

حالا میریم سراغ ترکیب کردن مواد سس انبه:

مرحله به مرحله با ما همراه باشید تا طرز تهیه‌ی سس انبه با میوه‌ی تازه انبه رو یاد بگیرید. انبه رو از هسته جدا کنید و کاملا ریز و به تکه‌های کوچیک برش بدید. حالا انبه رو به همراه زعفرون دم کرده، شکر، نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه توی مخلوط‌کن می‌ریزیم و کاملا میکس می‌کنیم تا به خورد هم برن. نشاسته رو با نصف لیوان آب سرد حل می‌کنیم. این مخلوط رو توی تابه می‌ریزیم و روی حرارت میذاریم. مواد پوره رو به نشاسته اضافه می‌کنیم و می‌ذاریم تا با حرارت ملایم به غلظت مورد نظر برسه. یادتون باشه چون این سس با میوه تازه درست شده فقط یه هفته می‌تونید نگهش دارید و باید خیلی زود مصرف بشه. در غیر این صورت کپک می‌زنه و خراب میشه. تنها روش نگهداری هم فقط همون نگه‌داشتنش توی یخچاله که نهایتا یک هفته این روش جوابگو می‌تونه باشه.

حالا میریم سراغ ترکیب کردن مواد سس انبه
حالا میریم سراغ ترکیب کردن مواد سس انبه

طرز تهیه سس انبه برای فلافل

توی این روش آخر ما باز می‌خوایم از پودر انبه استفاده کنیم. دلیلیشم اینه که معمولا توی فست‌فودهایی که فلافل میفروشن ترجیح میدن سسی رو استفاده کنن که قیمت خیلی بالایی نداشته باشه و بتونن توی همه‌ی فصل‌ها اونو درست کنن. اول از همه حتما از یه عطاری که می‌دونید کارش درسته و ادویه‌هاش تازه است پودر انبه تهیه کنید. رب گوجه‌فرنگی یکی از عناصر اصلی این سس هست که باعث شده رنگش نسبت به سس‌های دیگه کمی تیره باشه. سرکه رو اصلا فراموش نکنید که قراره طعم عالی به سس ما بده. جعفری رو اگر بتونید به صورت تازه تهیه کنید عالی میشه اما اگر نداشتید هم می‌تونید از جعفری خشک استفاده کنید. نمک و فلفل هم از عناصری هستن که همیشه باید کنار دستتون باشن.

پس مواد اولیه ما شد:

پودر انبه: ۲ قاشق غذاخوری (از عطاری‌ها تهیه کنید)

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سرکه: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

جعفری تازه یا خشک: ۱ قاشق مرباخوری

بریم سراغ مخلوط کردن این مواد با همدیگه

برای درست کردن سس انبه‌ی بندرعباسی و جنوبی برای سرو کنار فلافل و انواع غذاهای سوخاری مثل مرغ سوخاری و میگو پفکی سوخاری باید پودر انبه، رب گوجه فرنگی، سرکه، نمک و فلفل رو توی یه شیر جوش یا قابلمه‌ی کوچیک بریزید و به اون کم کم آب اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا تبدیل به یک سس رقیق بشه. این ترکیب رو باید خوب هم بزنید چون در غیر این صورت پودر انبه گوله می‌شه و سس یکدست نمی‌شه. بعد قابلمه رو روی گاز بذارید تا روی شعله ملایم گاز چند دقیقه بجوشه و غلیظ بشه. در نهایت جعفری خشک شده یا تازه و ساطوری خرد اضافه شده رو به اون اضافه کرده و در کنار فلافل جنوبی و بندری، سمبوسه و انواع ساندویچ گرم مثل همبرگر خانگی و چیزبرگر سرو کنید.

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 3.7 / 5. تعداد رای 3

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا