غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی)

مگر می‌شود حرف از ماهی و غذاهای دریایی باشد و جنوب و طعم بی‌نظیر ماهی‌های آن به ذهن خطور نکند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید ماهی، انواع ماهی‌های جنوب است. اگر اهل غذاهای دریایی باشید حتماً با ویژگی‌های یک ماهی خوب و خاصیت‌های آن آشنا هستید. ماهی تازه گوشت لذیذی دارد و چه بهتر که تیغ‌های ریز و استخوان کمتری داشته باشد تا در زمان خوردن خوراک ماهی، دردسر کمتری برای پیدا کردن تیغ‌های ماهی داشته باشیم. ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) یک عضو از خانواده‌ی ماهی‌های سنگسر است که به خاطر گوشت لذیذش اهالی جنوب کشور طرفدار آن هستند. این ماهی در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند، اقیانوس آرام و خلیج عدن زندگی می‌کند و متخصصان تغذیه خاصیت‌های زیادی برای آن لیست کرده‌اند. برای خرید انواع ماهی می‌توانید به صفحه ما در وب سایت اسبک ماهی مراجعه نمایید.

برای خرید عمده و جزئی تماس بگیرید : 09173983095

خرید ماهی شانک بحرینی ( دختر ناخدا ) همراه با تخفیف 

خرید ماهی شانک بحرینی ( دختر ناخدا ) همراه با تخفیف 
خرید ماهی شانک بحرینی ( دختر ناخدا ) همراه با تخفیف

ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) غنی از پروتئین است و به راحتی هضم می‌شود. گوشت این ماهی منبع آهن است و به همین دلیل مصرف آن برای پیشگیری از فقر آهن و کم‌خونی بسیار توصیه شده است. این نوع ماهی همانند دیگر ماهی‌ها برای بیماران قلبی و جلوگیری از سکته‌ی قلبی، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از پوکی استخوان مناسب است. با توجه به ارزش غذایی ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) بهتر است آن را در برنامه‌ی غذایی خانواده قرار بدهیم تا رژیم سالم‌تری داشته باشیم. از این ماهی برای پخت انواع خوراک‌ها می‌توان استفاده کرد و اگر نکات طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) را رعایت کنید می‌توانید خوراک‌های خوشمزه و بدون بو با ماهی تهیه کنید. با ما همراه باشید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طعم ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی)

ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) از ماهی‌های محبوب در جنوب است؛ گوشت این ماهی، پروتئین با کیفیتی دارد و به راحتی هضم می‌شود بنابراین این ماهی برای افرادی که معده‌ی حساسی دارند مناسب است. می‌توان گفت طعم ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) فوق‌العاده است و البته کمی حالت نمکی دارد؛ به همین دلیل باید با احتیاط بیشتری این ماهی را با نمک مزه‌دار کنید تا شور نشود. این ماهی تیغ بسیار کمی دارد و همان‌طور که گفتیم خواص زیادی برای آن تعریف کرده‌اند؛ همین دو دلیل کافی‌ست که برای خرید ماهی آن را به عنوان یک گزینه‌ی برتر در نظر بگیرید.

طعم ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی)
طعم ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی)

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) برای قلیه ماهی

ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) که گوشت لذیذی دارد و تقریباً از انواع ماهی‌ کم تیغ است برای تهیه‌ی خورش لذیذ جنوبی‌ها یعنی قلیه ماهی گزینه‌ی عالی است. اغلب جنوبی‌ها از این ماهی برای پخت قلیه ماهی استفاده می‌کنند. در این خورشت باید ماهی برای مدتی در آب خورشت بحوشد تا کاملاً پخته شود؛ گوشت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) این ویژگی را دارد که بافت خودش را در هنگام پخت حفظ کند و به اصطلاح از هم وا نرود. در ادامه تمام نکات مربوط به طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) برای قلیه ماهی را بیان می‌کنیم.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ماهی دختر ناخدا تازه

  • 200 گرم تمبرهندی

  • 2 عدد پیاز متوسط

  • 6 حبه سیر

  • 300 گرم گشنیز

  • 50 گرم شنبلیله

  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک

حالا باید چه کار کنیم؟

قدم اول:

مهم‌ترین مرحله در پخت انواع خوراک‌های ماهی، مزه‌دار کردن آن و گرفتن بوی زهم ماهی‌ست. برای قلیه ماهی که ماهی در سبزی‌های معطر پخته می‌شود و عطر و طعم آنها را می‌گیرد کافی‌ست کمی نمک و فلفل به سطح گوشت بزنید و آن را ماساژ بدهید. برای اینکه ماهی عطر این ادویه‌ها را به خود بگیرد، بهتر است حدود 1 ساعت به ماهی آغشته شده به ادویه استراحت بدهید.

قدوم دوم:

بعد از مزه‌دار کردن ماهی در طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. بعد از اضافه کردن زردچوبه به پیاز، سیرهای خرد شده را هم به آن اضافه کنید. بعد از سیر نوبت به سبزی‌های معطر خورشت می‌رسد. سبزی‌های خرد شده را به پیاز روغن اضافه کنید و با حرارت بسیار کم این ترکیب را تفت دهید تا رنگ سبزی تیره شده و کاملاً سرخ شود. بعد از اینکه سبزی کاملاً سرخ شد نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید تا سبزی خورشت با حرارت کم پخته شود.

نکته طلایی: سبزی‌ها در قلیه ماهی همانند خورشت قرمه سبزی حرف اول را برای خوش‌طعم شدن خورشت می‌زنند. پس هر چه بیشتر سبزی سرخ شود رنگ و طعم قلیه ماهی بهتر خواهد شد.

قدم سوم:

تمبرهندی را با کمی آب مخلوط کنید تا رقیق شود. می‌توانید 15 دقیقه صبر کنید تا تمبرهندی به طور کامل با آب مخلوط و نرم شود. بعد از این مدت آن را از صافی رد کنید و خوب فشار دهید تا فقط هسته‌ها در صافی باقی بمانند و تمبرهندی یکدست و رقیقی داشته باشید. حالا می‌توانید تمبرهندی را به همراه دو لیوان آب جوش به سبزی‌ها اضافه کنید.

نکته طلایی: اگر تمبرهندی در دسترس ندارید یا طرفدار آن نیستید، می‌توانید در طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) رب انار را جایگزین آن کنید.

قدم چهارم:

اجازه بدهید سبزی‌ها در تمبرهندی با حرارت کم بجوشند تا به قول معروف خورشت جا بیفتد. حدود 30 دقیقه پیش از آنکه گاز را خاموش کنید باید فیله‌های مزه‌دار شده را به خورشت اضافه کنید تا در ترکیب خوشمزه‌ی سبزی و تمبرهندی مغزپخت شود. بعد از آنکه ماهی در این ترکیب پخته شد، قلیه ماهی شما آماده است.

نکته طلایی: در دستور اصلی قلیه ماهی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و شما تکه‌های ماهی خام را به خورشت اضافه می‌کنید. اما می‌توانید اگر تمایل داشته باشید ماهی را کمی سرخ کنید و بعد به ترکیب سبزی اضافه کنید.

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) در فر با فویل

یکی از روش‌های پخت ماهی استفاده از فر است. خوبی این روش این است که چندان نیاز به روغن ندارید و این به معنای سالم‌تر بودن وعده‌ی غذایی است. برای پختن غذا در فر هم روش‌های مختلفی وجود دارد که در این بخش با توجه به طعم لذیذ گوشت ماهی شانک بحرینی می‌خواهیم روش پخت ماهی در فویل را به شما آموزش دهیم. اگر چند مرحله‌ی ساده در طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) در فر با فویل را انجام دهید یک خوراک ماهی خوشمزه‌ی سالم بدون سرخ شدن در روغن دارید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ماهی دختر ناخدا تازه

  • 100 گرم سیب‌زمینی

  • 5 عدد گوجه گیلاسی

  • 1 عدد تخم‌مرغ

  • لیموی تازه

  • نصف عدد رازیانه

  • زیتون بدون هسته

  • فلفل سیاه و نمک

  • سرکه‌ی سفید

حالا باید چه کار کنیم؟

قدم اول:

سیب‌زمینی‌ها را پوست و قاچ کنید و به مدت 6 دقیقه در قابلمه‌‌ای با آب نمک در حال جوش بپزید. بعد از این مدت سیب‌زمینی‌ها را آبکشی کنید. لیمو را به صورت حلقه‌های بسیار نازک برش بدهید. گوجه‌های گیلاسی را نصف و رازیانه را هم خرد کنید.

قدم دوم:

سیب‌زمینی، رازیانه، زیتون، برش‌های لیمو، گوجه فرنگی و نمک و فلفل سیاه را با هم مخلوط کرده و فیله‌های ماهی را به آن اضافه کنید.

قدم سوم:

دو تکه فویل آلومینیومی با ابعاد 35 در 45 سانتی‌متری برش داده و روی هم قرار دهید و از وسط تا کنید. دو طرف از فویل را که باز است بپیچید و به کمک تخم‌مرغ زده شده آن را کامل ببندید. دقت کنید یک سمت فویل باید باز باشد تا بتوانید ماهی و دیگر مواد را درون آن قرار دهید.

قدم چهارم:

از قسمت باز فویل همه‌ی این مواد را درون فویل بریزید و کمی هم سرکه‌ی سفید به ترکیبات ماهی اضافه کنید و در آخر این قسمت فویل را هم ببندید. برای پخت باید فویل را به فر گرم شده با دمای 200 درجه سانتی‌گراد منتقل کنید و حدود 20 دقیقه زمان بدهید تا گوشت ماهی دختر ناخدا به طور کامل پخته شود. البته اگر تکه‌های ماهی شما بزرگتر باشد نیاز به زمان بیشتری دارید تا ماهی کامل مغزپخت شود. بعد از پخت فویل را برش دهید و از خوردن ماهی آماده شده در فر در کنار سبزیجات لذت ببرید.

نکته طلایی: می‌توانید فویل را به مدت دو روز در یخچال نگه دارید و بعد برای پخت در فر قرار دهید. در این صورت مزه‌ی تمام مواد به خورد ماهی رفته و یک گوشت لذیذ و خوش‌طعم خواهید داشت.

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) در فر با فویل
طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) در فر با فویل

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) شکم پر

ماهی شکم پر از غذاهایی است که یک راه‌حل برای همراه کردن هر نوع سلیقه‌ای دارد. در واقع دستورهای پخت متفاوتی برای این غذای خوشمزه وجود دارد و شما می‌توانید متناسب با ذائقه‌ی خودتان یکی از این روش‌ها را برای پخت ماهی شکم پر انتخاب کنید. تا این جا چند طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) را توضیح دادیم و گفتیم گوشت نرم و لذیذ این ماهی برای بسیاری از خوراک‌ها مناسب است. بد نیست طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) شکم پر را در کنار طعم ترش رب انار و تمبرهندی هم امتحان کنید تا همیشه از این دستور پخت عالی و خوشمزه برای سبزی پلو استفاده کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ماهی دختر ناخدا تازه و کامل

  • 1 عدد پیاز

  • 7 حبه سیر

  • 320 گرم گشنیز

  • 80 گرم شنبلیله

  • نصف لیوان تمبرهندی

  • رب انار

  • روغن زیتون

  • گردوی خرد شده

  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک

حالا باید چه کار کنیم؟

قدم اول:

برای ماهی شکم پر باید ماهی کامل با پوست داشته باشید. اگر پوست ماهی را جدا کنید در طول پخت ممکن است گوشت ماهی شکل خودش را از دست بدهد و از هم باز شود. برای تمیز کردن ماهی کامل فقط نیاز است شکم آن را برش دهید و داخل شکم را تمیز کنید. برای آنکه کمی ماهی را مزه‌دار کنید می‌توانید به روی پوست و درون شکم ماهی کمی نمک بزنید و 2 ساعت به آن استراحت بدهید.

نکته طلایی: در ماهی شکم پر نیازی به طعم‌دار کردن ماهی نیست چون سبزیجات و مواد میانی، ماهی را مزه‌دار می‌کند.

قدم دوم:

در این طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن کم تفت دهید تا طلایی شود. بعد از آن سبزی‌ها را به پیاز اضافه کنید و در روغن به قدری سرخ کنید تا رنگ سبزی تیره شود. بعد از این مرحله باید کمی رب گوجه فرنگی، تمبرهندی رقیق شده، سیر رنده شده و گردو را به سبزی‌ها اضافه کنید. در آخر هم ادویه‌ها را اضافه کنید و اجازه دهید مواد سرخ و طعم‌ها با هم ترکیب شوند.

قدم سوم:

سینی فر یا ظرفی که در نظر گرفته‌اید را چرب کنید تا ماهی به آن نچسبد. حتی می‌توانید کف ظرف یا سینی را با فویل آلومینیومی بپوشانید و فویل را چرب کنید. مواد میانی که آماده کرده‌اید درون شکم ماهی بریزید و شکم را با نخ یا خلال دندان بدوزید تا مواد از ماهی بیرون نریزند. روی ماهی را هم می‌توانید کمی روغن زیتون و رب انار بزنید تا ظاهر ماهی شکم پر شما خوش‌رنگ‌تر شود. برای پخت ماهی باید دمای فر را روی 200 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید و سینی را در طبقه وسط فر به مدت 45 دقیقه قرار دهید.

نکته طلایی: برای آنکه مطمئن شوید ماهی شکم پر آماده است می‌توانید چنگال را به قسمت قطور ماهی فرو کنید. اگر چنگال به راحتی داخل بافت ماهی برود به این معناست که ماهی شکم پر شما آماده است.

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) کبابی

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای درست کردن انواع گوشت، کباب کردن است چون در این روش طعم گوشت بسیار لذیذتر می‌شود. اگر تا به حال ماهی کباب شده را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این بار ماهی دختر ناخدا را به صورت کبابی طبخ کنید تا تجربه بی‌نظیری از یک خوراک ماهی داشته باشید. کباب کردن گوشت به مواد زیادی احتیاج ندارد و تقریباً از ساده‌ترین روش‌های پخت گوشت است؛ در واقع شما کمی مواد طعم‌دهنده و یک منقل آتش، غذایی ویژه خواهید داشت. در ادامه طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) کبابی را توضیح می‌دهیم که با توجه به راحت بودن این روش می‌توانید برای وعده‌ی غذایی سالم در سفر یا پیک‌نیک آن را در نظر بگیرید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ماهی دختر ناخدا تازه

  • 4 حبه سیر

  • 100 گرم جعفری

  • روغن زیتون

  • فلفل قرمز و نمک

  • 6 قاشق سوپ‌خوری آبلیمو

حالا باید چه کار کنیم؟

قدم اول:

در طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) به روش کبابی، مزه‌دار کردن ماهی اهمیت زیادی دارد. چون در این روش برای پخت هیچ ماده‌ی طعم‌داری کنار ماهی استفاده نمی‌شود و بهتر است قبل از کبابی کردن ماهی کمی آن را مزه‌دار کنید تا هم بوی زهم ماهی گرفته شود و هم کباب ماهی خوش‌طعم‌تری داشته باشید. برای این کار کافی‌ست 3 قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون، 3 قاشق سوپ‌خوری آبلیمو و فلفل و نمک را با هم ترکیب کرده و ماهی را با آن ماساژ دهید. برای آنکه طعم مواد به خورد گوشت ماهی دختر ناخدا برود حدود 1 ساعت ماهی را در سس نگه دارید.

قدم دوم:

ماهی را روی توری بگذارید و اجازه دهید با زغالی که کاملا آماده شده است، کباب شود. اگر زغال کامل نگرفته باشد دود آن مزه و طعم ماهی را تغییر خواهد داد. برای آنکه ماهی به توری نچسبد می‌توانید توری را کمی با روغن چرب کنید. در این طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) برای خوشمزه شدن ماهی می‌توانید با قلم‌مو کمی روغن زیتون را به دو طرف ماهی بمالید.

نکته طلایی: برای کبابی کردن بهتر است ماهی با پوست باشد تا هم انسجام بافت گوشت حفظ شود و هم احتمال سوختن گوشت ماهی روی حرارت آتش را کمتر کنید.

قدم سوم:

تا زمانیکه ماهی کبابی می‌شود می‌توانید سس ماهی را آماده کنید. برای این کار باقی‌مانده‌ی روغن و آبلیمو را با سیر و کمی نمک و فلفل ترکیب کنید و روی گاز حرارت دهید تا به مرحله‌ی جوشیدن برسد. این سس چند جوش که بزند آماده است و هنگام سرو ماهی کبابی می‌توانید سس را روی ماهی بریزید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) کبابی
طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) کبابی

خرید میگو تازه

طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) سرخ شده

سرخ کردن از جمله روش‌های محبوب برای درست کردن ماهی است و همه‌ی ما اولین بار ماهی را به صورت سرخ شده امتحان کرده‌ایم. شاید به نظر برسد که سرخ کردن ماهی روش ساده‌ای است و نیازی به آموزش طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) سرخ شده نیست. اما اگر چند نکته‌ی ساده‌ای که در ادامه بیان می‌کنیم را رعایت کنید، ماهی سرخ شده مجلسی با طعمی فوق‌العاده خواهید داشت.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • فیله‌ی ماهی دختر ناخدا تازه

  • 2 عدد پیاز

  • 1 یا 2 عدد تخم‌مرغ

  • ادویه ماهی

  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه

  • زعفران دم کرده

  • پودر سوخاری

حالا باید چه کار کنیم؟

قدم اول:

فیله‌های ماهی که خیلی ضخیم نیستند را بشویید و با پارچه‌ی تمیز کامل خشک کنید. برای طعم‌دار کردن ماهی، پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. آب پیاز، زعفران دم کرده و آبلیمو بهترین ترکیب برای گرفتن بوی زهم ماهی و مزه‌دار کردن آن است.

قدم دوم:

بعد از اینکه فیله‌های ماهی را درون آب پیاز کردید باید آنها را آغشته به ادویه کنید تا کمی طعم ادویه به خود بگیرد. می‌توانید از ادویه‌های مخصوص ماهی استفاده کنید یا از ترکیب جادویی ما (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر هل، پاپریکا، پودر آویشن، پودر رزماری، پودر زیره) استفاده کنید. برای اینکه طعم ادویه به خوبی به خورد گوشت ماهی برود، باید به ماهی آغشته شده به ادویه 2 تا 3 ساعت در یخچال استراحت بدهید.

قدم سوم:

ماهی را از یخچال بیرون آورید و سعی کنید پودرهای اضافی ادویه را از سطح ماهی تمیز کنید. تخم‌مرغ را هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. حالا سطح هر فیله‌ی ماهی را اول آغشته به تخم‌مرغ کنید و بعد در پودر سوخاری بغلتانید. فیله‌های ماهی آماده سرخ شدن در روغن یا کره هستند.

نکته طلایی: در این طرز پخت ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) می‌توانید از سبزی‌های معطر هم برای مزه‌دار کردن ماهی در کنار ادویه‌ها استفاده کنید.

نکته طلایی: برای اینکه فیله‌های ماهی به هنگام سرخ شدن به کف تابه نچسبد از خشک بودن ماهی مطمئن شوید. در واقع علت چسبیدن ماهی به کف تابه سرد بودن روغن یا خیس بودن ماهی است.

حرف آخر اسبک ماهی

ماهی دختر ناخدا (شانک بحرینی) یکی از ماهی‌های پرگوشت و لذیذ جنوب است. این ماهی به دلیل ویژگی‌ها و خاصیت‌هایی که دارد می‌تواند تمام سلیقه‌ها را به خود جلب کند حتی افرادی که معده‌ی حساسی دارند. علاوه‌بر این، مصرف ماهی در رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد و متخصصان تغذیه به مصرف ماهی در طول هفته بسیار تاکید کرده‌اند.

در اسبک ماهی سعی داریم انواع ماهی و شیوه‌های پخت مختلف آن را به شما معرفی کنیم تا راحت‌تر ماهی مورد نیاز خود را انتخاب و مصرف کنید. هدف اسبک ماهی عرضه‌ی انواع ماهی تازه و با کیفیت به شماست. شما می‌توانید ماهی مد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و در هر کجای ایران که باشید ماهی تازه‌ای که سفارش داده‌اید را دریافت کنید.

مقالات مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا