غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی لاکس روش های مختلف و مرحله به مرحله

یکی از ماهی‌هایی که خیلی مورد علاقه‌ی خانومای خونه‌دار هست و دوست دارن که معمولا هفته‌ای یه بار توی لیست غذایی داشته باشنش، ماهی لاکس هست که ماها با نام ماهی سالمون بیشتر می‌شناسیمش. کافیه که طرز تهیه ماهی لاکس یا ماهی سالمون رو جست‌وجو کنید. می‌بینید که چندین روش پخت این ماهی خوشمزه واستون لیست میشه. ولی واقعا بهترین طرز تهیه ماهی لاکس کدوم یکیه؟

آموزش طرز تهیه ماهی لاکس در فر فقط یه دستور آشپزی نیست، در واقع یه مسیره که وقتی اونو یاد گرفتین دیگه هر زمانی که توی خونه ماهی لاکس داشته باشین، قطعا با همین روش درستش می‌کنید. از اونجایی که گوشت ماهی لاکس خیلی لطیفه، درست کردنش توی فر خیلی راحته و به مدت زمان زیادی نیاز نداره. فقط کافیه که چند تا نکته‌ی کلیدی رو به یاد داشته باشید تا بتونید این ماهی رو به بهترین شکل درستش کنید.

برای خرید عمده تماس بگیرید :  09173983095

توی این متن از وبلاگ اسبک ماهی در نظر داریم که چند روش کلیدی و جادویی برای طرز تهیه ماهی لاکس در فر بهتون آموزش بدیم که با اون بتونید توی خونه هم از خوردن این غذایی دریایی مقوی لذت ببرید. ضمن اینکه فرزندان و بزرگسالان خونه رو به خوردن ویتامین و امگا 3 خالص، عادت بدین. اگه به ماهی لاکس یا همون سالمون خودمون علاقه دارید، با ما همراه باشید.

اگر قصد خرید انواع ماهی جنوب و میگو تازه را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب دارید؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

قبل از هر چیز، ماهی لاکس چیست؟

اگر بخوایم از خواص غذایی این ماهی به صورت مفصل بگیم خوبه که بدونید ماهی لاکس سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است. این ماهی منبعی غنی از پروتئین است، به همین دلیل هم پیشنهاد ما اینه که حتما ماهی لاکس رو در سبد غذایی کودکان خودتون قرار بدین. این ماهی تمامی ویتامین‌های گروه b رو داره. ویتامین b یکی از مهمترین عناصریه که بهمون کمک می‌کنه قلب سالمی داشته باشیم و هیچ‌وقت رگ‌های قلبیمون نگیره. پتاسیم فراوان ماهی لاکس باعث شده که افرادی که دچار فشار خون بالا هستن، این ماهی رو به عنوان دارو توی لیست غذاییشون بذارن و حسابی به مصرفش پایبند بمونن.

طرز تهیه ماهی لاکس با سس لیموی خوشمزه

شما برای پختن این ماهی نیاز به یه سری مواد اولیه دارید:

اول از همه یه بسته پاستای 250گرمی تهیه کنید. در کنارش 4 تا فیله ماهی لاکس با پوست رو کنار دستتون داشته باشید. یادتون باشه که این ماهی با روغن گیاهی خیلی خوشمزه‌تر میشه، پس حتما روغن گیاهی هم خریداری کنید. فلفل و نمک رو هم که نباید فراموش کنید.

ما این ماهی رو قراره که با سس لیمو درست کنیم، پس حالا میریم سراغ مواد اولیه‌ی سس لیمو:

سس لیموی ما قراره که با پنیر سفید حسابی مزه‌دار بشه، پس 100 گرم پنیر سفید حتما روی میز کارتون بذارید. ماست طبیعی رو برای درست کردن سس فراموش نکنید. قراره که حسابی طعم سس رو شگفت‌انگیز کنه. عنصر اصلی، لیموی تازه است. پس یه لیمو لبنانی تازه و آب‌دار داشته باشید. یکی از اجزایی که طعم بهشتی به ماهی لاکس میده، پیازچه است. البته مقدارش کاملا بستگی به سلیقه‌ی خودتون داره. در نهایت اینکه فلفل و نمک هم یادتون نره.

طرز تهیه ماهی لاکس با سس لیموی خوشمزه
طرز تهیه ماهی لاکس با سس لیموی خوشمزه

طرز تهیه سس لیمو برای خوشمزه شدن ماهی لاکس

اگر همزن دستی دارید، حتما از تو کابینت بیاریدش بیرون، اگر هم ندارید که دیگه چاره‌ای نیست، از یه چنگال استفاده کنید. ماست رو توی یه کاسه بریزید و سعی کنید با همزن یا چنگال انقدر اونو هم بزنید که یه دست بشه. اینجا مرحله‌ایه که باید پنیر رو اضافه کنید. سعی کنید این کارو مرحله‌ای انجام بدید که مواد خیلی سنگین نشه و هم زدنش سخت نباشه. وقتی مواد حالت کرم مانند به خودش گرفت آب لیموی تازه رو به ترکیب اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید. یادتون نرفته که، ما پیازچه هم داشتیم. حالا پیازچه رو خورد کنید و بریزید توی سس.

یه نکته‌ی کلیدی که فقط در وبلاگ اسبک‌ماهی می‌بینید اینه که بهتره برای اینکه بوی لیموی تازه، فضای خونه رو پر کنه، پوست لیمو رو کمی رنده کنید و به سس اضافه کنید. البته دقت کنید که زمان رنده کردن به قسمت سفید رنگ لیمو نرسید. فقط بخش زرد رنگ، رنده بشه.

سس ما آماده است. اونو توی یخچال بذارید که باید به صورت کاملا سرد سرو بشه.

حالا میریم سراغ ماهی و سعی می‌کنیم به صورت مرحله‌ای همه چیز رو توضیح بدیم.

طرز تهیه ماهی لاکس برای خورده شدن با سس لیمو

بهتره که ماهی اول کمی مزه‌دار بشه. پس روی ماهی رو با نمک و فلفل و یه مقدار عصاره‌ی لیمو طعم‌دار کنید. بذارید چند دقیقه بمونه تا به خوبی طعم لیمو رو به خودش بگیره.

بهتره توی این فاصله پاستا رو بپزید. پس آب رو بذارید تا به جوش بیاد و نمک و کمی روغن رو بهش اضافه کنید. پاستا رو بریزید توی آب و بذارید تا نرم بشه. نرم که شد اون توی آبکش بریزید و آب سرد رو بریزید روش تا نشاسته‌اش گرفته بشه. پاستای ما آماده است. حالا دیگه وقتشه که بریم سراغ ماهی لاکس طعم‌دار شده‌امون.

فر رو با دمای 200 درجه روشن کنید. بهتره که فضای فر از قبل کاملا گرم شده باشه. روی ماهی رو با روغن گیاهی کمی ماساژ بدید و بذاریدش توی فر. فقط 20 دقیقه کافیه که هر دو طرف ماهی کاملا گریل بشه.

توی این مرحله هم پاستا آماده شده، هم سس و هم ماهی لاکس گریل شده. برای سرو کردنش یه بشقاب گرد رو روی میز بذارید، پاستا رو بریزید کف بشقاب، ماهی رو روی پاستا بذارید و حالا سس لیموی خوشمزه‌امون رو روی ماهی و پاستا بریزید.

طرز تهیه مایه لاکس با سس لیمو در عین حال که خیلی ساده است و زمان زیادی نمی‌بره، بسیار خوشمزه است و می‌تونه یه شام خیلی لذیذ باشه.

معمولا افراد زیادی هستن که دوست ندارن ماهی رو با یه طعم دهنده‌ی ترش بخورن. به همین خاطر هم در ادامه طرز تهیه ماهی لاکس با زعفرون رو توضیح دادیم.

طرز تهیه ماهی لاکس زعفرونی کباب شده یا گریل شده

قبل از هر چیزی میریم سراغ مواد اولیه این ماهی، که هم می‌تونه به صورت گریل شده مصرف بشه و هم به صورت کبابی.

توی این روش پخت ماهی، بهتره که ماهی لاکس به صورت سالم و فیله نشده مصرف بشه. پس یه ماهی لاکس که محتویات شکمش کاملا خالی شده و سر و دمش از بدنش جدا نشده رو خریداری کنید.

اگر دوست داشته باشید ما می‌تونیم ماهی رو به صورت پاک شده و به هر روشی که دوست دارید براتون ارسال کنیم. کافیه که به فروشگاه اسبک ماهی سر بزنید و توی قسمت ثبت سفارش مدل ماهی که دوست دارید رو به صورت پاک شده انتخاب کنید.

سیر و پیاز بهترین طعم دهنده‌ی ماهی در این روش پخت هستن. به خوبی بوی ماهی رو می‌گیرن و برای کسایی که دوست ندارن ماهی هیچ بویی نداشته باشه، انتخاب خیلی خوبی هستن. بهتره که از یه لیمو ترش استفاده کنید تا ماهی یه مقدار خیلی کمی مزه‌ی ترشی داشته باشه. البته اگر دوست نداشته باشید می‌تونید لیمو رو به طور کلی حذف کنید. نمک و فلفل که اجزای جدا نشدنی روش‌های پخت غذا هستن، پس اونارو همیشه کنار دستتون داشته باشید. دو تا عنصر اصلی در این طرز پخت وجود داده. اولین و مهمترین زعفران هست و بعدی کره.

طرز تهیه ماهی لاکس زعفرونی کباب شده یا گریل شده
طرز تهیه ماهی لاکس زعفرونی کباب شده یا گریل شده

بریم سراغ مرحله‌ی مزه‌دار کردن ماهی در طرز تهیه ماهی لاکس در فر

قبل از هر چیزی باید سس رو آماده کنیم. به هر حال باید یه سس خوشمزه درست بشه که ماهی رو توی اون سس بخوابونید. ماهی با این سس مزه‌دار میشه.

اول از همه بریم سیر رو رنده کنیم که کامل طعم رو به سس پس بده. یه سری هستن که ترجیح میدن سیر رو به جای رنده کردن حلقه حلقه کنن. مشکل این روش اینه که سیر به خوبی طعمش رو به سس پس نمیده. سیر رنده شده رو توی سه طرف گود بریزید و روغن زیتون و نمک و فلفل رو بهش اضافه کنید. الان یه ترکیب نسبتا رقیق دارید که به راحتی می‌تونید اونو روی فیله‌های ماهی بمالید. کافیه که یه بورس داشته باشید. جعفری رو خرد کنید و به مخلوط اضافه کنید. حالا کافیه که ریحون خشک رو توی هاون بریزید و سعی کنید به شکل پودر درش بیارید. بهتره که خیلی درشت نباشه. حالا این مخلوط رو قشنگ هم بزنید تا مواد دست به دست هم بدن و سس حسابی خوشمزه بشه.

توی مدتی که دارید ماهی رو خرد می‌کنید بذارید سس یه گوشه باشه و برای خودش استراحت کنه.

اگر از اون دسته افرادی هستید که خودتون ماهی رو تمیز می‌کنید برای فیله کردنش باید همه‌ی استخون و تیغ‌هارو از گوشت جدا کنید. البته ماهی لاکس یا سالمون زیاد تیغ نداره پس تمیز کردنش زیاد کار سختی نیست. اما خوب توی این کار حسابی دقت کنید.

اول از همه سر و دم ماهی رو ببرید و بعد استخون وسط رو با دقت از گوشت جدا کنید. الان شما یه گوشت یه دست بدون استخون دارید که کافیه پوست ماهی رو ازش جدا کنید و بعد اونو به قطعات مساوی تقسیم کنید. الان شما فیله ماهی لاکس یا سالون دارید.

اگر که خودتون علاقه‌ای به تمیز کردن ماهی ندارید و دوست دارید که ماهی رو به صورت پاک شده خریداری کنید، کافیه که یه سر به فروشگاه آنلاین اسبک ماهی بزنید. در فروشگاه اسبک ماهی شما می‌تونید زمان سفارش ماهی، از ما بخواید که ماهی رو براتون پاک کنیم، حتی می‌تونید مدل پاک شدن رو هم انتخاب کنید تا ماهی رو اونطوری که دوست دارید درب منزل تحویل بگیرید.

فیله‌هارو بشورید که اگر مواد اضافی از محتویات شکم یا پولک بهش چسبیده جدا بشه و فیله‌ها کاملا تمیز بشن. همه‌ی فیله‌های لاکس رو توی یه کاسه متوسط بریزید و سس رو بهش اضافه کنید. روی ظرف رو بپوشونید و اجازه بدید که ترکیب یک ساعت استراحت کنه. توی این مدت خوب که هر چند وقت یک بار مواد رو به هم بزنید تا همه‌ی قسمتای ماهی با سس ترکیب بشن.

1 دقیقه قبل از اینکه ماهی رو توی فر بذارید باید فر رو روشن کنید. کافیه که فر رو به مدت 10 دقیقه با دمای 190 درجه‌ی سانتیگراد روشن کنید. اجازه بدید تا فر کاملا داغ بشه. برای پختن ماهی باید فضای فر کاملا داغ داغ باشه. حتی زمان سرخ کردن ماهی توی ماهیتابه هم روغن باید کاملا داغ باشه. این نکته‌ی کلیدی زمان پختن هر نوع ماهیه.

ماهی لاکس یا سالمون بهتره توی فویل پخته بشه. پس یه فویل رو پهن کنید و فیله ماهی‌هارو روش بچینید. حالا سسی که ته ظرف مونده رو بریزید روی ماهی و فویل رو ببندید. باید ماهی رو داخل فویل بپیچید. حالا فویل رو بذارید توی یه ظرف پیرکس و به مدت 45 دقیقه بذارید تا توی فر بپزه. اول از همه 35 دقیقه توی فر باشه بعد در فر رو باز کنید و با چنگال توی ماهی بزنید. اگه ماهی نپخته بود بذارید تا 10 دقیقه دیگه ماهی بپزه.

این مدل ماهی رو هم می‌تونید با پلو سرو کنید هم اینکه دورش رو با سبزیجات آب‌پز تزئین کنید. معمولا فیله ماهی پخته شده در فر رو بهتره که با سبزی‌پلو با ماهی بخورید. برای درست کرن سبزی‌پلو دو روش اساسی هست وجود داره. یا می‌تونید برنج رو به صورت کته‌ای درست کنید یا اینکه اونو آبکش کنید.

برای کته کردن کافیه سبزی پلو رو با سیر کمی تفت بدید. حالا برنج و نمک رو بهش اضافه کنید و یه تیکه کره روش بندازید. یه مقدار آب جوش در حدی که یه بند انگشت روی برنج رو بگیره، بریزید و اجازه بدید تا آب برنج کاملا جمع بشه. به مدت نیم ساعت هم اجازه بدید تا ته برنج ته‌دیگ بگیره.

اگر برنج کته‌ای دوست ندارید می‌تونید اونو آبکش کنید. اول از همه بذارید تا آب جوش بیاد. بعد یه حبه سیر رو توی آب له کنید و سبزی خرد شده رو بریزید توی آب. الان باید نمک و روغن رو توی آب بریزید. حالا نوبت برنجه. وقتی برنج به اندازه‌ی کافی نرم شد اونو آبکش کنید و دم بندازید. سیر له شده توی آب رنج حس لطیف خوردن غذا در یک رستوران شمالی رو براتون تداعی می‌کنه.

میریم سراغ روش بعدی طرز تهیه ماهی لاکس در فر که مختص کساییه که دوست ندارن خیلی ماهی رو مزه‌دار کنن و همون طعم اولیه ماهی براشون لذت‌بخشه.

طرز تهیه ماهی لاکس در فر با روغن زیتون

این مدل ماهی، مواد اولیه‌ی زیادی نداره. یه مقدار روغن زیتون و نمک و فلفل به راحتی کار شما رو راه می‌ندازه.

قبل از هر کاری فر رو با دمای 425 درجه‌ی فارنهایت یا 220 درجه‌ی سانتیگراد روشن کنید. فضای فر به خوبی گرم میشه. یه نکته‌ی کلیدی که باید بهش دقت کنید اینه که کف سینی فر رو با فویل بپوشونید و اونو توی فر بذارید تا سینی هم مثل فضای فر به خوبی گرم بشه.

ماهی‌های فیله شده رو با یه دستمال حوله‌ای مخصوص یا دستمال آشپزخونه خوب خشک کنید. اصلا دستمال رو به بافت گوشت نمالید، سعی کنید اونو روی گوشت ماهی بذارید و بردارید. فیله‌ ماهی‌های لاکس رو با نمک و فلفل و روغن زیتون خوب ماساژ بدید. تا وقت دارید به این کار ادامه بدید. بعد از اون فیله‌ها رو روی سینی فر بذارید. اگر ماهی یه مقدار پوست داشته باشه، سعی کنید که ماهی از سمتی که پوست داره کف سینی بذارید و اون سمتی که پوست نداره رو با روغن زیتون مزه‌دار کنید.

ماهی سالمون با ضخامت 2 سانتی‌متر اصلا نیاز به مدت زمان زیادی نداره. نهایتا 6 دقیقه کافیه تا این ماهی پخته بشه. ولی در کل یه قانون کلی وجود داره. به ازای هر 2 سانتی‌متری که به قطر فیله‌ها اضافه میشه 6 دقیقه به مدت زمان پخت اضافه میشه. در کل اینکه ماهی رو به صورت خام‌تر بخورید یا اینکه کاملا اونو بپزید کاملا بستگی به سلیقه‌ی خودتون داره.

حالا فیله‌های مزه‌دار شده رو بذارید توی فضای داغ فر تا بپزه. این مدل فیله رو بهتره که با سبزیجات بخارپز یا سالاد مصرف کنید. مثلا این فیله‌ها رو معمولا روی سالاد سبزیجات به جای پروتئین اضافه می‌کنن. بسیار طعم سالاد رو خوشمزه می‌کنه و می‌تونید اونو میل کنید. حتی دیگه نیازی هم به پلو نیست و این غذا یه شام کامل برای هر گروه سنیه.

از جمله سبزیجاتی که کنار ماهی برای سرو شدن گزینه‌های خوبی هستن میشه به کلم سفید، کلم بروکلی و سیب‌زمینی اشاره کرد. یه کار خیلی خوبی که می‌تونید انجام بدید اینه که چند حبه سیر رو توی فویل بذارید و روش روغن زیتون بریزید و با نمک و فلفل طعم‌دارش کنید. با ماهی، این سیر فویل‌پیچ شده رو توی فر بذارید. آخر کار وقتی که دارید ماهی رو سرو کنید، سیر رو از پوست در بیارید و به صورت پوره کنار ماهی اونو میل کنید. این طعم بهشتی، چیزی نیست که بشه از اون گذشت. ماهی رو بزنید سر چنگال و از پوره‌ی سیر کبابی شده کمی روی ماهی بذارید. الان دیگه وقتشه که این ترکیب روی توی دهانتون بذارید و چشماتون رو ببندید و خودتون رو توی لاکچری‌ترین رستورانی که می‌شناسید تصور کنید.

در کنار این غذا یه مقدار ترشی انبه‌ی جنوبی هم داشته باشید. بعد از هر لقمه یه مقدار انبه هم میل کنید تا متوجه بشید یه وعده‌ی غذایی لذیذ دقیقا باید چه کیفیتی داشته باشه و به چه چیزایی مزه‌دار شده باشه. ترکیبی از مزه‌های ملس و ترش، که در کنار هم طعمی رو به وجود میارن که مزه‌اش همیشه زیر زبونتون می‌مونه.

طرز تهیه ماهی لاکس در فر با روغن زیتون
طرز تهیه ماهی لاکس در فر با روغن زیتون

به طور کلی

همه‌ی ما می‌دونیم که ماهی سالمون مقوی‌ترین و مفیدترین انواع ماهی است. پس جا داره که این ماهی به روش سالمی هم پخته بشه و سرو بشه. با وجود اینکه ماهی لاکس روش‌های زیادی برای پخته شدن داره درست کردن اون توی فر یکی از سالم‌ترین روش‌های پخته که همونطور که دیدید توی متن براتون کاملا توضیح دادیم. کباب کردنش هم روش خیلی خوبیه ولی خوب خیلی وقتا ماها زغال در دسترس نداریم یا اینکه دوست نداریم که ماهی طعم ماهی دودی به خودش بیره پس می‌تونیم از فر استفاده کنیم.

فقط زمان خرد کردنش به یه سری نکته دقت کنید. ماهی لاکس وقتی خیلی خوب پخته میشه که نازک شده باشه و به فیله‌های نسبتا باریک تبدیل شده باشه. برای اینکه پخته شدن ماهی رو تست کنید بهتره که از یه چنگال استفاده کنید. اگه نرم نشده باشه حتما باید ماهی رو دوباره توی فر بذارید. اگر که دوست دارید ماهی خیلی خوب پخته شده باشه باید ماهی رو نصف کنید. اگر ماهی به راحتی نصف شد این یعنی که به خوبی پخته شده و بهتره که اونو از فر خارج کنید.

یه محصول توی بازار هست به اسم دماسنج ماهی و گوشت. از این دماسنج هم می‌تونید برای سنجش میزان پخته شدن می‌تونید از دماسنج هم استفاده کنید. معمولا از این دماسنج برای سنجش میزان پخته شدن استیک استفاده میشه. چون معمولا افراد استیک رو توی سه مدل متفاوت میل می‌کنن و تست کردن این سه مدل، باید از دماسنج استفاده کنید.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا