غذا با ماهی

طرز تهیه طوطی ماهی با روش‌های آسان و جذاب

طوطی ماهی یکی دیگر از انواع ماهی‌ جنوب است که به‌خاطر رنگ‌های زیبایش طوطی ماهی نامیده می‌شود. این ماهی به رنگ سبز با نوارهای سبز و آبی و گاهی قرمز تا مرجانی دیده می‌شود. طوطی ماهی گوشت نرم، لطیف و لذیذی دارد. طوطی ماهی تیغ ریز ندارد و کسانی که با تیغ ماهی مشکل دارند می‌توانند این ماهی را به راحتی مصرف کنند.

برای خرید عمده و جزئی تماس بگیرید : 09173983095

طوطی ماهی مقادیر بالایی امگا۳ و امگا۶ دارد که کنترل کننده‌ی فشار خون و بیماری‌های قلبی هستند. همچنین این دو ماده دردهای عصبی و التهابات مفصلی را کم می‌کنند. به افرادی که مشکلات قلبی، فشار خون بالا، دردهای عصبی، اختلالات بیش فعالی و عدم تمرکز دارند توصیه می‌شود مصرف ماهی به خصوص طوطی ماهی را در برنامه‌ی غذایی خود جای بدهند. طوطی ماهی برای کسانی که به دنبال رژیم های غذایی سالم هستند هم مناسب است.

در این مطلب قصد داریم روش‌ها و طرز تهیه طوطی ماهی را برایتان شرح بدهیم تا بیشتر با این خوراک خوشمزه آشنا شوید و از مصرفش به روش‌های گوناگون لذت ببرید. پس با اسبک ماهی همراه باشید.

خرید طوطی ماهی 

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه طوطی ماهی کبابی خانگی

اول می‌خواهیم ساده‌ترین و کم‌کالری‌ترین روش پخت ماهی را به شما آموزش بدهیم. در این روش نه از روغن استفاده می‌کنید و نه به ادویه‌ی خاصی نیاز دارید. در ادامه طرز تهیه طوطی ماهی کبابی را بخوانید و به‌سرعت آن را درست کنید و لذت ببرید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد طوطی ماهی

  • به اندازه‌ی کافی نمک

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

طوطی ماهی را پاک کنید و به قطعه‌های یک وجبی تقسیمش کنید. بعد تکه‌های ماهی را بشویید و بگذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.

گام دوم:

تکه‌های ماهی را به سیخ بزنید و آن‌ها را روی حرارت منقل کباب کنید. در مدتی که ماهی‌ها پخته می‌شوند مقداری رویشان نمک بپاشید. طوطی ماهی کبابی سالم و خوشمزه‌ی شما آماده است.

نکته‌ی طلایی: اگر تمایل داشتید می‌توانید مقداری فلفل سیاه به ماهی اضافه کنید تا مزه‌ی آن را دلچسب‌تر کنید. طوطی ماهی کبابی را با نان و برنج می‌توانید نوش جان کنید.

یک نکته‌ی طلایی دیگر: می‌توانید ماهی مرینید شده را روی توری مخصوص ماهی بگذارید و روی زغال کبابش کنید. فقط یادتان باشد وقتی از توری ماهی استفاده می‌کنید مقداری توری را با روغن چرب کنید تا ماهی به توری نچسبد.

طرز تهیه طوطی ماهی کبابی خانگی
طرز تهیه طوطی ماهی کبابی خانگی

طرز تهیه طوطی ماهی گریل شده

یکی دیگر از روش های پخت طوطی ماهی گریل کردنش بدون استفاده از روغن است. این روش را هم می‌توان یک روش پخت رژیمی بدانید و با خیال راحت درستش کنید. پس اگر تمایل دارید طرز تهیه طوطی ماهی گریل شده را بخوانید ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد طوطی ماهی

  • ۲ قاشق غذاخوری ماست

  • ۱ عدد لیمو ترش تازه

  • ۱ قاشق غذاخوری فلفل قرمز

  • ۱ قاشق غذاخوری ادویه هندی یا ادویه کاری

  • ۱ قاشق غذاخوری آرد نخود

  • ۱ قاشق چای‌خوری زیره سیاه

  • نصف قاشق چای‌خوری شنبلیله خشک‌شده

  • به اندازه‌ی کافی نمک

خرید ماهی شیر تازه ( اصل جنوب )

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

طوطی ماهی را چند تکه کنید و خوب بشویید. طوطی ماهی را کنار بگذارید تا آبش گرفته شود.

گام دوم:

ماست، آب لیموترش تازه و شنبلیله خشک را به همراه فلفل قرمز، ادویه هندی، آرد نخود، زیره سیاه و نمک مخلوط کنید. ماهی را کاملاً به مواد آغشته کنید و بگذارید تا ۲ ساعت در یخچال استراحت کند و به خوبی مزه‌دار شود.

گام سوم:

گریل را از قبل گرم کنید. طوطی ماهی مزه‌دار شده را روی ظرف گریل بگذارید تا پخته شود. پس از این که رنگ گوشت تغییر کرد ماهی را برگردانید تا طرف دیگرش هم گریل و پخته شود.

نکته‌ی طلایی: می‌توانید طوطی ماهی طعم‌دار شده را روی زغال هم کبابی کنید و از آن لذت ببرید.

پخت طوطی با روش‌هایی که کمترین روغن را استفاده می‌کنند سالم‌ترین وعده‌های غذایی به‌شمار می‌روند. چون کمترین ضرر را دارند و مقدار کالری کمتری ازشان دریافت می‌کنید. ضمن اینکه بیشترین سود را به بدنتان می‌رسانند و می‌توانید با خیال راحت در کنار عزیزانتان خوراک‌های خوشمزه‌ی طوطی ماهی را مصرف کنید. توصیه‌ی اسبک ماهی هم به شما استفاده از روش‌های رژیمی و کم‌روغن است تا وعده‌های غذایی سالم داشته باشید و سلامتی‌تان را با مصرف این آبزیان لذیذ تضمین کنید.

طرز تهیه طوطی ماهی گریل شده
طرز تهیه طوطی ماهی گریل شده

طرز تهیه طوطی ماهی سرخ شده در منزل

ماهی سرخ شده را بیشتر افراد دوست دارند. حالا تصور کنید طوطی ماهی را سرخ و با یک سس خوشمزه نوش جان کنید. طرز تهیه طوطی ماهی سرخ شده را در ادامه می‌آوریم تا به راحتی این وعده‌ی دریایی فوق‌العاده را درست کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد طوطی ماهی

  • ۱ عدد لیمو ترش تازه

  • مقداری کره

  • مقداری خامه

  • مقداری سبزیجات تازه

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

فلس‌های طوطی ماهی را بگیرید و ماهی را فیله کنید. بعد ستون فقراتش را جدا کنید و خوب بشویید. با دستمال خشکشان کنید و کنار بگذارید. همه جای فیله‌ها را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید.

گام دوم:

مقداری روغن در تابه بریزید و با حرارت زیاد گرمش کنید. فیله‌های طوطی ماهی را در روغن بگذارید و شعله را کم کنید تا فیله‌ها مغزپخت شوند. هر سمت فیله تقریبا ۶ تا ۷ دقیقه زمان لازم دارد تا خوب پخته شود.

گام سوم:

در مدت زمانی که یک سمت فیله‌ها سرخ می‌شوند مقداری کره و آبلیمو به تابه اضافه کنید. تابه را کج کنید تا کره و آبلیمو یک سمتش جمع شود. مدام با قاشق از مخلوط کره و آبلیمو روی فیله‌ها بریزید تا زمانی که فیله‌ها سرخ و طلایی شوند. این کار را برای سمت دیگر طوطی ماهی هم انجام دهید.

گام چهارم:

فیله‌های طوطی ماهی سرخ شده را از تابه خارج کنید. خامه و سبزیجات تازه را به مخلوط کره و آب لیموترش درون تابه اضافه کنید. مواد را با حرارت کم هم بزنید تا سسی غلیظ و خوشمزه درست شود. فیله‌های سرخ شده را در ظرفی به همراه سس خامه‌ی خوشمزه سرو کنید.

 خرید ماهی حلوا تازه ( اصل جنوب و صید روز )

طرز تهیه طوطی ماهی در فر برای دو نفر

بعضی از افراد پخت گوشت را فر بیشتر می‌پسندند. پخت ماهی در فر این مزیت را دارد که نیازی نیست تمام‌وقت بالای سر غذا باشید تا پخته شود. بعد از مدت زمان لازم به سراغ خوراکتان می‌روید و آماده تحویلش می‌گیرید! در ادامه‌ی مطلب قصد داریم طرز تهیه طوطی ماهی را در فر با یک روش مرینید لذیذ آموزش بدهیم.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد طوطی ماهی

  • ۱ عدد لیمو ترش تازه

  • مقداری تره فرنگی

  • مقداری روغن زیتون

  • به اندازه‌ی کافی ادویه (پودر سیر، نمک و فلفل سیاه)

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

فلس‌های طوطی ماهی را بگیرید و تکه تکه‌اش کنید. تکه‌های ماهی را با آب سرد بشویید و با دستمال خشک کنید.

گام دوم:

آب لیموترش تازه را روی تکه‌های ماهی بمالید و تکه‌های لیموترش را روی پوستش قرار بدهید تا کم‌کم جذب گوشت شود.

گام سوم:

تره فرنگی را در تابه‌ای نچسب با مقداری روغن زیتون به مدت ۴ دقیقه تفت بدهید. پودر سیر، نمک و فلفل سیاه را هم به تابه اضافه کنید.

گام چهارم:

تکه‌های طوطی ماهی را به مواد تره فرنگی سرخ شده آغشته و مزه‌دار کنید. بعد ماهی‌های مزه‌دار شده را به مدت نیم ساعت در فر با درجه‌ی ۱۸۰ سانتی‌گراد قرار بدهید تا پخته شود. خوراک ماهی طوطی خوشمزه‌ی شما آماده است!

طرز تهیه طوطی ماهی در فر برای دو نفر
طرز تهیه طوطی ماهی در فر برای دو نفر

طرز تهیه طوطی ماهی سوخاری

اگر هیچ‌کدام از روش‌های پخت طوطی ماهی را دوست نداشته باشید، شاید از سوخاری‌اش خوشتان بیاید. گوشت سوخاری شده را بیشتر افراد دوست دارند و با سس‌های مختلف سرو می‌کنند. در این قسمت از مطلب می‌خواهیم طرز تهیه طوطی ماهی سوخاری را شرح بدهیم تا با خواندنش بتوانید خوراک طوطی ماهی سوخاری را درست کنید و ازش لذت ببرید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد طوطی ماهی کامل

  • ۱ عدد تخم‌مرغ

  • ۱ پیمانه آرد

  • نصف قاشق چای‌خوری نمک

  • به اندازه‌ی کافی روغن

خرید ماهی شوریده ( بزرگ ، کوچک و متوسط ) اصل جنوب 

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

فلس‌های طوطی ماهی کامل را بگیرید. محتویات داخل شکم ماهی را خارج کنید و خوب آن را بشویید. حالا طوطی ماهی را روی تخته چوبی قرار بدهید و به‌صورت کج خط‌هایی با یک چاقوی بسیار تیز روی پوستش ایجاد کنید.

نکته‌ی طلایی: حتما دو تا از خطوطی که روی پوست طوطی ماهی ایجاد می‌کنید وسط ماهی و ضخیم‌ترین قسمتش باشد تا به هنگام طبخ کاملا مغزپز شود.

گام دوم:

همه‌ی قسمت‌های ماهی را به فلفل سیاه و نمک آغشته کنید.

گام سوم:

در کاسه‌ای تخم مرغ را هم بزنید تا یک‌دست شود. تخم مرغ زده شده را روی طوطی ماهی بریزید و ماهی را با تخم مرغ ماساژ بدهید تا تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه به خورد ماهی برود.

گام چهارم:

حالا آرد را روی ماهی بریزید و همه جای ماهی را در آرد بغلتانید. حتما دو سمت ماهی باید کاملا آردی شود.

گام پنجم:

در تابه‌ای مناسب به اندازه‌ی کافی روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا روغن به خوبی داغ شود. ماهی‌های آردی را در روغن داغ بگذارید و تا با حرارت متوسط به مدت ۵ تا ۶ دقیقه سرخ شوند. پس از آن ماهی را برگردانید تا طرف دیگرش هم با حرارت متوسط حدود ۷ تا ۸ دقیقه سرخ شود.

گام ششم:

طوطی ماهی سوخاری را از روغن خارج کنید و روغن اضافی‌اش را بگیرید. ماهی سوخاری را می‌توانید با نان یا برنج در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

حرف آخر اسبک ماهی

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه طوطی ماهی را به چند روش آسان و خوشمزه توضیح بدهیم تا با روش‌های متنوعی بتوانید این ماهی لذیذ و پرخاصیت را میل کنید و از آن لذت ببرید. اگر دوست دارید طوطی ماهی را با روش‌هایی که گفتیم درست کنید می‌توانید به صفحه‌ی انواع ماهی‌های جنوب مراجعه کرده و طوطی ماهی را انتخاب کنید و سفارش بدهید. اسبک ماهی سفارش‌های شما را در سریع‌ترین زمان ممکن در هر کجای ایران که باشید به دستتان می‌رساند تا تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید اینترنتی غذاهای دریایی را برایتان رقم بزند.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب داریدر؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 2.8 / 5. تعداد رای 4

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا