غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی با رب انار در فر (به روش های مختلف)

ما در این مطلب قصد داریم چند روش و طرز تهیه ماهی با رب انار را به شما آموزش بدهیم تا با هر نوع ماهی که بیشتر دوست دارید این خوراک خوشمزه را درست کنید و در مجالس خودمانی و مهمانی‌ها از مزه‌ی بی‌نظیرش لذت ببرید. پس اگر به دنبال طرز تهیه ماهی با رب انار هستید، این مطلب برای خود شما نوشته شده است.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی با رب انار شکم پر در فر

طرز تهیه ماهی مجلسی شکم پر در فر
طرز تهیه ماهی مجلسی شکم پر در فر

یکی از سالم‌ترین راه‌های پخت ماهی استفاده از فر است. پخت ماهی در فر باعث می‌شود روغن کمتری مصرف شود و در نتیجه غذای سالم‌تری نوش جان کنید. از طرف دیگر، فر حرارت را به طور یکنواخت در گوشت ماهی پخش می‌کند و باعث می‌شود تمام قسمت‌های گوشت به یک اندازه پخته شود. در ادامه‌ی مطلب می‌توانید طرز پخت ماهی با رب انار در فر را بخوانید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد ماهی قزل آلا
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • ۳ حبه سیر
  • نصف پیمانه گردو آسیاب شده
  • ۲ قاشق غذاخوری رب انار
  • ۶ قاشق غذاخوری سبزی ماهی (گشنیز، جعفری و شنبلیله)
  • به اندازه‌ی کافی ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه)
  • ۱ قاشق چای‌خوری ادویه ماهی
  • ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

در ابتدا باید ماهی را کاملاً تمیز کنید. پس شکم ماهی را با چاقویی تیز باز کنید، محتویاتش را خارج کنید. بعد ماهی را بشویید و کنار بگذارید تا خشک شود.

گام دوم:

حالا همه‌ی قسمت‌های ماهی را با نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران دم‌کرده و آب لیموترش تازه طعم‌دار کنید. ماهی را دو ساعت در یخچال قرار بدهید تا حسابی مزه‌دار شود.

گام سوم:

یک پیاز و سه حبه سیر را جدا جدا رنده کنید. اول پیاز را در روغن سرخ کنید و بعد سیر را به آن اضافه کنید. سبزی‌های معطر ماهی را نیز با چاقو ساطوری و به پیاز و سیر اضافه کنید. آب سبزی که بخار شد گردو را به تابه اضافه کنید تا با دیگر مواد تفت بخورد. بعد رب انار را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله بهتر است مقداری ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه) به مواد اضافه کنید.

گام چهارم:

فر را روشن کنید و با دمای ۱۸۰ درجه آن را گرم کنید. تا فر گرم می‌شود شکم ماهی را باز کنید و موادی را که در تابه درست کرده‌اید داخل شکم ماهی بگذارید. شکم ماهی را با نخ و سوزن بدوزید تا مواد از شکمش بیرون نریزد.

نکته‌ی طلایی: اگر روی پوست ماهی کمی کره‌ی آب شده یا روغن بمالید، مزه‌ی آن بهتر می‌شود.

گام پنجم:

کف سینی فر را چرب کنید و پیاز حلقه حلقه شده را کف سینی بچینید. حالا ماهی شکم پر را روی پیازهای حلقه شده بگذارید و در طبقه‌ی وسط فر قرار دهید. مدت‌زمان پخت ماهی شکم پر در فر حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است. بعد از این زمان، ماهی با رب انار شکم پر شما آماده‌ی نوش جان کردن است.

طرز تهیه ماهی با رب انار شکم پر بدون فر

طرز تهیه ماهی با رب انار بدون فر
طرز تهیه ماهی با رب انار بدون فر

همیشه که نباید فر داشته باشیم تا غذاهای لذیذ درست کنیم! ماهی با رب انار را بدون فر هم می‌توانید درست کنید و از مزه‌ی فوق‌العاده‌‌اش لذت ببرید. پس، اگر تمایل دارید طرز پخت ماهی با رب انار بدون فر را بخوانید ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • 2 عدد ماهی قزل آلا
  • 2 حبه سیر
  • 1 عدد پیاز
  • به اندازه‌ی کافی سبزی ماهی (گشنیز، جعفری و شنبلیله)
  • ۲ قاشق غذاخوری زرشک
  • ۲ قاشق غذاخوری گردوی خورد شده
  • ۱ عدد لیمو ترش
  • ۲ قاشق غذاخوری رب انار
  • ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
  • به اندازه‌ی کافی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه
  • روغن سرخ کردنی

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

اول باید شکم ماهی‌ها را بشکافید و داخلش را خیلی خوب تمیز کنید و بشویید. بعد باید ماهی‌ها را مزه‌دار کنید. پس آب لیموترش را بگیرید و همراه مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده در ظرفی مخلوط کنید. مخلوط حاصل را روی قسمت‌های داخلی و خارجی ماهی بمالید. ماهی را روی سینی قرار بدهید و بعد روی سینی را با سلفون بپوشانید.

گام دوم:

ماهی‌ها را یک ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شوند. تا ماهی‌ها در یخچال استراحت می‌کنند، می‌توانید مواد درون شکم ماهی را آماده کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و بگذارید روی حرارت با روغن سرخ شود. راستی یادتان نرود مقداری ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل سیاه) هم به پیاز اضافه کنید!

گام سوم:

سیر رنده شده را هم به پیازداغ اضافه کنید. عطر سیرها که آزاد شد، سبزی‌های ماهی (گشنیز، جعفری و شنبلیله) را که ساطوری خرد کرده‌اید به تابه اضافه کنید. یادتان باشد لازم نیست سبزیجات را زیاد سرخ کنید؛ همین قدر که آبشان بخار شود کافی‌ست.

نکته‌ی طلایی: اگر شنبلیله را زیاد سرخ کنید تلخ می‌شود؛ بنابراین حواستان به میزان سرخ شدن سبزی‌ها باشد.

گام چهارم:

گردوی خرد شده را با رب انار و زرشک به مواد اضافه کنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شود. حرارت زیر تابه را خاموش کنید و اجازه بدهید حرارت مواد کم شود.

گام پنجم:

ماهی‌ها را پس از یک ساعت از یخچال خارج کنید و مواد آماده شده را درون شکم ماهی قرار بدهید. شکم ماهی‌ها را با نخ مناسب بدوزید. می‌توانید با خلال دندان نیز شکم ماهی‌ها را محکم کنید تا مواد از درون شکم ماهی خارج نشود.

گام ششم:

درون تابه‌ای مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا به‌خوبی داغ شود. ماهی‌ها را داخل تابه قرار بدهید و در آن تابه را ببندید تا یک سمت ماهی‌ها سرخ شوند. پس از این‌که یک سمت ماهی سرخ و برشته شد، ماهی را به سمت دیگر برگردانید تا سمت دیگرش هم برشته و طلایی شود.

نکته طلایی: ماهی شکم پر مجلسی را می‌توانید در فر نیز قرار بدهید. همچنین این ماهی را می‌توانید گریل کنید و در کنار خانواده از مزه‌ی بی‌نظیرش لذت ببرید.

یک نکته‌ی طلایی دیگر: در میانه‌ی پخت مقداری کره و آب لیموترش تازه روی ماهی بریزید تا خوشمزگی ماهی‌ها را دوچندان کنید. ماهی شکم پر مجلسی در ماهیتابه را می‌توانید با برنج ساده یا نان نوش جان کنید.

طرز تهیه ماهی با رب انار شکم پر شمالی

طرز تهیه ماهی با رب انار شمالی
طرز تهیه ماهی با رب انار شمالی

ماهی با رب انار را در شمال کشور با ماهی‌های شمالی مانند ماهی سفید درست می‌کنند. معمولاً مغز گردو و رب انار پای ثابت مواد درون ماهی شکم پر به حساب می‌آیند. در ادامه‌ی مطلب طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی با رب انار را شرح می‌دهیم تا شما هم با این غذای خوشمزه آشنا شوید و اگر دوست داشتید آن را درست کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد ماهی
  • ۲۰۰ گرم مغز گردوی نیم‌کوب‌شده
  • ۱۰۰ گرم کشمش بی‌دانه
  • ۱۰۰ گرم آلوی خیس خورده و بدون هسته
  • ۱۰۰ گرم غیسی خیس خورده و بدون هسته
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه
  • ۲ قاشق غذاخوری رب انار
  • ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری کره ذوب‌شده
  • به اندازه‌ی کافی زعفران ساییده شده
  • به اندازه‌ی کافی نمک و فلفل

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

آلو و غیسی (قیسی) بدون هسته را با کارد خرد کنید و همراه با کشمش در تابه با حرارت ملایم در روغن تفت بدهید تا نرم شوند.

گام دوم:

گردوی نیم‌کوب‌شده و رب انار را با مقداری نمک و فلفل به مواد اضافه و مخلوط کنید. پس از چند دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید تا خنک شوند.

گام سوم:

شکم ماهی را که از قبل تمیز کرده و به‌خوبی شسته‌اید را با مواد خنک شده پر کنید و با نخ محکم ببندید تا مواد به بیرون از ماهی درز نکند. بعد روی پوست ماهی را با کره ذوب شده چرب کنید.

گام چهارم:

می‌توانید ماهی شکم پر را روی زغال کباب کنید یا در ماهیتابه سرخ کنید. هر کدام از روش‌ها که مدنظرتان باشد ۱۰ دقیقه پیش از برداشتن ماهی شکم پر از روی حرارت، مقداری کره را گرم کنید و زعفران دم‌کرده و آبلیمو را به آن اضافه کنید. کره و زعفران حاصل را روی ماهی بریزید تا ماهی خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تر شود.

گام پنجم:

ماهی شکم پر شما به روش شمالی آماده است. آن را در دیس مناسب بکشید، نخ‌های آن را قیچی کنید و با نان یا برنج سفید سرو کنید.

حرف آخر اسبک ماهی

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه ماهی با رب انار را به روش‌های گوناگون شرح بدهیم تا با روش‌های متنوعی بتوانید ماهی با رب انار مجلسی‌تان را طبخ کنید و از مزه‌های متفاوت آن لذت ببرید. همان‌طور که در مطلب خواندید از انواع ماهی می‌توان برای درست کردن این غذا استفاده کرد و انتخاب نوع ماهی با شماست و بستگی به ذائقه‌ی شما دارد.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب داریدر؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

 مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا