تغذیه و سلامتی

خواص ماهی شیر، تنظیم فشار خون تا پیشگیری از دیابت

ماهی شیر یا شیر ماهی لذیذترین و مرغوب‌ترین ماهی از خانواده تن‌ماهیان است. یک ماهی روغنی با اسکلت استخوانی، پوست فلس‌دار و گوشتی سفید و لذیذ که در آب‌های شور خلیج فارس زیست می‌کند. شیرماهی ظاهری شبیه ماهی قباد دارد اما از نظر اندازه کمی بزرگ‌تر است. طول یک ماهی شیر بالغ به ۱۲۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. بدن این ماهی دریازی دوکی شکل است و باله و دمی دوشاخه دارد. از ماهی‌های کوچکتر و آبزیان پلانکتونی تغذیه می‌کند و به گوشت روغنی، سفید و بدون استخوانش شهره است. در ادامه با خواص شیر ماهی بیشتر آشنا می‌شوید و مزایای مصرف این ماهی محبوب جنوب را بهتر می‌شناسید.

جدول ارزش غذایی ماهی شیر

جدول زیر ارزش غذایی یک تکه ۱۰۰ گرمی شیر ماهی خام را نمایش می‌دهد. این جدول را به این امید تهیه کرده‌ایم که با آگاهی بیشتر از خواص شیر ماهی، این ماهی مغذی و لذیذ را بیشتر از گذشته در سبد غذایی خانواده جای دهید و از مزایای یک وعده غذای دریایی سالم بهره‌مند شوید.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ماهی شیر خام

نام مقدار درصد از نیاز روزانه بدن
کالری 189 کیلوکالری 7 درصد
آب 71 گرم
کربوهیدارت
پروتئین 19.3 گرم
چربی 11.9 گرم 9 درصد
قند
فیبر
سدیم 59 میلی گرم 2 درصد
کلسیم 1 درصد
پتاسیم 446 میلی گرم 13 درصد
فسفر 2.5 میلی گرم 21 درصد
منیزیم 33 میلی گرم 8 درصد
منگنز
مس 0.1 میلی گرم 3 درصد
آهن 0.4 میلی گرم 2 درصد
روی 0.5 میلی گرم 3 درصد
تیامین (ویتامین B1) 0.1 میلی گرم 9 درصد
ریبوفلاوین (ویتامین B2) 0.2 میلی گرم 10 درصد
نیاسین (ویتامین B3) 2.3 میلی گرم 12 درصد
کولین (ویتامین B4) 50.5 میلی گرم
اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) 0.8 میکروگرم 8 درصد
پریدوکسین (ویتامین B6) 0.4 میکروگرم 20 درصد
فولات (ویتامین B9) 1 میکروگرم
کوبالامین (ویتامین B12) 2 میکروگرم 40 درصد
ویتامین C 1.6 میلی گرم 3 درصد
ویتامین A 130 واحد بین المللی (IU) 3 درصد
ویتامین D 292 واحد بین المللی (IU) 73 درصد
ویتامین E 1 واحد بین المللی (IU) 3 درصد

بررسی اثر خواص ماهی شیر بر بدن

با دانستن ارزش غذایی ماهی شیر، می‌دانیم که با مصرف این ماهی چه مواد مغذی و ویتامین‌هایی جذب بدنمان می‌شود، اما خوب است بدانیم این چرا این مواد برای سلامتی‌مان مفیدند و دقیقا چه تاثیری بر بدن ما می‌گذارند؟

سلامت قلب با مصرف شیر ماهی

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. بدن انسان قادر به تولید اسیدهای چرب امگا ۳ نیست و تنها راه تامین این نیاز، دریافت امگا ۳ از طریق یک رژیم غذایی مناسب است. ماهی شیر مانند بیشتر انواع غذاهای دریایی سرشار از امگا ۳ است. مصرف مستمر این ماهی مغذی خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته و آریتمی را کاهش می‌دهد، از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند و با تنظیم ضربان قلب و فشار خون باعث بهبود عملکرد کلی بدن می‌شود.

سلامت قلب با مصرف شیر ماهی
سلامت قلب با مصرف شیر ماهی

راهی برای پیشگیری از دیابت

شیر ماهی حاوی مقدار مناسبی اسیدهای چرب غیر اشباع به نام MUFA است. ماده‌ای ارزشمند که نقشی کلیدی در پیشگیری از دیابت و کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به آن دارد. مصرف حداقل دو وعده شیر ماهی در هفته با کاهش میزان چربی احشایی بدن با کنترل سطح قند خون و به تبع آن خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

تنظیم فشار خون با مصرف ماهی شیر

تنظیم فشار خون یکی از مهم‌ترین خواص ماهی شیر است. پتاسیم در کنترل فشار خون نقش موثری دارد و سطح بالای پتاسیم موجود در گوشت شیر ماهی، آن را به یک ماده غذایی مفید تبدیل کرده است. پتاسیم باعث حفظ فشار خون طبیعی می‌شود و احتمال بروز عوارض ناشی از فشار بالا را به کمترین حد ممکن می‌رساند. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید ماهی شیر را همراه با سبزیجات به یکی وعده‌ غذایی اصلی در رژیم خود تبدیل کنید تا از نتیجه شگفت‌زده شوید.

محصول مرتبط: ماهی بچه شیر

بهبود عملکرد مغز و خداحافظی با افسردگی

به گفته متخصصان، افرادی که در رژیم غذایی خود سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ را دریافت می‌کنند کمتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. شیرماهی با وجود امگا ۳ نه تنها به کاهش نوسانات خلقی رایج در افراد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند، بلکه با افزایش تاثیر داروهای ضد افسردگی به روند درمان این افراد هم سرعت می‌بخشد.
دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA ماده موثر دیگری است که به مقدار قابل توجه در شیر ماهی وجود دارد و احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد. با توجه به آنچه گفته شد، ماهی شیر یک ماده غذایی مفید برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. ماهی لذیذی که مصرف مداوم آن می‌تواند مغز شما را به سالم‌ترین و ساده‌ترین شکل تغذیه کند و از خطرات احتمالی مصون نگه دارد.

برای کاهش کلسترول ماهی بخورید

روغن ماهی موجود در شیر ماهی مانع جذب کلسترول از طریق روده می‌شود و میزان LDL (کلسترول بد) را کاهش و HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این فشار خون را تنظیم می‌کند و باعث شادابی، سلامت و بهبود عملکرد کلی بدن می‌شود. اگر علاقه‌مند به رژیم غذایی سالم با مقدار چربی و کلسترول پایین هستید با توجه به خواص شیر ماهی، این ماهی لذیذ بهترین انتخاب برای شماست.

برای کاهش کلسترول ماهی بخورید
برای کاهش کلسترول ماهی بخورید

درمان طبیعی درد مفاصل

ماهی شیر خاصیت ضدالتهابی‌ دارد و مصرف آن به کاهش درد مفاصل و گرفتگی عضلات در افرادی که از بیماری آرتریت روماتوئید رنج می‌برند کمک می‌کند. گنجاندن شیر ماهی در رژیم غذایی هم‌زمان با مصرف دارو، اثربخشی داروها را دوچندان می‌کند و درد مفاصل و استخوان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از معجزه طبیعت غافل نشوید؛ تسکین درد گاهی با ساده‌ترین روش‌ها امکان‌پذیر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان یک عامل ضد التهاب در بدن عمل می‌کنند. آن‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و عملکرد اندام‌هایی را که به دلیل بیماری دچار ضعف شده‌اند بهبود می‌بخشند. ماهی شیر با وجود امگا ۳ فراوان یک ماده غذایی مهم برای تقویت سیستم ایمنی شماست. ماده غذایی مفیدی که ظرفیت بدن را برای مبارزه با انواع عفونت‌ها افزایش می‌دهد، از بدن در برابر کوآنزیم‌هایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند محافظت می‌کند، باعث تقویت سیستم قلبی عروقی می‌شود و در کل برای بیماران بهبود یافته یا تحت درمان یک وعده غذایی فوق‌العاده است.

کاهش وزن

خواص امگا ۳ تمامی ندارد! امگا ۳ یکی از اصلی‌ترین خواص ماهی شیر است و می‌تواند به کاهش وزن در افراد کمک کند. احتمالا بدانید که روغن ماهی نفخ را از بین می‌برد. مصرف منظم شیر ماهی همراه با ورزش می‌تواند چربی‌های شکمی را به شکل چشم‌گیری کاهش دهد. همچنین باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و در کاهش قند خون افراد دارای اضافه وزن هم موثر است. ماهی شیر را یک غذای رژیمی، مقوی، لذیذ و سالم ببینید که در کنار تامین بسیاری از نیازهای روزانه بدن شما می‌تواند زیبایی و خوش‌اندامی را هم برایتان به ارمغان بیاورد.

پیشگیری از سرطان به کمک ماهی شیر

شیرماهی سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ دو ماده‌ای که از بدن در برابر کوآنزیم Q10 (عامل سرطانی متصل به سلول‌ها) محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش می‌دهند. چربی‌های امگا ۲ همراه با ویتامین B12 در پیشگیری از سرطان سینه، پروستات، کلیه و روده بزرگ بسیار موثرند. شیرماهی با وجود سلنیوم علاوه بر پیشگیری، در روند درمان سرطان هم مفید است. با آگاهی از خواص شیر ماهی، گنجاندن این آبزی مغذی در رژیم غذایی هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توان در مسیر سلامت جسم انجام داد.

پیشگیری از سرطان به کمک ماهی شیر
پیشگیری از سرطان به کمک ماهی شیر

کلام آخر: ماهی شیر تازه، گام اول در مسیر سلامتی

اگر خودتان یا اعضای خانواده‌تان ذائقه خاصی دارید و به راحتی با غذاهای دریایی کنار نمی‌آیید، ماهی شیر پیشنهاد خوبی برای آشتی با دریاست. گوشت این ماهی نرم و بدون تیغ است و خوردن آن به هیچ عنوان دشوار نیست. از طرفی طعمی ملایم و دلپذیر دارد و اگر به شیوه صحیح پخته شود هیچ طعم و بوی ناخوشایندی نخواهد داشت. با خواندن مطلب طرز تهیه ماهی شیر به صورت گام به گام و کامل می‌توانید با بهترین شیوه‌های پخت این ماهی لذیذ آشنا شوید.

توجه داشته باشید که ماهی تازه به هیچ عنوان بوی بدی ندارد و اگر خاطره بدی با بوی ناخوشایند ماهی‌ها دارید، احتمالا ماهی نه‌چندان تازه‌ای خریده‌اید. برای خرید ماهی شیر تازه و صید روز می‌توانید روی ما حساب کنید؛ هرجای ایران که باشید در سریع ترین زمان ممکن ماهی را با دقت و تازه‌ی تازه برایتان ارسال می‌کنیم.

سوالات متداول

ماهی شیر چطور به پیشگیری از سرطان کمک می کند؟

شیرماهی سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ دو ماده‌ای که از بدن در برابر کوآنزیم Q10 (عامل سرطانی متصل به سلول‌ها) محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش می‌دهند.

آیا ماهی شیر برای کاهش وزن مفید است؟

بله. امگا ۳ یکی از اصلی‌ترین خواص ماهی شیر است و می‌تواند به کاهش وزن در افراد کمک کند.


مقاله مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا