غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی سارم به روش‌های آسان و خوشمزه

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه و پخت ماهی سارم به روش‌های آسان خوش طعم

ماهی سارم یا ماهی شیربندر یکی از معروف‌ترین انواع ماهی‌ جنوب است که چربی کم و در نتیجه کالری پایینی دارد. این ماهی سرشار از کلسیم بوده که برای سلامتی استخوان‌ها و عضلات مفید است. ماهی سارم ارزش غذایی بالایی دارد و باوجود سلنیوم به پیشگیری و بهبود انواع سرطان کمک می‌کند. همچنین وجود پروتئین بالا در ماهی سارم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ماهی سارم یا شیربندر سرشار از مواد معدنی مانند سلنیوم، پروتئین، آهن، روی، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و ویتامین K است.

برای خرید عمده و جزئی تماس بگیرید : 09173983095

در جنوب ماهی سارم را با نام ماهی مقوا سلیمانی هم می‌شناسند و ما در این مطلب قصد داریم روش‌ها و طرز تهیه ماهی سارم را با شما در میان بگذاریم تا اگر تمایل داشتید این ماهی خوشمزه را با دستور پخت‌های مختلف امتحان کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

خرید ماهی سارم ( مقوا سلیمانی ) تازه و صید روز 

طرز تهیه ماهی سارم سرخ شده

یکی از روش‌های پخت ماهی سارم سرخ کردن آن است. ماهی سرخ‌شده را بیشتر افراد دوست دارند و از خوردن آن لذت می‌برند. با دانستن طرز تهیه ماهی سارم سرخ شده با استفاده از ادویه‌ها و مواد معطر می‌توانید طرفداران این غذای دریایی را در منزلتان بیشتر کنید. پس اگر دوست دارید روش تهیه آن را بدانید ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

 ۱ عدد ماهی سارم

 یک پیمانه آرد سوخاری

۱ عدد لیموترش تازه

۱ عدد پیاز متوسط

۴ تا ۶ عدد حبه سیر تازه

یک پیمانه زغفران آب کرده

نصف پیمانه سس خردل

به اندازه‌ی کافی ریحان خشک شده و نعنا خشک

به اندازه‌ی کافی ادویه (زردچوبه، فلفل سفید، پودر پاپریکا، فلفل سیاه و نمک)

به اندازه‌ی کافی روغن سرخ‌کردنی

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماهی شوریده به چند روش خوشمزه( جدید و کامل)

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

بعد از رنده کردن پیازها، آب پیاز را بگیرید و به همراه آب لیموترش تازه به کاسه اضافه کنید.

گام دوم:

سیرهای رنده شده را هم به همراه زعفران دم‌کرده، ادویه‌ها (زردچوبه، فلفل سفید، پودر پاپریکا، فلفل سیاه و نمک) و سس خردل به کاسه اضافه و مخلوط کنید.

گام سوم:

ریحان و نعنا خشک را با دست مقداری پودر کنید و بریزید داخل کاسه و به‌خوبی هم بزنید تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند.

گام چهارم:

مواد داخل کاسه را به ظرفی پهن منتقل و ماهی را به مواد آغشته کنید. بعد در دیس بزرگی آرد سوخاری را به همراه ادویه‌ها (زردچوبه، فلفل سفید، پودر پاپریکا، فلفل سیاه و نمک) مخلوط کنید. ماهی سارم را از مواد خارج کنید و در آرد سوخاری بغلتانید تا آرد سوخاری کاملاً روی ماهی را بپوشاند.

گام پنجم:

به اندازه‌ی کافی روغن توی تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به‌خوبی داغ شود. ماهی را در روغن داغ شده قرار دهید و اول با شعله‌ی زیاد و بعد با شعله‌ی متوسط سرخش کنید. پس از این‌که مطمئن شدید یک سمت ماهی کاملاً سرخ شده آن را به سمت دیگر برگردانید تا طرف دیگرش سرخ شود. در نهایت ماهی سارم سرخ شده را در ظرف مناسب بکشید و با لیموترش، سبزی‌های معطر و زیتون تزئین کنید.

نکته‌ی طلایی: بهتر است لایه‌ی نازکی از آرد سوخاری روی ماهی سارم باشد تا آرد مزه‌اش را تغییر ندهد. بنابراین وقتی ماهی را از ظرف مواد ادویه‌ای خارج می‌کنید مواد اضافی‌اش را بگیرید، بعد در آرد سوخاری بغلتانید.

طرز تهیه ماهی سارم سرخ شده
طرز تهیه ماهی سارم سرخ شده

طرز تهیه ماهی سارم کبابی در منزل

ماهی کبابی یکی دیگر از روش‌های پخت رژیمی و کم کالری به شمار می‌رود؛ به‌شرطی که از روغن کمترین استفاده را کرده باشیم. در ادامه می‌توانید طرز تهیه ماهی سارم کبابی را بخوانید تا در منزل برای خود و عزیزانتان این غذای خوشمزه را درست کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

 ۱ عدد ماهی سارم یا فیله‌ی آن

۱ عدد پیاز متوسط

۱ عدد لیموترش سنگی

۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

نصف قاشق چای‌خوری نمک

نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه

۱ تا ۳ قاشق غذاخوری سس فلفل گلوریا

۲ قاشق غذاخوری کره

خرید انواع ماهی شیر تازه و صید روز ( قیمت بدون واسطه و فروش مستقیم )

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

ماهی سارم یا فیله‌ی آن را شسته و خشک کنید. بعد از ریز کردن پیاز با رنده‌ی ریز یا دستگاه غذاساز، آب پیاز را جدا کنید و نگه دارید.

گام دوم: 

آب لیموترش سنگی را به همراه آب پیاز، ۲ قاشق زعفران دم‌کرده، سس فلفل، نمک و فلفل سیاه با هم مخلوط کنید.

نکته‌ی طلایی: می‌توانید در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری گشنیز تازه هم به مواد اضافه کنید.

گام سوم:

ماهی سارم را به مدت یک ساعت در مواد قرار بدهید تا مزه‌دار شود. بهتر است ماهی را در این مدت در یخچال نگهداری کنید.

گام چهارم:

در مدت زمانی که ماهی مزه‌دار می‌شود زغال‌ها را روشن کنید تا مدتی بسوزند و حرارت یکسان تولید کنند. ماهی طعم‌دار و مرینید شده را روی توری مخصوص قرار بدهید و با حرارت ملایم روی زغال کباب کنید. در نهایت پیش‌ازاین که ماهی را در ظرف بکشید مقداری کره را روی ماهی کبابی قرار بدهید تا با حرارت آب شده و گوشت ماهی را نرم و لذیذ کند.

نکته‌ی طلایی: ماهی کبابی را می‌توانید به‌همراه پلو ساده یا زعفرانی با سیرترشی، زیتون یا ترشیجاتی که علاقه دارید سرو کنید.

طرز تهیه ماهی سارم کبابی در منزل
طرز تهیه ماهی سارم کبابی در منزل

طرز تهیه ماهی سارم در فر

از سالم‌ترین راه‌های پخت ماهی سارم می‌توانیم به پخت آن در فر اشاره کنیم. استفاده از فر در پخت غذاهای دریایی آن‌ها را به وعده‌هایی کاملاً سالم و رژیمی تبدیل می‌کند که همه‌ی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند و از فواید بی‌نظیر ماهی بهره‌مند بشوند. در ادامه‌ی مطلب طرز تهیه ماهی سارم در فر را شرح می‌دهیم.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

 ۶۰۰ گرم فیله ماهی سارم

۱ عدد پیاز حلقه شده

۱ عدد نارنج

۱ عدد پرتقال حلقه شده

به اندازه‌ی کافی برگ کرفس

به اندازه‌ی کافی روغن کنجد

به اندازه‌ی کافی فلفل سیاه و نمک

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

فیله‌های ماهی سارم را بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند. آب نارنج را بگیرید و به همراه روغن کنجد، نمک و فلفل سیاه در ظرفی بریزید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

گام دوم: 

با فرچه فیله‌های ماهی را به آب نارنج مزه‌دار شده آغشته کنید و به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت بدهید تا فیله‌های ماهی به‌خوبی مزه‌دار شوند.

گام سوم: 

پس از یک ساعت فیله‌های مزه‌دار شده را از یخچال خارج کنید و بقیه‌ی آب نارنج ادویه‌‌دار را به همراه پیازهای حلقه شده در ظرف پیرکس بریزید.

گام چهارم:

فیله‌های طعم‌دار ماهی سارم را روی پیازهای حلقه شده بگذارید و حلقه‌های پرتقال را روی فیله‌های ماهی بچینید. مقداری برگ کرفس هم توی ظرف پیرکس بریزید تا ماهی بوی معطر سبزی را به خودش بگیرد.

نکته‌ی طلایی: پرتقال در این دستور پخت در ماهی طعم ترش‌وشیرین دلچسبی ایجاد می‌کند.

گام پنجم:

ظرف پیرکس را داخل فر بگذارید و با دمای ۱۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت نیم ساعت ماهی را بپزید.

گام ششم:

پس از نیم ساعت ماهی را در بشقاب بکشید و با شوید پلو باقالی نوش جان کنید.

پخت ماهی سارم با حداقل روغن را شاید بتوانیم سالم‌ترین روش پخت این ماهی نام‌گذاری کنیم چون کمترین میزان کالری را دارد. توصیه‌ی اسبک ماهی استفاده از روش‌های پخت رژیمی برای تهیه‌ی انواع خوراک ماهی خصوصاً ماهی سارم است تا از نوش جان کردن این ماهی بیشترین فایده را ببرید و سلامتی‌تان را تضمین کنید.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماهی صافی به انواع روش های خوشمزه و فوق العاده

طرز تهیه ماهی سارم با سس مخصوص

در مناطق گوناگون انواع آبزیان را با چاشنی‌های مختلفی درست می‌کنند. علاوه بر این، افراد باتوجه‌به ذائقه‌هایشان دستور پخت‌ها را مطابق میلشان تغییر می‌دهند تا همه‌ی اعضای خانواده از وعده‌ی غذای دریایی لذت ببرند. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم طرز تهیه ماهی سارم با سس مخصوص را توضیح دهیم تا شما هم با این روش پخت ماهی تند و خوشمزه آشنا شوید و آن را امتحان کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

۱ کیلو ماهی سارم بدون استخوان

۲ عدد پیاز

۶ عدد گوجه فرنگی

۵ عدد فلفل تند

۵ حبه سیر

به اندازه‌ی کافی نمک

به اندازه‌ی کافی گشنیز

۲ قاشق غذاخوری ادویه ماهی

۱ قاشق مرباخوری فلفل قرمز

۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

به اندازه‌ی کافی روغن سرخ کردنی

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

ماهی سارم را در ابتدا به قطعه‌های کوچک‌تر برش بزنید و روی آن‌ها نمک بپاشید. ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا نمک به خورد گوشت ماهی سارم نفوذ کند.

گام دوم:

در تابه روغن ریخته و ماهی‌ها را نیم‌پز سرخ کنید. مراقب باشید ماهی‌ها کاملاً سرخ و سفت نشوند.

گام سوم:

ماهی‌های نیمه سرخ شده را از تابه خارج کنید، مقداری روغن تمیز در تابه بریزید و پیازهای نگینی شده را در روغن تفت بدهید.

گام چهارم:

فلفل‌های تند را با چاقو برش بزنید و به پیازهای نگینی اضافه کنید. فلفل‌ها مقداری که تفت خوردند سیرهای له شده را به تابه اضافه و سرخ کنید.

گام پنجم:

پوست گوجه‌ها را بگیرید و به مخلوط اضافه کنید و اجازه بدهید حدود ۱۰ دقیقه با شعله‌ی متوسط سرخ شوند تا آب گوجه‌ها بخار شود. رب گوجه را به تابه اضافه کنید و با نیم لیوان آب بگذارید حدود ۵ دقیقه مواد به‌خوبی پخته شوند.

گام ششم:

ماهی‌های سارم را که نیم‌پز کرده بودید به همراه ادویه‌ی ماهی، ۱ قاشق مرباخوری فلفل قرمز و نصف لیوان آب جوش به تابه اضافه کنید و صبر کنید تا مواد ۱۰ دقیقه با هم پخته شوند.

نکته‌ی طلایی: در مدت زمانی که مواد با هم پخته می‌شوند مواد را هرازچندگاهی هم بزنید تا ته نگیرد و به‌خوبی پخته شود.

گام هفتم:

ماهی‌ها را با سس مخصوصش در ظرف بکشید و با گشنیز خرد شده تزئین و نوش جان کنید.

طرز تهیه ماهی سارم با سس مخصوص 
طرز تهیه ماهی سارم با سس مخصوص

طرز تهیه ماهی سارم با برگ مو و بادمجان

اگر از آن دسته از افراد هستید که دوست دارید در کنار مواد پروتئینی، از سبزیجات هم استفاده کنید دستور پخت ماهی سارم با برگ مو و بادمجان برایتان می‌تواند مناسب باشد. در طرز تهیه ماهی سارم با برگ مو و بادمجان از کمترین میزان ادویه و چاشنی استفاده شده است تا مزه‌ی سبزیجات کنار ماهی را بیشتر بچشید و از این غذای متفاوت لذتی دوچندان ببرید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

۷۵۰ گرم فیله ماهی سارم

۴ تا ۸ عدد برگ مو

۴ عدد بادمجان

به اندازه‌ی کافی روغن زیتون

به اندازه‌ی کافی نمک و فلفل سیاه

خرید ماهی حلوا اصل جنوب ( تازه و صید روز ) 

خرید ماهی شوریده

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

فیله‌های ماهی سارم را به چهار قسمت تقسیم کنید و روی فیله‌ها نمک و فلفل سیاه بپاشید. برگ‌های مو را شسته و خشک کنید. بعد برگ‌های مو را به‌دور فیله‌های ماهی بپیچید.

گام دوم:

فیله‌های ماهی را که با برگ مو پوشانده شده را به روغن زیتون آغشته کنید و در تابه بگذارید تا هر سمت فیله ماهی سارم ۳ تا ۴ دقیقه حرارت ببیند.

گام سوم:

بادمجان‌ها را از طول برش بزنید و از وسط نصف کنید. مقداری روغن زیتون روی بادمجان‌ها رومال کنید و روی حرارت بگذارید تا بادمجان‌ها به‌اندازه‌ی دلخواهتان سرخ شوند.

گام چهارم:

فیله‌های ماهی با برگ مو را در ظرف بکشید و در کنار بادمجان‌های سرخ‌شده، با برنج یا نان سرو کنید.

طرز تهیه کتلت ماهی سارم

شاید برایتان باورپذیر نباشد که با ماهی بتوانید کتلت و کوکو درست کنید. کتلت ماهی را حتی آن دسته از افرادی می‌پسندند که اصلاً علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارند. پس به ما اعتماد کنید و با استفاده از دستور پخت زیر با فیله‌های ماهی سارم کتلت درست کنید و یک وعده‌ی غذایی جدید به فهرست غذایی‌تان اضافه کنید. نکته‌ی مهم درباره‌ی کتلت ماهی این است که می‌توانید ماهی را خام یا به‌صورت پخته در کتلت استفاده کنید. این شما و این طرز تهیه کتلت ماهی سارم!

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

۱۵۰ گرم فیله ماهی سارم بدون پوست

۱ عدد تخم مرغ

۱ عدد سیب‌زمینی آب‌پز

۱ عدد پیاز

۱ حبه سیر له یا رنده شده

۱ قاشق سوپ‌خوری پودر نان خشک

به اندازه‌ی کافی گشنیز و جعفری تازه

به اندازه‌ی کافی نمک و فلفل سیاه

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

برای پخت ماهی، آن را با آب و نمک و چند حبه‌ی سیر تا ۲۰ دقیقه بپزید و بعد پوست آن را جدا کنید.

گام دوم:

فیله‌ی ماهی بدون پوست را با سیب‌زمینی، سیر، گشنیز و جعفری در دستگاه غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

گام سوم:

به گوشت چرخ شده پودر نان خشک، نمک، فلفل سیاه و تخم‌مرغ اضافه کنید و با دست به‌خوبی ورز بدهید تا حالت چسبنده پیدا کند.

نکته‌ي طلایی: اگر خمیر کتلت چسبنده نبود می‌توانید یک تخم‌مرغ دیگر به مواد اضافه کنید تا حالت چسبندگی‌اش بیشتر شود.

گام چهارم:

از مواد حاصل مقداری بردارید و با دست فرم کتلت درست کنید، در آرد سوخاری یا پودر نان غلتانده و در روغن داغ با حرارت ملایم سرخ کنید.

گام پنجم:

پس از این‌که یک سمت کتلت به‌خوبی سرخ شد، آن را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید.

نکته‌ی طلایی: برای تزئین کتلت ماهی می‌توانید از چند شاخه شوید، گوجه‌فرنگی، برش‌های لیموترش تازه، خیارشور و زیتون استفاده و با نان یا برنج ساده میل کنید.

حرف آخر اسبک ماهی

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه ماهی سارم را به چند روش آسان و خوشمزه توضیح بدهیم تا با روش‌های متنوعی بتوانید این ماهی خوشمزه و پرخاصیت را میل کنید و از آن لذت کافی ببرید. اگر دوست دارید این ماهی خوشمزه را با روش‌هایی که گفتیم درست کنید می‌توانید به صفحه‌ی انواع ماهی‌های جنوب مراجعه کرده و ماهی سارم را انتخاب کرده و سفارش بدهید. اسبک ماهی سفارش‌های شما را در سریع‌ترین زمان ممکن در هر جای ایران که باشید به دستتان می‌رساند تا تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید اینترنتی غذاهای دریایی داشته باشید.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب داریدر؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4.1 / 5. تعداد رای 7

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا