غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی مقوا به دو روش طلایی (مرحله به مرحله)

تنوع ماهی‌های دریای جنوب باعث شده است که هر کدام نام جداگانه‌ی داشته باشند و از طرفی، برای مقصود خاصی هم مورد استفاده قرار گیرند. طرز تهیه ماهی مقوا قطعا با ماهی شیر تفاوت دارد و این تفاوت هم به دلیل اختلافی است که در بافت گوشت آن‌ها و یا حتی میزان تیغ و استخوان‌هایشان وجود دارد.

در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی در نظر داریم تا طرز تهیه ماهی مقوا را برایتان شرح دهیم. همانطور که می‌دانید ماهی مقوا دو نوع سارم و گیش دارد، از همین روی ابتدا طرز تهیه ماهی مقوا سارم و در ادامه ماهی مقوا گیش نوشته خواهد شد. اگر شما هم به این ماهی علاقه دارید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی مقوا سارم به صورت سرخ شده

پخت ماهی مقوا سارم به دلیل گوشت نرم و ترد آن در جنوب رایج است. تیغ کم این ماهی، باعث شده است که اکثر افراد برای درست کردن ماهی مقوا سارم، بیشتر مشتاق باشند. در این بخش طرز تهیه ماهی مقوا سارم با سبزیجات خوش‌طعم و هیجان‌انگیز را توضیح خواهیم داد. اگر به خوردن ماهی با سبزیجات علاقه‌ی زیادی دارید، حتما این دستور پخت را دنبال کرده و از دست ندهید.

ابتدا مواد اولیه‌ی زیر را تهیه کنید:

یک کیلو  ماهی سارم (بدون استخوان)
دو عدد متوسط پیاز
شش عدد گوجه پوست کنده شده
پنج عدد فلفل تند
به مقدار لازم گشنیز
سه قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
پنج حبه سیر
به مقدار لازم روغن مایع
دو قاشق مرباخوری ادویه ماهی
یک قاشق مرباخوری فلفل قرمز
به میزان لازم نمک

حالا مرحله به مرحله طرز تهیه مقوا رو پیش بریم:

اولین قدم

حتما می‌دانید که باید ماهی را تمیز کرده و استخوان‌های آن را بگیرید. پس بدون معطلی این کار را انجام داده و خوب آن را بشوئید. ماهی از جمله گوشت‌هایی است که باید همان ابتدا نمک زده شود تا به خوبی طعم شوری را به خود بگیرد. اصلا نگران سفت شدن گوشت آن نباشید، تنها گوشت قرمز است که با نمک زدن در ابتدای کار، سفت می‌شود. گوشت‌های سفید را در همان ابتدا نمک بزنید. سعی کنید همه‌ی قسمت‌های فیله‌ها را به خوبی نمک زده و اجازه دهید تا به مدت 20 دقیقه نمک بر روی فیله ماهی مقوا سارم به خوبی حل شده و گوشتش را طعم‌دار کند.

دومین قدم

در ماهیتابه به اندازه‌ی کافی روغن ریخته و سعی کنید ماهی را به صورت نیم‌پز، سرخ کنید. هر دو طرف فیله‌ها را سرخ کنید ولی اجازه ندهید که کامل پخته شوند.

ماهی مقوا سرخ کردنی
ماهی مقوا سرخ کردنی

محصول مرتبط: ماهی شیر

سومین قدم

حالا باید ماهی‌ها را از روغن بیرون آورده و به جای آن، پیاز را سرخ کنید. سعی کنید پیاز را نگینی کنید تا کسانی که دوست ندارند پیاز را زیر دندانشان احساس کنند، از غذای خوش‌طعم شما دل‌زده نشوند.

چهارمین قدم

حالا بروید سراغ سبزیجاتی چون سیر و فلفل. آن‌ها را ریز کرده و به پیاز اضافه کنید. آن‌ها را کمی تفت دهید و اجازه دهید تا کمی تغییر رنگ دهند.

پنجمین قدم

گوجه‌ها را که فراموش نکرده‌اید؟ ابتدا پوست گوجه‌ها را بگیرید و آن‌ها را با گوشت‌کوب برقی یا رنده، پوره کنید. حالا پوره‌ی گوجه را به محتویات داخل ماهیتابه اضافه کنید. درب ماهیتابه را بگذارید و به محتویات اجازه دهید که کمی با هم رفیق شده و دست در دست هم دهند. کمی که آب گوجه‌ها گرفته شد، رب گوجه را به آن‌ها اضافه کنید. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که وقتی گوجه داریم چرا باید از رب گوجه استفاده کنیم؟ رب‌گوجه طعم ترشی و رنگ قرمزی بیشتری دارد. پس بهتر است که آن را فراموش نکنید. کمی رب گوجه را تفت دهید و اجازه دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. یک لیوان آب جوش به محتویات اضافه کرده و باز درب ماهیتابه را ببندید. باید ترکیبات ماهیتابه خوب با هم مخلوط شوند.

ششمین قدم

حال وقت آن رسیده که کمی هم به فیله‌ماهی‌ها توجه کنید. آن‌ها را برداشته و به محتویات داخل ماهیتابه اضافه کنید. البته قبل از گذاشتن فیله‌ماهی‌ها در سس سبزیجات، به سس کمی ادویه‌ی مخصوص ماهی اضافه کنید. اگر این ادویه را ندارید حتما سری به فروشگاه آنلاین اسبک‌ماهی زده و اصل آن را از این فروشگاه خریداری کنید. پس از اضافه کردن ادویه، ماهی‌ها را به آرامی در سس بگذارید و درب ماهیتابه را ببندید.

ماهی مقوا سارم سرخ شده
ماهی مقوا سارم سرخ شده

طرز تهیه ماهی حلوا

هفتمین قدم

در این مرحله باید دائم به ماهیتابه سر بزنید که یک‌دفعه ته نگیرد. چون همانطور که می‌دانید گوجه و رب‌گوجه خیلی زود پخته و ته ظرف می‌چسبند. وقتی غلظت مواد به حد نصاب رسید و حس کردید ماهی‌ها طعم سس را به خوبی به خود گرفته‌اند، زیر ماهیتابه را خاموش کنید و ظرفی که می‌خواهید ماهی را در آن سرو کنید، آورده، ماهی را در آن چیده و نوش‌جان کنید.

طرز تهیه ماهی مقوا گیش به صورت قلیه ماهی

گوشت ماهی مقوا پرچرب است و هنگام پخت از خودش روغن طبیعی آزاد می‌کند که به خوش طعم‌تر شدن آن کمک می‌کند و برای سلامتی نیز مفید است. این ماهی به دلیل داشتن گوشت چرب دارای مقادیر زیاد ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین K,AوD است و به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین از انواع ویتامین‌های B برخوردار است که در بهبود کم‌خونی و تقویت ایمنی بدن موثر است. بهترین روش برای طبخ آن سرخ کردن و کبابی کردن است، اما برای قلیه‌ماهی نیز مناسب است. در این قسمت می‌خواهیم روش طبخ قلیه‌ماهی با ماهی مقوا را برایتان شرح دهیم.

ابتدا مواد لازم زیر را تهیه کنید:

50 گرم گشنیز خرد شده
100 گرم شنبلیله
1/2 بسته تمر هندی
یک عدد پیاز
500 گرم فیله ماهی
یک قاشق غذاخوری آرد
یک یا دو عدد فلفل قرمز تند
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
به مقدار کافی نمک و فلفل سیاه
یک بوته سیر
به مقدار کافی زردچوبه، کاری، روغن

حالا بریم سراغ تهیه قلیه ماهی با ماهی مقوا

اولین قدم

در طرز تهیه ماهی مقوا آن هم به صورت قلیه‌ماهی، ابتدا گشنیز و شنبلیله را به صورت ساطوری ریز خرد می‌کنیم، سپس یک ماهیتابه‌ی مناسب روی حرارت قرار گذاشته و مقداری روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه سبزی‌ها را اضافه کرده و به خوبی تفت می‌دهیم.

دومین قدم

توجه داشته باشید که برای تهیه‌ی قلیه ماهی به روش با ماهی مقوا باید سبزی را به خوبی سرخ کنیم تا رنگ آن تیره شود. ضمن اینکه هر چقدر سبزی قلیه ماهی را بیشتر سرخ کنیم، در پایان رنگ خورش ما تیره‌تر خواهد شد. بدانید و آگاه باشد که هر چه رنگ خورش تیره‌تر باشد، شما آشپز ماهرتری نمود خواهید کرد. پس تصمیم با خودتان است.

سومین قدم

در این مرحله سبزی سرخ شده را از تابه بیرون می‌آوریم و کنار می‌گذاریم. حالا، تمرهندی را به همراه یک لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب ریخته، سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می‌دهیم چند دقیقه بجوشد.

قلیه ماهی با ماهی مقوا
قلیه ماهی با ماهی مقوا

چهارمین قدم

در این مرحله تمرهندی را صاف می‌کنیم. در ادامه فیله‌های ماهی مقوا را درون یک سینی قرار می‌دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری روغن مایع ترکیب می‌کنیم و روی گوشت ماهی‌ها می‌مالیم.

پنجمین قدم

ماهی‌ها را کنار بگذارید و به آن‌ها زمان دهید تا کمی طعم‌دار شده و بوی زهمشان گرفته شود. در ادامه پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک قابلمه‌ی مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم. حالا پیاز را به تابه اضافه می‌کنیم. باید یک پیاز داغ حسابی تهیه کنید. بدانید که قلیه‌ماهی هم مثل قرمه‌سبزی نیاز به صبر و حوصله دارد. پیاز که سرخ شد، سیر را به آن اضافه می‌کنیم. نمک و فلفل و زردچوبه را پس از سرخ شدن سیر، به ترکیبات ماهیتابه اضافه کنید.

ششمین قدم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا به طور کامل سرخ شود. حالا سبزی‌های سرخ شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس ۲ لیوان آب در قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم آب جوش بیاید. سپس، تمرهندی صاف شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم، فلفل قرمز و آرد را فراموش نکنید. حالا، درب قابلمه را می‌گذاریم. باید اجازه دهیم غذا به مدت یک ساعت با حرارت بسیار ملایم جا بیفتد و آب آن کم شود.

هفتمین قدم

حالا یک تابه‌ی مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم، سپس تکه‌های ماهی را به تابه اضافه کرده و تمام قسمت‌هایشان را به صورت یکدست سرخ می‌کنیم. پس از گذشت یک ساعت ماهی را به قابلمه اضافه می‌کنیم. این محتویات 45 دقیقه زمان نیاز دارند تا دست به دست هم داده و حسابی جا بیفتند. عجله نکنید. این مدت را به آن‌ها فرصت دهید. پس از 45 دقیقه قلیه ماهی شما با استفاده از ماهی مقوا، آماده است. نوش‌جان.

خرید ماهی مقوا سارم به بهترین قیمت ( اصل جنوب )

چند ترفند در طرز تهیه ماهی مقوا سرخ شده و قلیه ماهی
چند ترفند در طرز تهیه ماهی مقوا سرخ شده و قلیه ماهی

چند ترفند در طرز تهیه ماهی مقوا سرخ شده و قلیه ماهی

1 – در طرز تهیه ماهی مقوا آن هم سرخ شده، چیزی که باید مد نظر قرار دهید این است که، ماهی باید به خوبی مزه‌دار شده باشد. البته گاهی هم می‌توانید روغن را با برخی طعم‌دهنده‌ها مثل زنجبیل و سیر طعم‌دار کنید.

2 – زمان سرخ کردن ماهی مقوا، اگر فیله‌ها درشت بودند، سعی کنید دما را کم کنید تا ماهی به آرامی هم سرخ شده و هم بپزد. اما اگر فیله‌ها نازک بود، حرارت را زیاد کنید تا ماهی خیلی زود سرخ شده و نسوزد.

3 – بعد از سرخ کردن ماهی مقوا آن را روی کاغذ قرار دهید تا روغن اضافی گرفته شود. ماهی مقوا خودش هم کمی چربی دارد و بهتر است که شما چربی روغن را بگیرید.

4 – در طرز تهیه ماهی مقوا به صورت قلیه ماهی، توجه کنید که خیلی مواد قلیه را چرب نکنید چرا که ماهی خود کمی چربی دارد و همین چربی می‌تواند به غذا پس داده شده و آن را خوش‌طعم کند.

5 – طعم‌دار کردن ماهی قبل از قرار دادنش در مواد قلیه‌ماهی، باعث می‌شود تا بوی زهم آن گرفته شده و طعم غذایتان عالی شود. این کار را فراموش نکرده و اصلا پشت گوش نیندازید.

سخن آخر اینکه

امیدواریم از طرز تهیه ماهی مقوا به دو روش گفته شده در متن، خوشتان آمده باشد، آن‌ها را امتحان کنید و برای دوستان خود ارسال کنید. ماهی ترکیب خوش‌طعمی است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بهترین و تازه‌ترین ماهی را تهیه کرده و سپس بهترین روش برای پخت آن را پیدا کنید. در هر دو مرحله بدانید که فروشگاه اسبک‌ماهی در کنار شماست و شما را تنها نخواهد گذاشت. برای خرید ماهی مقوا، به فروشگاه ما سر زده و تازه‌ترین ماهی و ادویه‌ها را خریداری کنید.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 3.3 / 5. تعداد رای 3

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا