غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی حسون (کریشو) به روش های مختلف و گام به گام

طرز تهیه ماهی حسون، به این دلیل که گوشتش با انواع مزه‌ها سازگار است، دست آشپز را به خوبی باز گذاشته است. گوشت این ماهی نه سفت است و نه نرم، به همین خاطر با آن می‌توانید هم خوراک درست کنید و هم غذاهایی که با برنج سرو می‌شوند. پیشنهاد ما این است که حداقل یکبار در هفته از این ماهی مصرف کنید، به این خاطر که این ماهی چربی مناسبی دارد و خوردن هفته‌ای یک بار آن، اصلا افراط نخواهد بود.

خرید ماهی حسون، تازه و صید روز (ارسال به تمام کشور) 

در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی در نظر داریم طرز تهیه ماهی حسون را برای شما شرح دهیم. این ماهی به دلیل داشتن چربی متناسب، هم به صورت سرخ کرده مصرف می‌شود و هم به صورت سوخاری غذای ایدئالی خواهد شد. حتما این متن را تا انتها بخوانید و در نهایت آن را با نزدیکان خود به اشتراک بگذارید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی حسون در فر

طرز تهیه ماهی حسون در فر، درست مانند دیگر ماهی‌ها است با این تفاوت که در این بخش می‌خواهیم درست کردن آن را با کشمش برایتان بگوییم. روشی که کمتر با آن مواجه شده‌اید، زیرا معمولا این انتظار می‌رود که ماهی را با طعم‌دهنده‌های ترش درست کنیم. این روش تهیه ،طعم جدیدی را به منزل شما خواهد آورد.

برویم سراغ مواد اولیه برای طرز تهیه ماهی حسون در فر

500 گرم فیله ماهی حسون
یک عدد پیاز بزرگ
سه قاشق غذاخوری آرد سفید
1/8 قاشق غذاخوری جوز هندی
سه قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
سه قاشق غذاخوری آبلیمو
سه قاشق غذاهوری روغن زیتون
یک قاشق غذاخوری پودر سیر، پاپریکا، فلفل سیاه
به میزان لازم نمک
به میزان لازم ادویه مخصوص ماهی

حالا بریم سراغ مراحل تهیه

اولین قدم

اولین قدم در طبخ ماهی کریشو در فر، پاک کردن ماهی است. به این دلیل که در این روش، ما نیازمند فیله‌ماهی هستیم باید ابتدا ماهی را فیله کنیم. برای این کار ابتدا، سر و دم ماهی را از تن آن جدا کنید. برای اینکه به راحتی بتوانید پوست ماهی را از آن جدا کنید، آب جوش را روی پوست ماهی بریزید و زمانی که پوست بلند شد، آن را از گوشت ماهی جدا کنید. حالا با لبه‌ی تیز چاقو، استخوان وسط ماهی را بیرون کشیده و فیله‌ها را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید.

البته اگر از دسته افرادی هستید که دوست ندارند خودشان ماهی را تمیز کنند، می‌توانید برای خرید ماهی حسون پاک شده به صورت فیله به فروشگاه اسبک‌ماهی سری بزنید و سفارش خود را تکمیل کنید.

ماهی حسون سوخاری
ماهی حسون سوخاری

دومین قدم

در دومین مرحله شما باید ماهی حسون یا کریشو را به خوبی مزه‌دار کنید. برای این کار باید یک سینی لبه‌دار بزرگ داشته باشید و تکه‌های ماهی را روی آن قرار دهید. دو طرف ماهی‌ها را کاملا به نمک آغشته کنید. از ریختن نمک نگران نشوید زیرا به هنگام سرخ کردن بخش عمده‌ی آن از ماهی جدا می‌شود. سپس باید آبلیمو را به پشت و روی ماهی‌ها بزنید، در ادامه زعفران دم کرده را نیز روی آن‌ها بریزید. پیازها را نگینی خرد و به سینی ماهی‌ها اضافه کنید. ماهی‌ها باید به مدت 2 ساعت داخل این مواد بماند تا کاملا مزه‌دار شوند. بعد از گذشت این زمان، ماهی‌ها را درآورده و ادویه‌ی مخصوص ماهی را به آن‌ها بمالید تا کاملا طعم‌دار شوند و بوی زخم ماهی به مشام نرسد.

سومین قدم

آرد، پودر پاپریکا، فلفل سیاه، جوز هندی و سیر را کامل با هم مخلوط کنید. این مرحله هیجان‌انگیزترین مرحله است. آن را با دقت انجام دهید. برای اینکه ماهی را در فر بگذارید، باید از قبل ماهی‌های مزه‌دار شده را در این ترکیب قرار دهید. پس ترکب آماده شده را کنار بگذارید تا به خوبی مزه‌ها با هم مخلوط شوند.

چهارمین قدم

یک ساعت بعد از اینکه ادویه‌ی مخصوص ماهی را استفاده کردید، تکه‌های ماهی را بلند کرده و پیازهای روی آن‌ها را جدا کنید. سپس تکه‌های ماهی را داخل پودر آماده شده بغلطانید تا کاملا با آرد و ادویه پوشانده شوند. سعی کنید اصلا از گوشت ماهی بیرون نباشد و کاملا با آرد کاور شود. باید باز هم به این پودر اجازه دهید تا به خوبی روی ماهی‌ها بنشیند. راستی حتما بعد از اینکه ماهی را در این پودر زدید، آن را بتکانید که مواد اضافی حذف شوند و فقط یک لایه از پودر روی گوشت ماهی باشد.

پنجمین قدم

کف سینی فر را فویل بکشید و سپس ب کمی روغن زیتون و بورس آن را چرب کنید. فیله‌های ماهی را روی این فویل بچینید. فر را از قبل با دمای 190 درجه‌ی سانتیگراد روشن کنید. باید فر به خوبی گرم شود. این شرط داشتن یک ماهی خوشمزه است. بعد از گذاشتن ماهی در فر، دائم آن را چک کنید و فیله‌ها را زیر و رو کنید. وقتی یک طرف فیله به خوبی سرخ شد، فیله‌ها را برگردانده و دوباره ماهی را در فر قرار دهید. هر طرف معمولا 20 دقیقه زمان نیاز دارد که خوب سرخ شود. این روش سرخ کردن ماهی حسون به این دلیل مورد استقبال است، چون از کمترین روغن در آن استفاد می‌شود.

پخت ماهی حسون در فر
پخت ماهی حسون در فر

بعد از حدود 40 دقیقه غذای شما آماده است. آن را با سبزیجات دورچین سرو کنید. سبزی‌ها بهتر است که به صورت کبابی باشند. با این کار یک وعده‌ی غذای کاملا سالم خواهید داشت. ما این روش پخت را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که دوست دارند، غذاهای سالم میل کنند و از اینکه روغن اضافی به خورد خودشان بدهند، دوری می‌کنند.

اگر ماهی را با این روش‌های سالم طبخ کنید، می‌توانید حتی سه روز در هفته هم ماهی میل کنید. اما اگر دوست دارید ماهی را سرخ کنید، سعی کنید تنها یک وعده در هفته ماهی میل کنید.

محصول مرتبط: ماهی بچه شیر

طرز تهیه ماهی حسون سوخاری

فیله‌های ماهی حسون (کریشو)، سفید، خوش‌طعم و خوشمزه هستند، اما یک نقطه ضعف دارند و آن هم این است که پر از تیغ‌های ریز هستند. البته خوشمزگی و ارزانی فیله‌ی آن، همه را وسوسه خواهد کرد که از تیغ ریزه‌هایش صرف نظر کنند. یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند این تیغ‌های ریز چندان به چشم نیایند و نرم شوند این است که، آن را سوخاری کنید. در این قسمت طرز تهیه ماهی حسون سوخاری برایتان شرح داده شده است. قبل از آن لازم است که مواد اولیه برای درست کردن ماهی سوخاری را آماده کنید.

برویم سراغ مواد اولیه در طرز تهیه ماهی حسون سوخاری

شش تیکه فیله ماهی حسون
دو عدد تخم مرغ
یک پیمانه آرد سوخاری
به مقدار لازم آبلیمو
به مقدار لازم نمک و زردچوبه
به مقدار لازم فلفل سیاه
یک عدد فلفل دلمه ای
به مقدار لازم پودر سیر
یک عدد پیاز
به مقدار لازم روغن انبه
به مقدار لازم ادویه کاری

حالا مراحل آماده سازی ماهی حسون سوخاری

اولین قدم

در طرز تهیه ماهی حسون سوخاری، از فیله‌ی ماهی‌ها می‌توانید استفاده کنید. ابتدا ماهی را بشویید. سپس، در یک ظرف مناسب پیاز را رنده کنید. بعد از آن، مقداری آبلیمو روی آن بریزید و کمی پودر سیر به آن بزنید. در این مرحله، به آن فلفل سیاه و زردچوبه بزنید و فیله‌ را به مدت نیم ساعت درون این ترکیب در یخچال قرار دهید تا ترد شده و مزه‌دار شود.

دومین قدم

اکنون در ظرف مناسبی تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و آن را با همزن هم بزنید. حالا، به آن نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه کاری اضافه کنید. در ظرف دیگری آرد را بریزید و در ظرف جداگانه‌ی دیگر پودر سوخاری را بریزید.

سومین قدم

اکنون فیله‌های ماهی حسون را از مواد در بیاورید آن را درون آرد بغلطانید. سپس آن را درون تخم‌مرغ قرار داده و بعد درون پودر سوخاری و به همین ترتیب همه‌ی ماهی‌ها را آغشته به پودر سوخاری کنید. تخم‌مرغ باعث چسبندگی می‌شود. به هیچ عنوان آن را حذف نکنید. نگران نباشید، در فرآیند پخت، تخم‌مرغ آغشته شده به ماهی می‌پزد و به هیچ عنوان بوی بدی ایجاد نمی‌کند.

طرز تهیه ماهی قزل آلا

مراحل آماده سازی ماهی حسون سوخاری
مراحل آماده سازی ماهی حسون سوخاری

چهارمین قدم

سپس ماهیتابه را روی شعله قرار دهید و درون آن به اندازه‌ی کافی روغن بریزید. ماهی‌ها را در روغن قرار دهید و بگذارید تا به خوبی سرخ شوند. به دلیل استفاده کردن از آرد سوخاری، روغن زیادی جذب گوشت ماهی می‌شود. برای اینکه بتوانید روغن اضافی را از ماهی بگیرید، باید بعد از سرخ کردن آن‌ها، تمام فیله‌ها را روی کاغذ قرار دهید. این کار روغن اضافی را جذب کرده و باعث می‌شود تا غذای سالم‌تری نوش جان کنید.

به دلیل ریز بودن تیغ‌های ماهی حسون، وقتی در روغن سرخ می‌شود، تمامی تیغ‌ها ترد شده و دیگر لازم نیست که نگران تیغ ماهی باشید. فرزندان شما به راحتی می‌توانند این ماهی را میل کنند و شما هم نیازی نیست که نگران چیزی باشید.

خواص ماهی حسون

ماهی حسون (کریشو) از ماهی‌های آب‌های جنوب است. اگر بخواهیم از مشخصات آن برایتان بگوییم، باید به طعم خاص و بافت گوشتی‌ِ منسجم و قیمت مناسب آن اشاره کنیم. حسون جزو ماهی‌های پرتیغ به حساب می‌آید؛ اما این استخوان‌های ریز نباید مانع بهره ‌بردن از فواید آن شود. وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان، از فواید ماهی حسون به‌ شمار‌می‌رود. این ماده غذایی، منبعی سرشار از پروتئین و مواد آنتی اکسیدانی است. این ماهی مجموعه‌ای از مواد مغذی را به همراه دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

سخن آخر اینکه

ما در وبلاگ اسبک‌ماهی تلاشمان این است که بهترین روش‌های تهیه ماهی‌ها را برایتان شرح دهیم. امیدواریم که شما هم از این روش‌ها و نکاتی که گفته می‌شود لذت ببرید و ماهی را طبق این روش‌ها در خانه و طبیعت، درست کنید. به اشتراک گذاشتن روش‌های گفته شده، شرایطی را ایجاد می‌کند که نه تنها خودتان که اطرافیان شما هم به آشپزهایی ماهر تبدیل شوند.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا