غذا با ماهی

طرز تهیه و پخت ماهی کفشک به چند روش جدید و متفاوت

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه و پخت ماهی کفشک به همراه انواع روش های طعم دار کردن ماهی کفشک

ماهی کفشک یکی از لذیذترین ماهی‌های جنوب است که خیلی از مصرف‌کننده‌ها به دلیل میزان تیغ کمی که دارد، عاشق این ماهی هستند. ماهی کفشک تیغ آزار دهنده‌ای نداشته، از طرفی گوشت سفید و نرمی دارد که همیشه توانسته است از خودش خاطره‌ی خیلی خوبی برای عاشقان ماهی به جای بگذارد. وقتی برای خرید ماهی کفشک به بازار مراجعه می‌کنید می‌بینید که خیلی از فروشنده‌ها از عبارت هایی مثل ماهی چولابی یا ماهی چلابی هم استفاده می‌کنند، که باید بگوییم اینها اسامی دیگر ماهی کفشک هستند و خوب است که حتما آن‌ها را به خاطر داشته باشید.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

زمان خرید ماهی کفشک یادتان باشد، که این ماهی بدن پهنی دارد و هر دو تا چشمش طرف چپ بدنش قرار گرفته است. علی‌رغم اینکه گوشت سفیدی دارد، رنگ پوستش خاکستری بوده و شاید همین رنگ خاکستری کمی شما را در بازار ماهی‌فروش‌ها سردرگم کند. چرا که تعداد ماهی‌هایی که بدن خاکستری دارند، کم نیستند. اگر بخواهیم از خواص این ماهی بگوییم لازم است بدانید که، ماهی کفشک پروتئین بسیار بالایی دارد. دارای املاح معدنی مفیدی از جمله آهن، پتاسیم و سدیم است که می‌‌توانند سلامتی و عملکرد بدن را بهبود ببخشند. اشاره به این نکته نیز ضروری است که به دلیل داشتنن مقادیر بالای اسیدهای چرب مفید از جمله امگا3، باعث کاهش سطح کلسترول و در نتیجه خطر سکته‌ی قلبی می‌شود.

خرید ماهی کفشک (چلابی) تازه و صید روز با بهترین قیمت در بازار 

خرید ماهی شوریده

در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی ما در نظر داریم تا طرز تهیه‌ی ماهی کفشک رو برای شما توضیح دهیم. تا متوجه شوید چقدر این ماهی دست شما را در آشپزی باز گذاشته و اصلا لازم نیست به روش‌های خیلی خاص برای پختنش، پناه ببرید.

طرز تهیه ماهی کفشک (چلابی) با سس مخصوص

یکی از دلایلی که ماهی کفشک رر برای این دستور پخت انتخاب کردیم این است که، این سس برای ماهی‌هایی خوب است که فیله‌های نازکی دارند و به خوبی در سس پخته می‌شوند و طعم سس را به خودشان می‌گیرند.

برویم سراغ مواد لازم برای درست کردن یک کفشک ماهی خوش‌طعم:

  • ماهی کفشک ۲ عدد
  • تمر هندی ۴ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذا خوری
  • جوز هندی نصف قاشق چایخوری
  • کره ۵۰ گرم

برای پخت ماهی چه باید کنیم:

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که ماهی کفشکی که تهیه کرده‌اید را تمیز کنید و خوب بشویید. اگر از آن دسته آدمایی هستند که تمیز کردن ماهی برایشان سخت است و همیشه به آن به چشم قورباغه‌ای نگاه می‌کنید که باید قورتش دهید، ما برایتان پیشنهاد بهتری داریم. با خرید ماهی کفشک از فروشگاه اسبک ماهی این شرایط وجود دارد که ماهی را به صورت پاک شده و خیلی راحت درب خانه تحویل بگیرید. ضمن اینکه زمان خرید می‌توانید روش پاک کردن را هم مشخص کنید تا به همان شکلی که دوست دارید ماهی رو برایتان پاک کنیم.

پس الان، فیله‌های کفشک ماهی شما آماده و تمیز شده است و فقط کافی است که برویم سراغ مواد سسی که قرار است طعم شگفت‌انگیزی به ماهی ما بدهد. اول از همه، تمر هندی را در آب بریزید و با قاشق سعی کنید بافت‌هایش را از هم باز کنید. بعد که حسابی حل شد، آن را از صافی بگذرانید که هسته‌ها از ترکیب، جدا شود. جوز هندی را رنده کنید و با نصف کره آب کرده، رب گوجه، زعفران، نمک و فلفل به محلول تمر هندی اضافه کنید. حالا فیله‌ها را در این سس قرار دهید و به آن اجازه بدهید تا برای حداقل 2 ساعت استراحت کند. با این کار طعم سس کاملا به خورد گوشت ماهی میرود. حالا نصف دیگر کره‌ای که آماده کرده بودید را در ماهیتابه بگذارید و وقتی آب شد، ماهی را برای سرخ شدن به ماهیتابه انتقال بدهید.

مقاله مرتبط : طرز تهیه ماهی شوریده مرحله به مرحله و کامل 

این نوع دستور پخت به خاطر طعم بی‌نظیر تمر هندی، حسابی طرفدار دارد و خیلی‌ها ترجیح میدهند گوشت بی نمک ماهی را با این طعم‌دهنده‌ی خوشمزه، نوش‌جان کنند.

یک سری از افراد معتقدند که پختن ماهی در فر می‌تواند روش سالم‌تری بوده و سرخ کردن ماهی باعث می‌شود این ماهی از حالت پرخاصیت بودن خارج شود. البته که حرف کاملا منطقی است و ما هم به همین خاطر تصمیم گرفتیم طرز تهیه ماهی کفشک در فر را هم در این متن به شما ارائه دهیم.

طرز تهیه ماهی کفشک (چلابی) با سس مخصوص
طرز تهیه ماهی کفشک (چلابی) با سس مخصوص

طرز تهیه ماهی کفشک در فر با یک دستور جادویی

ما قصد داریم بر خلاف همه‌ی بلاگ‌ها یک روش مکزیکی به شما یاد بدهیم که ماهی کفشک را خوب مرینت کنید و بعد آن را در فر بگذارید. مطمئن باشید اگر فقط یکبار این روش را امتحان کنید دیگر هیچوقت سراغ هیچ روش دیگری در طرز تهیه ماهی کفشک نمی‌روید. حتی ما این موضوع را به خوبی می‌دانیم که شما این روش جادویی را به دوستانتان هم پیشنهاد می‌کنید.

خوب برویم سراغ مواد اولیه برای درست کردن ماهی در فر:

  • فیله ماهی کفشک: ۵ تکه ( ۱۲۰ گرمی )
  • کره آب شده: ۴ قاشق سوپخوری
  • آبلیموی تازه: ۳ قاشق سوپخوری
  • آبلیموی رنده شده: ۱ قاشق سوپخوری
  • سیر تازه خرد شده: ۱ قاشق سوپخوری
  • شوید خشک: نصف قاشق سوپخوری
  • لیموی تازه حلقه شده: ۱ عدد
  • جعفری تازه خرد شده: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه و نمک دریایی: به مقدار لازم

حالا بریم سراغ پخت ماهی کفشک در فر:

اول از همه و قبل از هر چیزی فر را روشن کنید. پیشنهاد ما این است که فر را روی دمای 425 درجه‌ی فارنهایت بگذارید و اجازه بدهید در مدت زمانی که دارید ماهی را مرینیت می‌کنید، فر حسابی داغ شود. یادتان باشد چه زمان سرخ کردن و چه زمان پختن ماهی در فر، دمای بالا باعث می‌شود که ماهی به خوبی بپزد و از طرفی هم بافتش متلاشی نشود. بعد از اینکه فر را روشن کردید بروید سراغ ظرفی که قرار است ماهی را در آن سرو کنید یا اینکه در فر بگذارید. اگر دوست داشتید داخل ظرفتون فویل بگذارید و آن را خوب چرب کنید. سسی که برای طبخ این ماهی استفاده می‌شود باعث خواهد شد که، ماهی ته ظرف بچسبد. پس بهتر است که هم فویل داشته باشید هم اینکه آن فویل به خوبی چرب شده باشد.

کره باید به دمای اتاق رسیده باشد و تقریبا آب شده باشد. به همین خاطر بهتر است آن را قبل از همه‌ی کارها بیرون از یخچال بگذارید و اجازه بدهید بدون اینکه بخواهد روی شعله قرار بگیرد، آب شود. حالا سیر را با رنده‌ی ریز حسابی رنده کنید تا طعم واقعی خودش را به سس منتقل کند. پیشنهاد ما برای استفاده از شوید، شوید تازه است که عطر عجیبی دارد، اما اگر شوید تازه نداشتید می‌توانید از شوید خشک هم استفاده کنید. لیمو را به دو نصف کنید و آبش را بگیرید. برای استفاده از پوست لیمو باید یک نکته را یادتان بماند، و آن این است که، تا جایی پوست لیمو را رنده کنید که هنوز به پوست سفید داخل لیمو نرسیده باشد. اگر به پوست سفید برسد، طعم تلخی کل سس را خراب می‌کند. حالا وقت آن است که همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید.

فیله‌هایی که آماده کرده بودید را خوب بشویید و حسابی خشک کنید. حالا آن‌ها ته ظرف بچینید و روی آن نمک و فلفل بزنید. سسی که آماده کردید را با یک برس نرم، روی گوشت ماهی بمالید طوری که همه جای ماهی را آغشته کند. هیچ جایی نباید بدون سس باقی بماند. برای نیم ساعت اجازه بدهید تا سس به خورد گوشت ماهی برود. حالا ظرف را داخل فر بگذارید و نهایتا 15 دقیقه زمان ب آن بدهید تا بپزد. بعد از آن شعله‌ی پایین را خاموش کنید و بروید سراغ شعله‌ی بالای فر. شعله‌ی بالا را روشن کنید تا روی ماهی هم سرخ شود.

ماهی شما آماده است. آن را با هر دورچینی که دوست دارید میل کنید.

برای پختن ماهی اصلا لازم نیست سراغ دستور پخت‌های عجیب و غریب بروید. فقط کاف است که چند نکته‌ی کلیدی را هیچ‌وقت یادتان نرود.

خرید ماهی تازه جنوب به صورت عمده و جزئی ( فروش بدون واسطه )

حالا بریم سراغ پخت ماهی کفشک در فر
حالا بریم سراغ پخت ماهی کفشک در فر

نکاتی ضروری که در طرز تهیه ماهی کفشک باید بدانید

در هر دستور پختی قطعا که سری نکات خاص وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید. شاید هیچ بایدی برای این نکات وجود نداشته باشد ولی معمولا دقت کردن به این نکته‌ها به شما کمک می‌کند تا ماهی خوش‌طعم‌تری داشته باشید.

نکته‌ی اول:

روغن برای سرخ کردن ماهی نه باید زیاد باشد نه کم، چون اگر زیاد باشد روی ماهی زود پخته می‌شود و می‌سوزد و داخلش خام می‌ماند و اگر هم خیلی کم باشد ماهی به کف ماهیتابه می‌چسبد.

نکته‌ی دوم:

هرچقدر ماهی کوچیکتر بود حرارت را بیشتر کنید تا مدت زیادی روی حرارت نباشد و گوشتش آب نشود، هر چقدر هم بزرگتر بود حرارت را کم کنید تا خوب مغز پخت بشود.

نکته‌ی سوم:

ماهی کفشکی که زیر ۴۰۰ گرم باشد، برش روی ماهی و سس زیادی را احتیاج ندارد.

نکته‌ چهارم:

زمان استفاده از ادویه‌ها برای ماهی سعی کنید از ادویه‌های آماده شده برای این کار استفاده کنید. چون معمولا ترکیب کردن چند گیاه با همدیگر یا می‌تواند ترکیبی سمی ایجاد کند یا ممکن است طعم ماهی را خراب کند.

نکته‌ی پنجم:

وقتی می‌خواهید ماهی را در فر درست کنید، حتما فر را از قبل آماده کنید. این کار کمک می‌کند که ماهی طعم عالی به خودش بگیرد و بیات نشود.

مقاله مرتبط : طرز پخت و تهیه ماهی قزل آلا به انواع روش ها

در نهایت اینکه

پیشنهاد ما به عنوان یک فروشگاه آنلاین فروش ماهی برای شما عزیزان دوست‌دار ماهی این است که، قبل از اینکه تصمیم بگیرید غذایی را درست کنید تحقیق کنید که چه نوع میگو یا ماهی برای هدف شما مناسب است و می‌تواند برای شما بهترین نتیجه را ایجاد کند. اگر دوست دارید ماهی سوخاری باشد، دنبال ماهی‌های پر تیغ نروید. اگر می‌خواهید ماهی را در فر درست کنید و زمان زیادی ندارید سراغ ماهی‌هایی نروید که گوشت کلفتی دارند و به راحتی در مدت زمان کم درست نمی‌شوند. ماهی کفشک یکی از ماهی‌هایی است که معمولا برای انواع اهداف می‌توانید از آن استفاده کنید. چون گوشت کم‌ تیغی دارد و از طرفی برش‌های گوشتش خیلی کلفت نیستند. پس به راحتی می‌توانید آن را در فر درست کنید.

امیدواریم که از طرز تهیه ماهی کفشک (چلابی) با سس مخصوص و در فر لذت برده باشد، این روش‌ها را امتحان کنید و با تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای که از غذای دریایی نصیبتان می‌شود، آن را به دوستان و نزدیکانتان هم پیشنهاد کنید. اجازه بدهید آن‌ها هم تجربه لذت‌بخشی از غذای دریایی داشته باشند.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا