غذا با ماهی

چگونه بوی زهم ماهی را از بین ببریم

چگونه بوی زهم ماهی را از بین ببریم؟

متاسفانه بوی زهم ماهی در میان اکثریت جامعه به عنوان یک بوی متعفن و تهوع آور شناخته شده است به طوری که حتی اسم آن نیز موجب بد حالی افراد خواهد شد؛ اما در این بین راه کارهای مختلفی توسط سرآشپزان خبره و ماهر ارائه شده که بوی زهم ماهی را نه تنها کاهش می دهد، بلکه این نوع گوشت سفید را به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای دریایی طبخ و سرو می کنند.

در این مقاله سعی داریم تا علت های بوی زهم ماهی را بررسی کنیم و بهترین روش های مزه دار کردن آن را عنوان نماییم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

علت بوی زهم ماهی چیست؟

 

جالب است بدانید که ماهی زنده هیچ بوی بدی نداشته و غالبا بوی ید و دریا دارد، اما به محض صید شدن خصوصا پس از گذشت مدتی بوی زهم آن استشمام خواهد شد؛ به طوری که نه تنها در فروشگاه ها، آشپزخانه و ….، بلکه حتی در دریا نیز بوی بد آن پخش می شود.

این بوی بد یا به اصطلاح بوی زهم ماهی به دلیل وجود ترکیبات نیتروژن دار در بدن آن است که آن را متیل امین می نامند و پس از مرگ در اثر تجزیه پروتئین های موجود در گوشت ماهی تولید می شود؛ چرا که سلول های زنده بدن ماهی پس از صید شدن و مرگ متوقف و دست خوش تغییرات شده یا اصطلاحا تحلیل می روند؛ به گونه ای که ترکیب اکسید تری متیل امین را از خود ساتع می کنند و پس از تغییر در غلظت یون های سلول، این ترکیب در فضا و هوای محیط پراکنده خواهد شد؛ البته لازم به ذکر است که این ترکیب یونی علت اصلی بوی زهم ماهی نیست و می توان فعالیت باکتری ها پس از مرگ ماهی را از دلایل مهم و اصلی بوی بد ماهی ها دانست.

حال این سوال به وجود خواهد آمد که آیا می توان این بوی زهم را از بین برد و ماهی را طعم دار کرد، به گونه ای که در زمان طبخ و مصرف کردن هیچ بوی ناخوشایندی از آن احساس نشود؟!

پاسخ بله است!

با توجه به علاقه مند بودن ما ایرانی ها به ادویه جات و سبزی های معطر رفع بوی زهم ماهی امری انکار ناپذیر است؛ خبر خوب این که مزه دار شدن ماهی به منظور رفع بوی زهم آن کار آسان و بسی راحت خواهد بود که چندین مورد از آن ها را ذکر می کنیم:

  • استفاده از چند حبه سیر پوست کنده شده و یا له شده در روغنی که می خواهید ماهی را در آن سرخ کنید.
  • تفت دادن یک پیاز کوچک و یا متوسط با حرارت پایین و روغن کم.
  • خواباندن ماهی در ادویه هایی مانند: نمک، فلفل و زعفران به همراه سیر تازه رنده شده.
  • مصرف یک قاشق آبغوره یا آبلیموی تازه و طبیعی یک ساعت پیش از طبخ ماهی.
  • خواباندن ماهی به مدت یک شب در موادی مثل: پیاز و سیر به همراه چند عدد برگ بو و زردچوبه.

6 روش طلایی برای طعم دار شدن ماهی

 

نکات بالا به منظور گرفتن بوی زهم ماهی قبل از طبخ و پخت آن بودند؛ اما طعم دار شدن ماهی نیز یک مرحله مهم و ضروری است که با استفاده از مواد و سبزیجات مختلف صورت می گیرد؛ در ادامه به بیان چندین روش مزه دار کردن ماهی اشاره خواهیم کرد که به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از یک زرده تخم مرغ و مقدار کمی جعفری تازه یا خشک شده به همراه نمک و فلفل قبل از سرخ کردن ماهی می تواند تاثیر بسزایی در خوش طعم شدن آن داشته باشد.
  • مصرف سبزی های معطر مانند: شوید، گشنیز و استفاده از پودر سوخاری به مزه دار شدن ماهی و همچنین گرفتن بوی زهم آن کمک خواهد کرد.
  • می توانید ماهی را با ترکیب روغن زیتون، گلپر، فلفل سیاه و پودر سیر مزه دار کنید؛ این روش علاوه بر از بین بردن زهم و مزه دار کردن، گوشت ماهی را ترد، لطیف و نرم می کند.
  • روش دیگری که برای مزه دار کردن ماهی استفاده می شود ترکیب شیر، نمک و فلفل سیاه است که می توانید ماهی را پس از مزه دار شدن با این ترکیب و آغشته کردن به آرد سوخاری، سرخ و میل نمایید.
  • یکی دیگر از روش های مزه دار کردن ماهی و رفع بوی زهم آن استفاده از ورقه های لیموی تازه و زنجبیل است که پس از طبخ، طعم دلچسبی را به شما خواهد داد.
  • از سس سویا غافل نشوید؛ چرا که یکی از بهترین و ساده ترین راه ها جهت مزه دار کردن ماهی خواهد بود.

دقت داشته باشید روش های گفته شده کاملا سلیقه ای بوده و می توانید با توجه به موجود بودن هر کدام از مواد لازم، یکی از این موارد را به منظور رفع بوی زهم ماهی و طعم دار شدن آن انتخاب نمایید.

با فروشگاه اسبک آشنا شوید و ماهی مورد نظر علاقه خود را سفارش دهید:

 اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب دارید؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

در صورتی که بخواهید ماهی خریداری شده پاک شود، ما بدون هیچ هزینه اضافی، ماهی را پاک و ضایعات ان را جدا کرده و در بسته های مخصوص به صورت کاملا تازه و در کمترین زمان به شما تحویل می دهیم.

اسبک ماهی این تضمین را به شما می دهد که محصول خریداری شده در بسته بندی های یخدان تا زمانی که درب منزل شما برسد از طراوت و تازگی مناسبی برخوردار باشد.

ما نهایت دقت را در انتخاب بهترین و تازه ترین آبزیان صید روز رو انجام می دهیم تا محصولات با کیفیت و درجه ۱ را به دست شما برسانیم.

اگر سوالی در مورد انواع ماهی ها، هزینه ها و نحوه خرید و ارسال برایتان باقی مانده است، همین حالا می توانید از طریق تماس تلفنی یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.

09173983095

مقالات مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا