غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی خنو به سبک جنوب (مرحله به مرحله)

طرز تهیه ماهی خنو، به دلیل میزان تیغ کم و همچنین گوشت سفید و لطیفی که دارد، اصلا کار دشواری نیست، فقط باید مراقب باشید که روشی را انتخاب کنید که ماهی خنو برای آن مناسب باشد. ماهی خنو گوشت خوش‌طعم و سفیدی دارد که سرشار از پروتئین است. به همین خاطر هم برای زنان باردار و همچنین کودکان و خردسالان انتخاب کاملا هوشمندانه‌ای است. بهترین روش در طرز تهیه ماهی خنو، سرخ کردن آن است.
در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی در نظر داریم، دو روش اصلی سرخ کردن ماهی، یکی طرز تهیه ماهی خنو شکم‌پر اما سرخ شده در ماهیتابه و همچنین فیله ماهی خنو را برایتان به تفصیل، توضیح دهیم. اگر شما هم به این ماهی به صورت سرخ شده علاقه دارید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

خرید ماهی خنو، تازه و صید روز (بهترین قیمت)

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی خنو شکم‌پر در ماهیتابه

درست کردن ماهی شکم‌پر در ماهیتابه از آن دست روش‌های تهیه ماهی خنو است که معمولا مورد استقبال همه قرار می‌گیرد. به این دلیل که همه گوشت ماهی به خوبی طعم‌دار شده است و هم پوست ماهی خنو، به خوبی سرخ می‌شود.

برویم سراغ مواد اولیه طرز تهیه ماهی خنو به صورت شکم‌پر

یک عدد ماهی خنو
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده
یک قاشق چای خوری آبلیمو تازه 
یک قاشق غذاخوری سرکه سفید
دو عدد پیاز
چهار حبه سیر
سه قاشق غذاخوری  گشنیز ساطوری شده
یک قاشق غذاخوری شنبلیله
1/2 پیمانه گردو خرد شده
1/4 پیمانه زرشک
دو قاشق غذاخوری رب انار
به مقدار لازم آرد سفید
به مقدار لازم نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، ادویه کاری، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر پیاز، پودر سیر

اولین قدم

سرکه و آب لیموترش و روغن زیتون را به همراه نمک و فلفل قرمز و ادویه کاری و تخم گشنیز و پودر پیاز و پودر سیر با هم به خوبی مخلوط کنید. این مواد اولیه برای مزه‌دار کردن ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس تنها کاری که لازم است شما انجام دهید این است که، روی ماهی و داخل شکم ماهی را با ادویه‌ها مزه‌دار کنید و خوب ماساژ دهید و داخل یک ظرف قرار داده و روی آن را بکشید و برای ۲ ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا مزه‌دار شود. اگر در این مرحله صبر بیشتری هم داشته باشید بهتر خواهد بود. هر چقدر این مدت زمان را بیشتر کنید، ماهی بیشتر مزه‌دار می‌شود و دیگر بوی زهم نمی‌دهد. اگر ه ترکیب ادویه‌ها دقت کنید، می‌بینید که دقیقا ادویه‌هایی هستند که برای از بین رفتن بوی زهم ماهی و مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دومین قدم

در این مرحله باید مواد داخل شکم ماهی را درست کنید. پیازها را پوست بگیرید و داخل یک ماهیتابه تفت دهید تا کمی سبک شود، سپس به آن سیرهای رنده شده را به همراه کمی ادویه‌ی کاری و زردچوبه و نمک بزنید. بعد از آن، سبزی‌های خرد شده را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن سبزی‌ها به خاطر اینکه شنبلیله زود تلخ می‌شود، زیاد نباید تفت بخورد. در ادامه گردوی خرد شده را به همراه زرشک خیس خورده و رب انار اضافه کنید و مواد را تفت دهید. مواد را کمی دیگر با حرارت کم تفت دهید سپس از روی حرارت بردارید. مواد داخل شکم ماهی کاملا آماده است. این مواد به شکلی در نظر گرفته شده‌اند که بتوانند بوی زهم داخل شکم ماهی را از بین ببرند. رب انار از جمله مواردی است که به خوبی می‌تواند گوشت ماهی را از آن حالت بی‌مزه بودن خارج کند.

تهیه ماهی خنو به صورت شکم‌پر
تهیه ماهی خنو به صورت شکم‌پر

سومین قدم

حالا وقت آن رسیده است که ماهی مزه‌دار شده را از ظرف خارج کنید. دیگر صبر همه‌ی افراد خانه تما شده است. آن‌ها منتظر یک ماهی شک‌پر هستند. در طرز تهیه ماهی خنو به صورت شکم‌پر، در این مرحله باید مواد آماده شده را داخل شکم ماهی قرار دهید. وقتی مواد را داخل شکم ماهی گذاشتید ،حتما شکم ماهی خنو را با دقت بدوزید. دوختن شکم ماهی شرایطی را ایجاد می‌کند که ماهی هنگام سرخ شدن، از هم باز نشده و مواد داخل آن بیرون نریزد.

مقاله مرتبط : طرز تهیه فیله میگو به چند روش جدید و خاص جنوب

چهارمین قدم

هنوز برای سرخ کردن ماهی خنو زود است. باید ماهی خنوی شکم‌پر شده را در داخل آردی که آماده کرده بودید بغلطانید. سعی کنید میزان آرد زیادی روی بدن آن بریزید. حالا اجازه دهید تا کمی پوست ماهی با آرد مزه‌دار شده و به مدت نیم ساعت به آن فرصت دهید.

پنجمین قدم

به آخرین قدم رسیدیم. حالا دیگر زمان سرخ کردن ماهی خنو است. در طرز تهیه ماهی خنو به صورت شکم‌پر به یک اصلی مهم توجه کنید. آن هم این است که ،اگر ماهی شما نسبتا بزرگ است سعی کنید یک مقدار روغن کف ظرف بریزید. شعله را کم کنید و ماهی را داخل ماهیتابه قرار دهید. درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید تا ماهی به خوب مغز پخت شود. حالا که از پخته شدن گوشت ماهی مطمئن شدید، شعله را بیشتر کنید تا پوست ماهی هم به خوبی و کامل، سرخ شود.
ماهی خنو شکم‌پر شما آماده است. آن را می‌توانید هم با سبزی‌پلو و هم بانان نوش جان کنید. این ماهی را سعی کنید با دورچین‌هایی مثل هویج، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و کلم بروکلی ،تزئین کنید. یکی از مهمترین وظایف شما ایجاد اشتیاق در اطرافین برای خوردن غذاهای دریایی است. دورچین به این کار کمک می‌کند.

طرز تهیه ماهی خنو به صورت سرخ شده

ماهی خنو سرخ شده، ساده‌ترین روش پخت ماهی است که در کنار سبزی پلو یا به تنهایی می‌توانید میل کنید. خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و بسیار هم خوشمزه است. یادتان باشد در برنامه‌ی غذایی خود حتما هفته‌ای دو وعده ماهی یا غذای دریایی را داشته باشید. در طرز تهیه ماهی خنو به صورت سرخ شده، ابتدا باید ماهی را به خوبی تمیز کنید. در انتهای این متن روش‌های پاک کردن را توضیح خواهیم داد.

ابتدا مواد اولیه برای ماهی خنوی سرخ شده را آماده کنید:

دو عدد ماهی خنو فیله شده
 پیمانه 1/2 آرد
به میزان لازم نمک، فلفل، زردچوبه، پودرسیر 
یک عدد لیمو ترش

اولین قدم

هر فیله ماهی خنو رو به دو یا سه قسمت تقسیم کنید. برای این کار اول فیله‌ماهی‌ها را خوب بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند. بعد از آن هر فیله را به تعداد فیله‌های مورد نیازتان تقسیم کنید.

دومین قدم

روی ماهی‌ها آب لیمو ترش تازه و نمک و پودر سیر بریزید و بگذارید به مدت حداقل 20 دقیقه در این مواد مزه‌دار شوند. اگه عجله دارید این مرحله را حذف کنید و پودر سیر و نمک رو به آرد اضافه کنید. اما پیشنهاد ما همیشه این است که در پختن غذاها، اصلا عجله به خرج ندهید. خصوصا گوشت‌هایی مثل مرغ و ماهی که اگر برای آن‌ها وقت لازم گذاشته نشود، ممکن است بوی خیلی بدی داشته باشند.

طرز تهیه ماهی خنو به صورت سرخ شده
طرز تهیه ماهی خنو به صورت سرخ شده

سومین قدم

آرد را در بشقابی بریزید. فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. این ترکیب را با هم الک کنید که هم قسمت‌هی چسبیده به هم آرد، جدا شوند و هم مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. اگر این کار را دو یا سه بار انجام دهید، ترکیب یکدستی خواهید داشت.

چهارمین قدم

حالا فیله‌های ماهی خنو که در آبلیمو گذاشته بودید تا مزه‌دار شوند را بیرون بیاورید و اجازه دهید تا آب آن‌ها گرفته شود. وقتی آب آن‌ها گرفته شد فیله‌ها را در ترکیب آرد و ادویه بزنید و سپس آن‌ها را سرخ کنید. برای سرخ کردن به این موضوع دقت کنید که باید به میزان کلفتی فیله‌ها دقت کنید. در طرز تهیه ماهی خنو، میزان روغنی که استفاده می‌شود با میزان کلفتی ماهی‌ها رابطه‌ی مستقیمی دارد.
لازم است که در انتهای این متن کمی درباره‌ی ویژگی‌ها و خواص ماهی خنو صحبت کنیم. معمولا افراد در این مورد، جست‌وجوی زیادی نمی‌کنند.

خواص و ویژگی‌های ماهی خنو

بهتر است قبل از پختن ماهی خنو به یاد داشته باشید که ماهی خنوی اصل را از بازار خریداری کنید. پس به یاد داشته باشید که رنگ ماهی خنو، مشکی و خاکستری تیره است. این ماهی، دارای دهنی کوچک و لب‌هایی نسبتا ضخیم است. گوشت آن سفید و میزان تیغش کم است. زیر چانه‌ی آن ۶ سوراخ دارد، باله‌ی پشتی دارای ۹ تا ۱۰ شعاع سخت و ۲۱ تا ۲۶ شعاع نرم، باله‌ی مخرجی دارای ۳ شعاع سخت و ۷ شعاع نرم است و روی خط جانبی دارای ۲۸ تا ۱۱۷ عدد فلس است. رنگ بدن در ماهی‌های جوان‌تر دارای نوارهای طولی سیاه رنگ و در ماهی‌های بزرگ‌تر دارای لکه‌های تیره است و گاهی بر روی سر و بدن دارای لکه‌های زرد کمرنگ هستند.

· ماهی خنو، کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است، ولی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است.

· امگا 3 چربی‌های مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست.

· این اسیدهای چرب ضروری مسئولیت محافظت از پوست، تقویت عملکرد قلب و افزایش سلامتی قلب را بر عهده دارند.

خرید ماهی شیر تازه و صید روز ( با بهترین قیمت ) 

ترفندهایی در طرز تهیه ماهی خنو

در هنگام پخت ماهی خنو لازم است برخی نکات را رعایت نمایید که این موارد را سرآشپزها و مردم جنوب که با انواع ماهی آشنایی دارند بهتر میدانند، لذا اگر به دنبال بهتر درست کردن و طبخ وعده‌ای دلچسب با ماهی خنو هستید، نکات زیر را حتما هنگام آشپزی رعایت نمایید تا به بهترین روش ماهی خود را طبخ نمایید.

هنگام سرخ کردن ماهی اگر به چند نکته‌ی زیر توجه کنید، بهترین ماهی دنیا را خواهید پخت:

1. سالم‌ترین روش برای پخت غذا، روش آب‌پز کردن است. به جای سرخ کردن ماهی، بهتر است ماهی را در فر بپزید. در صورتی که ناچار هستید غذای خود را سرخ کنید، باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. اگر قصد دارید روغنی را که یک بار برای سرخ کردن از آن استفاده کرده‌اید، دوباره مورد استفاده قرار دهید، باید هنگام خرید، در انتخاب نوع روغن دقت کنید. بدین منظور باید روغنی را انتخاب کنید که نقطه‌ی دود بالایی دارد، یعنی روغنی که قبل از اینکه سطح آن تولید دود کند، بتوان تا درجه‌ی بالایی آن را حرارت داد.

2. اگر می‌خواهید ابتدا ماهی را در در آرد بزنید و سپس سرخ کنید، حتما سعی کنید لایه‌ی نازکی از مواد روی پوست ماهی باشد. به این دلیل که لایه‌ی کلفت مواد، مانع از پختن گوشت ماهی می‌شود.

3. روغنی برای چند بار سرخ کردن مناسب است که نقطه‌ی دود بالایی داشته باشد. نقطه‌ی دود بعضی روغن‌ها به این ترتیب است، روغن گلرنگ ۲۶۵ درجه‌ی سانتیگراد، روغن آفتابگردان ۲۴۶ درجه‌ی سانتیگراد، روغن سویا ۲۴۱ درجه‌ی سانتیگراد، روغن کانولا (گلزا) ۲۳۸ درجه‌ی سانتیگراد، روغن ذرت ۲۳۶ درجه‌ی سانتیگراد، روغن بادام زمینی ۲۳۱ درجه‌ی سانتیگراد، روغن زیتون ۱۹۰درجه‌ی سانتیگراد. بعضی عوامل نقطه‌ی دود روغن را پایین می‌آورند و به تخریب زودتر روغن کمک می‌کنند که عبارتند از، مخلوط کردن روغن‌های گیاهی باهم، ورود ذرات خارجی در روغن، وجود نمک در روغن، میزان حرارتی که روغن می‌بیند و تعداد دفعاتی که روغن حرارت داده شده است.

خواص و ویژگی‌های ماهی خنو
خواص و ویژگی‌های ماهی خنو

4. از ظروف آهنی و مسی هم اجتناب کنید، زیرا روند تخریب روغن را تسریع می‌کنند. از افزودن نمک به ماده‌ی غذایی قبل از سرخ کردن بپرهیزید. نمک نقطه‌ی دود روغن را پایین می‌آورد و باعث می‌شود روغن زودتر تخریب شود.

5. هنگام سرخ کردن باید از بستن درب ظرف خودداری کرد، زیرا باعث می‌شود رطوبتی که از غذا بخار می‌شود، به داخل روغن برگردد. همین مورد ماهی را نرم می‌کند و باعث می‌شود که حس بیات‌شدگی به شما بدهد.

6. هرگز دو روغن خاص را برای سرخ کردن، با هم مخلوط نکنید. مخلوط کردن روغن‌ها با هم نقطه‌ی دود آن را پایین می‌آورد. برای استفاده‌ی مجدد از روغن این موارد را مد نظر داشته باشید، به محض اتمام سرخ کردن، حرارت را خاموش کنید، اجازه بدهید تا روغن سرد شود. به محض سرد شدن روغن، آن را تصفیه کنید ( از صافی ریز عبور دهید) و در ظرف شیشه‌ای ریخته و درب ظرف را محکم ببندید تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود. از مخلوط کردن این روغن با روغن تازه خودداری کنید. این ظرف را در جای تاریک، ترجیحاً در یخچال نگهداری کنید. این روغن در یخچال ممکن است ظاهر ابر مانند پیدا کند که این حالت با خارج کردن آن از یخچال باید برطرف شود.

7. قبل از همه چیز به یاد داشته باشید که شما باید بتوانید ماهی را به خوبی پاک کرده و بشویید. اگر خودتان تمایلی به این کار ندارید سعی کنید ماهی را از فروشگاه‌هایی مثل اسبک‌ماهی خریداری کنید که ماهی را به صورت پاک شده برای شما ارسال می‌کنند.

سخن آخر اینکه

امیدواریم که از این طرز تهیه ماهی خنو لذت برده باشید. ماهی را پخته و دستور تهیه را برای دوستان خود نیز ارسال کنید. جهت خرید انواع ماهی جنوب و دریافت قیمت میگو می توانید از طریق اسبک ماهی اقدام نمایید.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا