غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی گاریز به روش جنوب و گام به گام

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی گاریز به انواع روش های محلی و جنوبی و گام به گام

طرز تهیه ماهی گاریز، با توجه به چرب بودن آن، چندان کار دشواری نیست، فقط باید قبل از هر چیز بهترین روش برای طبخ آن را پیدا کنید. حتما الان با خودتان می‌گوئید با توجه به چرب بودن این ماهی، خوردن آن توسط افرادی که چربی و فشار خون بالایی دارند، اصلا توصیه نمی‌شود، اما کاملا در اشتباه هستید. چرا که چربی ماهی گاریز نه تنها باعث کنترل چربی خون می‌شود، بلکه فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. به این علت که ماهی گاریز سرشار از امگا ۳ بوده، خاصیت ضد التهابی داشته و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود پس در کنترل و پیشگیری بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های سیستم عصبی موثر است.

برای خرید عمده تماس بگیرید : 09173983095

خرید ماهی گاریز، تازه و صید روز (قیمت عمده و بدون واسطه)

خرید ماهی شوریده

در این متن از وبلاگ اسبک‌ماهی، تلاش ما این است که طرز تهیه ماهی گاریز را برایتان شرح دهیم. این ماهی به دلیل چرب بودن باید به روش خاصی پخته شود به همین خاطر هم ابتدا طرز تهیه ماهی گاریز کبابی و در انتها نیز طرز تهیه ماهی گاریز برشته را توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

طرز تهیه ماهی گاریز کبابی

به جرات می‌توان گفت ماهی گاریز کبابی یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاها در بین مردم جنوب، به خصوص مردم هرمزگان است. از طرفی به دلیل چرب بودن این ماهی، سرخ کردن آن زیاد پیشنهاد نمی‌شود. پس به عبارتی، کبابی کردن ماهی گاریز بهترین روش برای پخت آن است. در این قسمت طرز تهیه ماهی گاریز کبابی شرح داده شده است.

لازم است ابتدا موارد لازم برای داشتن یک ماهی گاریز کبابی خوش‌طعم را تهیه کنید:

به میزان لازم ماهی گاریز
به میزان لازم نمک و فلفل
برای هر نفر یک عدد سیب زمینی
برای هر نفر یک عدد کدو سبز
برای هر دو نفر یک عدد فلفل دلمه
برای هر نفر یک عدد فلفل سبز تند یا شیرین

اولین قدم

در ابتدای مسیر درست کردن ماهی گاریز کبابی، باید ماهی را به خوبی تمیز کنید. برای تمیز کردن این ماهی کوچک نیازمند یک چاقوی تیز هستید. یک چاقوی متوسط تا کوچک که بتواند بدون هیچ آسیبی، شکم ماهی را باز کند. حالا ماهی را برداشته و با چاقو، شکم آن را باز کنید. با انگشت به داخل شکم ماهی دست برده و محتویات داخل شکم ماهی را خارج کنید. بعد از تمیز کردن ماهی، به خوبی آن را بشویید. هیچ ردی از خون و محتویات داخلی شکم، نباید روی ماهی بماند.

دومین قدم

در قدم بعدی باید سعی کنید ماهی را مزه‌دار کنید. به آن نمک و فلفل بزنید و اجازه دهید تا مدتی با آن استراحت کند. این مدت زمان به ماهی فرصت می‌دهد تا بوی زهم خود را از دست داده و بوی و طعم خوبی بگیرد.

طرز تهیه ماهی گاریز کبابی
طرز تهیه ماهی گاریز کبابی

سومین قدم

در طرز تهیه ماهی گاریز، نباید نمک ماهی را بشویید. پس همان ابتدا سعی کنید که به ماهی زیاد نمک نزنید. حالا تابه‌ای که تهیه کرده‌اید را روی آتش بگذارید، ماهی‌ها را روی تابه قرار داده و اجازه دهید تا به خوبی کباب شوند.

چهارمین قدم

در این مرحله باید به سراغ سبزیجات بروید. به این دلیل که ماهی را کبابی کرده‌اید، می‌توانید آن را با سبزیجات سرخ شده می کنید. اما پیشنهاد ما این است که ماهی کبابی را با سبزیجات کبابی میل کنید. پس سیب‌زمینی و کدوها را پوست گرفته و سعی کنید که آن‌ها را طولی و با اندازه‌هایی شبیه به هم، برش بزنید. فلفل‌ها را نیز به همین شکل برش بزنید.

پنجمین قدم

در این مرحله باید سبزیجات را کباب کنید. تابه را از روی آتش برداشته آن را تمیز کنید تا بوی ماهی از آن گرفته شود. حالا سبزیجات را روی آن چیده و روی آتش بگذارید. کمی که خامی آن‌ها گرفته شد، سبزیجات را از تابه خارج کرده و ماهی‌های کبابی را دوباره روی تابه قرار دهید. با این کار ماهی‌ها طعم سبزیجات را به خود می‌گیرند.

ششمین قدم

ماهی شما آماده‌ی سرو است. پس یک ظرف پهن برداشته، ماهی‌ها را در آن بچینید و سبزیجات را کنار آن قرار دهید. این ماهی با برنج چندان خوب نیست. بهتر است که آن را با نان میل کنید. نوش‌جانتان.
کبابی کردن ماهی گاریز تنها روش برای طبخ آن نیست. یک روش پر طرفدار در میان مردم جنوب نیز وجود دارد که در آن ماهی را برشته می‌کنند. در ادامه طرز تهیه ماهی گاریز برشته را خواهید خواند.

خرید انواع ماهی حلوا ( با بهترین قیمت ) اصل حنوب تازه و صید روز

طرز تهیه ماهی گاریز برشته

برشته کردن ماهی گاریز درست مانند کبابی کردن آن، بهترین روش برای طبخ این ماهی است. در کل مراحل برشته کردن، روغن ماهی از آن گرفته می‌شود و ماهی به شکلی با روغن خودش سرخ می‌شود. آنچه که ماهی گاریز برشته بسیار مشهور کرده است، طبخ آسان آن است. چرا که در مدت پختن آن، تنها و تنها به نمک نیاز دارید.

پس مواد لازم برای تهیه ماهی گاریز برشته عبارت است از:

به میزان لازم ماهی گاریز
به مقدار کافی نمک

اولین قدم

در اولین مرحله باید ماهی را به خوبی تمیز کنید. ابتدا باید شکم ماهی‌ها را خالی کنید. توجه داشته باشید که پولک ماهی را نباید از آن جدا کنیم. پس فقط شکم ماهی گاریز را باز کرده و محتویات داخل آن را خالی می‌کنیم. حواستان باشد که نباید سر و دم ماهی را از آن جدا کنید. برای درست کردن این غذای جذاب، دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید در کنار خوردن غذایی خوش‌طعم، غذایی زیبا نیز داشته باشید.

فروشگاه محصولات دریایی اسبک ماهی

دومین قدم

نمک‌سود کردن ماهی‌ها دومین کاری است که باید انجام دهید. در مرحله‌ی قبلی، شما بعد از پاک کردن ماهی، آن را به خوبی خواهید شست. حالا نمک کافی به آن بزنید و اجازه دهید تا نمک حل شده و به گوشت ماهی نفوذ کند. یادتان باشد که گوشت ماهی و مرغ به این دلیل که در دسته‌ی گوشت‌های سفید قرار می‌گیرند، اگر از ابتدا نمک‌زده شوند، سفت نخواهند شد. پس هر چقدر که دوست دارید به آن نمک بزنید. اما این نکته را هم بدانید که قرار نیست این نمک شسته شود. پس با احتیاط از آن استفاده کنید.

طرز تهیه ماهی گاریز برشته
طرز تهیه ماهی گاریز برشته

سومین قدم

شما برای برشته کردن ماهی به ابزاری به نام توری یا تابه احتیاج دارید. قرار نیست که از هیچ روغنی برای درست کردن ماهی برشته استفاده شود. زیرا ماهی می‌خواهد با روغن خودش برشته شود. اگر آن‌ها را در توری گذاشتید، یادتان باشد که به موقع آن‌ها را تکان دهید که روی آتش نسوزند. اگر هم در تابه قرار دادید، مرتبا آن‌ها را زیر و رو کنید، این کار به خوش طعم شدن آن‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.
ماهی برشته شده‌ی شما آماده است. می‌توانید آن را با برنج یا به صورت خوراک میل کنید. پیشنهاد ما این است که درست مانند روش کبابی، آن‌ها را با سبزیجات کبابی یا سرخ شده میل کنید.

خواص ماهی گاریز

ماهی گاریز درست مانند دیگر آبزیان دریایی حاوی خواص طبیعی است که خوردن آن را الزامی می‌کند. اگر در منزل شما، فرزندانی هستند که دائما از ترس تیغ یا استخوان، ماهی نمی‌خورند یا اینکه معتقد هستند گوشت ماهی خوب نپخته است و کلفت بودن گوشت ماهی، آن‌ها را از ماهی دور کرده است، ما به شما ماهی گاریز را پیشنهاد می‌کنیم زیرا:

  • ماهی گاریز، امگا ۳ داشته که اثرات بسیار مهمی‌ در سلامت انسان دارد. این ماهی در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهمی به عهده دارد.
  • ماهی گاریز یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خون‌سازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی دارد.
  • ماهی گاریز، حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B است. بعضی از انواع ویتامین‌های گروه b در خونسازی نیز موثرند. بنابراین با مصرف این ماهی می‌توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنید.

نکاتی در طرز تهیه ماهی گاریز

طرز تهیه ماهی گاریز، نیازمند چند ترفند است. شما با دانستن همین چند ترفند ساده به خوبی می‌توانید یک ماهی گاریز خوش‌طعم تهیه کنید. همانطور که ابتدای متن هم گفتیم درست کردن ماهی گاریز کار سختی نیست، تنها کاری که باید بکنید این است که ترفندهای داشتن ماهی خوب را بلد باشید. پس بهتر است که:

ابتدا باید ماهی را خیلی خوب تمیز کنید. له کردن گوشت ماهی به دلیل نداشتن چاقوی تیز باعث می‌شود که ماهی روی زغال، نیم‌سوز شود. پس حتما زمان تمیز کردن آن از چاقوی تیز نوک‌دار استفاده کنید.

برای درست کردن ماهی گاریز تنها ماده طعم دهنده نمک است. اما نمک هم مانند هر ماده‌ی اولیه‌ی دیگری اگر زیادی استفاده شود، می‌تواند هم مضر و هم بد طعم باشد. چه باید کرد؟ میزان مورد نیاز را بدانید. شما با رصد کردن مرتب مزه‌ی ماهی، می‌توانید میزان مورد نیاز را تشخیص دهید.

کباب کردن و برشته کردن را با زغال انجام دهید. اما حواستان باشد که باید زغال را به صورت یکدست پهن کنید تا بخشی از ماهی زیادی نسبت به بخش دیگر نپزد. تمام گوشت باید یکدست شود.

خرید انواع فیله ماهی در بسته ها ( ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ ) گرمی در بسته بندی یخ 

خرید ماهی تازه

سخن آخر اینکه

ما در بلاگ اسبک‌ماهی تلاشمان این است که بهترین روش‌های تهیه ماهی‌ها را برایتان شرح دهیم. امیدواریم که شما هم از این روش‌ها و نکاتی که گفته می‌شود لذت ببرید و ماهی را طبق این روش‌ها در خانه و طبیعت، درست کنید. به اشتراک گذاشتن روش‌های گفته شده، شرایطی را ایجاد می‌کند که نه تنها خودتان که اطرافیان شما هم به آشپزهایی ماهر تبدیل شوند.

اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب دارید؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4 / 5. تعداد رای 1

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا