غذا با ماهی

طرز تهیه فیله ماهی به ۴ روش مختلف و مخصوص جنوب

آیا شما هم خوردن ماهی را به‌ خاطر وجود تیغ محدود کرده‌اید؟ اگر با تیغ‌های ماهی درگیر هستید و به همین دلیل هنگام خوردن ماهی احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با خرید فیله ماهی این مشکل را حل کنید و خودتان را از دریافت مقادیر قابل توجهی ویتامین D، امگا 3، فسفر و سلنیوم محروم نکنید.

بسیاری از مواد مغذی موجود در آبزیان را نمی‌توانید با مصرف دیگر مواد طبیعی جایگزین کنید. فیله ماهی دلخواه شما در مجموعه اسبک ماهی به طور کامل تمیز و بدون ضایعات، تیغ و استخوان با رعایت کامل اصول بهداشتی بسته‌بندی می‌شود تا شما با خیال راحت از این منابع ارزشمند غذایی استفاده کنید. هرجای ایران که هستید، می‌توانید ماهی‌های مورد علاقه خود را به صورت فیله‌شده سفارش دهید و ماهی تازه و صید روز را در کمترین زمان تحویل بگیرید.

در ادامه با آموزش طرز تهیه فیله ماهی به چند روش مختلف آشنا می‌شوید تا بتوانید با ایجاد تنوع در طعم و مزه ماهی، آن را بیشتر از قبل در سبد غذایی خانواده بگنجانید.

فروشگاه انلاین ماهی
فروشگاه انلاین ماهی

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

روش تهیه فیله ماهی سرخ شده

ساده‌ترین و رایج‌ترین روش پخت ماهی، سرخ‌ کردن آن است؛ روشی متناسب با ذائقه ایرانی. گرچه ماهی سرخ‌شده با افزایش کلسترول و چربی خون در دسته غذاهای رژیمی و سالم قرار نمی‌گیرد اما گاهی می‌توان لذت شنیدن صدای قرچ و قروچ دلچسب ماهی برشته زیر دندان را به تناسب اندام ترجیح داد. البته می‌توانید با کم‌ کردن مقدار روغن مصرفی یا استفاده از دستمال برای جذب روغن اضافی ماهی تا حدودی مضرات این روش پخت را کاهش دهید.

مواد لازم برای فیله ماهی سرخ شده (مناسب برای ۴ نفر)

  • فیله ماهی دلخواه: ۴ عدد
  • آرد گندم یا آرد ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
فیله ماهی سرخ شده
فیله ماهی سرخ شده

مراحل تهیه فیله ماهی سرخ‌شده

۱. بعد از شست‌وشوی فیله‌ها، روی آن‌ها حسابی نمک بپاشید و اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه در جای خنک استراحت کنند.

۲. در این حین به سراغ طعم‌دهنده‌ها می‌رویم. آرد را با زردچوبه، زنجبیل و فلفل مخلوط کنید.

۳. تابه را روی شعله متوسط قرار دهید تا داغ شود. چند قاشق روغن اضافه کنید و به سراغ ماهی بروید.

۴. نمک را از روی فیله ماهی بشویید و آن‌ها را با دستمال تمیز خشک کنید.

۵. ترکیب آرد و ادویه‌ها را روی فیله‌ها بپاشید، به طوری که تمام قسمت‌ها را بپوشاند. سپس ماهی‌ها را در روغن داغ بیندازید و تا سرخ‌ شدن کامل هر دو طرف منتظر بمانید.

۶. برشته و طلایی‌ شدن هر سمت فیله ماهی حداقل ۵ دقیقه زمان می‌برد.

۷. گوجه پخته‌شده، برنج ایرانی و چند عدد زیتون در کنار فیله ماهی سرخ‌شده می‌تواند یک وعده غذایی عالی باشد.

روش پخت فیله ماهی در فر | دستوری ساده برای روزهای شلوغ

پخت فیله ماهی در فر یکی از سالم‌ترین روش‌های پخت آبزیان است. روشی ساده و سریع که کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک وعده غذای رژیمی و مقرون‌به‌صرفه در خانه آماده کنید.

مواد لازم برای پخت فیله ماهی در فر (مناسب برای ۴ نفر)

  • فیله ماهی دلخواه در اندازه متوسط: ۴ عدد
  • لیمو یا نارنج تازه: ۲ عدد
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه فیله ماهی در فر به صورت گام به گام

۱. برای پخت ماهی در فر، باید فیله‌ها را مزه‌دار یا به اصطلاح مرینیت کنید. آب لیمو یا نارنج تازه را بگیرید و در یک ظرف مناسب بریزید. نمک، فلفل، زردچوبه و روغن زیتون را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۲. سیر را در هاون بکوبید تا حالت خمیری پیدا کند و سپس به سس اضافه کنید.

۳. سس را با قلموی آشپزی، قاشق یا دست روی فیله ماهی بمالید و در یک ظرف دردار قرار دهید. فیله ماهی برای مزه‌دار‌ شدن به حداقل ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

۴. در این فاصله فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا کاملا داغ شود.

طرز تهیه فیله ماهی در فر
طرز تهیه فیله ماهی در فر

۵. پیازها را حلقه‌ای خرد کنید و در سینی فر که از قبل چرب کرده‌اید، بچینید. اگر دوست ندارید سینی فر را چرب کنید، از کاغذ روغنی استفاده کنید و کف سینی را به طور کامل با یک لایه کاغذ روغنی مناسب آشپزی بپوشانید.

۶. ماهی مزه‌دار شده را روی پیازها قرار دهید و داخل فر بگذارید.

۷. می‌توانید اطراف ماهی را با هر نوع سبزیجاتی که در یخچال دارید، پر کنید و یک دورچین سالم برای ماهی آماده کنید. باقی‌مانده سس ماهی را کمی روی سبزیجات بمالید تا خوش‌طعم‌تر شوند.

پخت فیله ماهی در فر حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن می‌توانید فیله‌ها را از فر خارج کنید و در کنار سبزیجات کبابی با خیال راحت میل کنید. کمی نان تست یا پوره سیب‌زمینی بهترین مکمل برای این غذاست.

ماهی شیر صید روز و تازه

دستور پخت فیله ماهی سوخاری با طعمی متفاوت

شما هم با من موافقید که اگر آن آشپز خلاق و باهوش روش سوخاری‌ کردن را ابداع نکرده بود زندگی یک لذت بزرگ کم داشت؟ شک نکنید که هر ماده غذایی بعد از پخت به روش سوخاری می‌تواند طعم بهشت بگیرد و لحظه‌ به لحظه از زمانی که برای میل کردنش می‌گذرد به خاطره‌ای شیرین بدل شود. تصورش را بکنید آنچه قرار است سوخاری شود فیله ماهی جنوب باشد، طعم‌دار شده با کلی ادویه تند و تیز و معطر. توضیح اضافه لازم نیست! با ما همراه باشید تا طرز تهیه فیله ماهی سوخاری را دقیق و حرفه‌ای بیاموزید.

مواد لازم برای فیله ماهی سوخاری (مناسب برای ۴ نفر)

  • فیله ماهی دلخواه: ۴ عدد
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • شیر: ۱ لیوان
  •  آرد: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر پاپریکا: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر تخم گشنیز: نصف قاشق جای‌خوری
  • پودر سوخاری: ۱.۵ لیوان
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
مواد لازم برای فیله ماهی سوخاری
مواد لازم برای فیله ماهی سوخاری

طرز تهیه فیله ماهی سوخاری

۱. فیله‌های ماهی را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید و روی آن‌ها نمک و فلفل بپاشید.

۲. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و به آن شیر اضافه کنید. این دو را با هم خوب هم بزنید تا مخلوطی یک‌دست به دست آید.

۳. آرد و نیمی از ادویه‌ها را با شیر و تخم مرغ مخلوط کنید. با کمک هم‌زن دستی این ترکیب را صاف و یک‌دست کنید.

۴. پودر پاپریکا، سیر، زنجبیل و تخم گشنیز را با پودر سوخاری مخلوط کنید. این ادویه‌ها برای مخلوط کردن با پودر سوخاری ساده مناسب است، اگر پودر سوخاری طعم‌دار در منزل دارید، می‌توانید هیچ‌چیز به آن اضافه نکنید یا فقط مقدار کمی پودر پاپریکا و پودر تخم گشنیز اضافه کنید.

۵. در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روی شعله متوسط گاز کاملا داغ شود.

۶. تکه‌های کوچک ماهی را ابتدا در ترکیب شیر و تخم مرغ و سپس در آرد سوخاری بغلطانید.

۷. فیله‌های آغشته به آرد سوخای را در روغن داغ بیندازید و تا برشته شدن کامل هر دو طرف ماهی پای گاز بایستید.

۸. ماهی سوخاری شده را روی چند لایه دستمال حوله‌ای تمیز مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن جذب دستمال شود. هرچه روغن کمتری بخورید برای خودتان بهتر است!

۹. برای کامل‌ شدن غذا این غذا، چند سیب‌زمینی‌ را خلالی و درشت برش بزنید، در ترکیب شیر و تخم‌مرغ و سپس پودر سوخاری بغلطانید و سرخ کنید.

۱۰. یک کاسه سس کچاپ در کنار ماهی و سیب‌زمینی سوخاری، خوشمزه‌ترین فست‌فود جهان را می‌سازد.

طرز تهیه فیله ماهی با فویل در فر

اگر می‌خواهید ماهی را به شکل سالم و رژیمی بپزید و در پایان از خوردن گوشت نرم و آبدار آن لذت ببرید، روش پخت فیله ماهی با فویل را حتما امتحان کنید. در این روش گوشت ماهی در حرارت داخل فویل به خوبی می‌پزد اما خشک و برشته نمی‌شود. این شیوه پخت برای مصرف کودکان، ورزشکاران، بیماران و سالمندان بسیار مناسب است و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود.

مواد لازم برای پخت ماهی با فویل

  • فیله ماهی: ۲ عدد
  • کره ذوب‌شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب‌لیموی تازه: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
 پخت ماهی با فویل
پخت ماهی با فویل

دستور پخت فیله ماهی با فویل

۱. کره، زعفران و آب‌لیموی تازه را در یک ظرف مناسب بریزید، نمک و فلفل اضافه کنید هم بزنید تا ترکیب شوند. سس آماده شده را روی فیله ماهی بمالید تا مزه‌دار شود.

۲. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

۳. کف سینی فر را چرب کنید یا با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس فیله‌ها را در آن بچینید و روی ظرف را با فویل آلومینیومی کاملا بپوشانید.

۴. با نوک چاقو یا چنگال چند سوراخ کوچک ریز در قسمت‌های مختلف روی فویل ایجاد کنید و سینی را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بگذارید.

۵. پس از پخت کامل فیله ماهی اگر دوست داشتید که کمی روی آن شود، می‌توانید فویل را از روی سینی جمع کنید و شعله بالای فر (گریل) را به مدت ۵ دقیقه روشن کنید.

فیله‌هایی که به این روش آماده می‌کنید طعمی مشابه ماهی کباب دارد. آن را با یک برش لیمو یا نارنج تازه میل کنید و بدنتان را از امگا ۳ بی‌نیاز کنید.

دستور پخت فیله ماهی با فویل
دستور پخت فیله ماهی با فویل

اما اصلا چرا فیله ماهی می‌خوریم؟

عده زیادی از افراد تمایل به مصرف گوشتی که استخوان دارد، ندارند. آن‌ها تکه‌های استخوان‌دار گوشت قرمز یا مرغ را نمی‌خورند و به خاطر تیغ‌ها، قید ماهی را به طور کلی می‌زنند. پاک کردن گوشت ماهی از تیغ‌های ریز و درشت و استخوان‌ها برای بسیاری از افراد دشوار است و همین باعث می‌شود این ماده مغذی از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود.

 تهیه فیله ماهی این دردسرها را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند. با سفارش دادن فیله ماهی دلخواه خود از اسبک ماهی دیگر نیازی نیست که برای خرید میگو و ماهی به فروشگاه بروید و ماهی را خودتان پاک کنید یا منتظر شوید تا در فروشگاه برایتان پاک و قطعه قطعه کنند. فیله ماهی تازه و بدون تیغ و استخوان در بسته‌بندی کاملا بهداشتی و مناسب و در کوتاه‌ترین زمان به دست شما می‌رسد تا به آسانی آن را بپزید و نوش جان کنید.

مقالات مرتبط :

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 3.3 / 5. تعداد رای 3

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا