غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی سرخو با روش های پخت عالی

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه ماهی سرخو به انواع روش ها ( کبابی ، مجلسی و … )

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که ماهی را دوست دارید اما از بوی آن فراری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ماهی سرخو را امتحان کنید. این ماهی بوی کمی دارد و به‌راحتی با ترفندهایی می‌توانید بوی آن را از بین ببرید. از سوی دیگر این ماهی تیغ کمی دارد و برای سرو در میهمانی و اضافه‌کردن این غذای دریایی خوشمزه در برنامه‌ی غذایی کودکان گزینه‌ی مناسبی است.

برای خرید عمده تماس بگیرید :  09173983095

دلایل متعددی را می‌توانیم نام ببریم تا مطمئن شوید بهتر است مصرف ماهی سرخو را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید و از فایده‌های کم‌نظیر آن بهره‌مند شوید. از مهم‌ترین فایده‌های مصرف این ماهی خوشمزه، می‌توان به کاهش بیماری‌های قلبی، کاهش احتمال بروز سرطان، تثبیت قند خون، تعادل قند خون و بهبود عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.

سرخو ماهی مخصوص سواحل جنوب است که مقدار زیادی امگا ۳، کلسیم، ویتامین‌های گروه بی (مخصوصاً B12) و فسفر دارد. این ماهی سلنیوم و اسیدآمینه تریپتوفان دارد که باعث می‌شود آن را ضدسرطان معرفی کنند. چون چربی کم و پروتئین زیاد دارد و وعده‌ای مناسب برای ورزشکاران و افرادی است که از رژیم غذایی تبعیت می‌کنند.

باتوجه به فایده‌های متعدد و البته مزه‌ی فوق‌العاده‌ی این ماهی مفید در این مطلب قصد داریم چند روش و طرز تهیه ماهی سرخو را توضیح دهیم تا اگر شما هم مایل به مصرف این غذای دریایی خوشمزه هستید به‌راحتی آن را درست کنید.

طرز تهیه ماهی سرخو شکم پر مجلسی

ماهی شکم پر یکی از غذاهای شیک و مجلسی است که خیلی از افراد دوست دارند در میهمانی‌های خودمانی یا رسمی آن را سرو کنند. اگر دوست دارید برای مجالس رسمی یا خودمانی‌تان ماهی شکم پر درست کنید می‌توانید از طرز تهیه آن که در ادامه‌ی مطلب آورده‌ایم استفاده کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد ماهی سرخو
  • ۱ بوته سیر رنده شده
  • ۲ عدد پیاز رنده شده
  • 1 پیمانه عصاره تمر
  • 300 گرم سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله)
  • 2 عدد لیموترش تازه
  • به اندازه‌ی کافی ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه)
  • به اندازه‌ی کافی زعفران
  • نصف پیمانه گردوی خرد شده
  • نصف پیمانه کشمش

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

ماهی را از کمر باز کنید و محتویاتش را خارج کنید؛ بعد آن را به خوبی بشویید. نمک، فلفل، آب لیموترش تازه، زعفران و مقداری روغن را با هم مخلوط کنید و روی همه‌ی قسمت‌های آن رومال کنید تا ماهی سرخو مزه‌دار شود.

گام دوم:

برای مواد داخل شکم ماهی پیاز را رنده کنید و با روغن تفت دهید تا سبک شود. سیر و سبزی ماهی را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد هم نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و اجازه بدهید سبزی‌ها مقداری سرخ شوند. عصاره تمر هندی، گردو و کشمش را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. بعد از حدود ۵ دقیقه مواد داخل ماهی آماده است.

گام سوم:

موادی را که درست کردید، داخل شکم ماهی قرار بدهید و کمر آن را با خلال دندان کیپ کنید یا بدوزید. ماهی را در فویل قرار بدهید و در طبقه‌ی وسط فر قرار بدهید. اگر ماهی سرخوی شما کوچک است نیم ساعت برای پخت آن کافی است و اگر ماهی متوسطی انتخاب کرده‌اید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان مناسبی است تا ماهی در دمای ۱۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به خوبی پخته شود.

نکته طلایی: اگر تمایل نداشتید ماهی شکم پر را با فر بپزید، می‌توانید آن را با حرارت متوسط در تابه سرخ کنید.

طرز تهیه ماهی سرخو شکم پر مجلسی
طرز تهیه ماهی سرخو شکم پر مجلسی

 طرز تهیه ماهی سرخو کبابی در فر

اگر بتوانید بدون روغن ماهی را طبخ کنید وعده‌ای عالی و رژیمی می‌توانید درست کنید که برای همه‌ی افراد مناسب است. کباب کردن ماهی سرخو می‌تواند در فر یا روی زغال انجام شود. در این قسمت از مطلب قصد داریم طرز تهیه ماهی کبابی را در فر به شما آموزش بدهیم.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • 2 عدد ماهی سرخو
  • 2 حبه سیر له شده
  • 1 عدد پیاز خورد شده
  • 5 قاشق غذاخوری کره ذوب شده
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری خورد شده
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه
  • به‌اندازه‌ی کافی ادویه (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه)

خرید ماهی سرخو تازه و اصل ( فروش بدون واسطه )

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

اولین قدم برای کباب کردن ماهو سرخو در فر این است که ماهی را مزه‌دار کنید. برای این کار باید در ظرفی آب لیمو ترش تازه را به همراه پیاز خرد شده و ادویه‌ها (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه) مخلوط کنید. ماهی را به ظرف اضافه و به مواد آغشته کنید. می‌توانید ماهی را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار بدهید تا مواد به خورد گوشت ماهی بروند.

گام دوم:

برای ماهی کبابی نیاز به سس داریم. برای آماده‌کردن سس مخصوص ماهی کبابی، کره را در ماهیتابه ذوب کنید و به آن سیر له شده و جعفری خرد شده اضافه کنید. حدوداً یک تا دو دقیقه مواد را با شعله متوسط تفت بدهید.

گام سوم:

فر را روشن کنید و روی ۲۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. ماهی را از یخچال خارج کنید، از سس کره و سیر و جعفری روی ماهی سرخو رومال کنید. ماهی رومال شده را در فر قرار بدهید تا گوشت آن به‌خوبی کباب شود. ماهی کباب شده شما آماده است، نوش جان!

 طرز تهیه ماهی سرخو کبابی در فر
طرز تهیه ماهی سرخو کبابی در فر

طرز تهیه ماهی سرخو رژیمی و سالم

سالم‌ترین روش تهیه‌ی ماهی سرخو، پخت با کمترین میزان روغن است. ماهی رژیمی را می‌توانید در فر یا روی زغال درست کنید؛ فقط باید به این نکته توجه کنید که تاحدامکان از روغن استفاده نکنید یا به مقدار خیلی کم از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید. در ادامه‌ی مطلب طرز تهیه ماهی رژیمی و سالم را می‌توانید بخوانید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • 2 عدد فیله ماهی سرخو
  • ادویه (نمک و فلفل سیاه)
  • به اندازه‌ی کافی زعفران
  • به اندازه‌ی کافی رزماری تازه
  • مقداری آب لیمو ترش تازه

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

فیله‌ها را شسته و خشک کنید. ادویه (نمک و فلفل سیاه)، رزماری زعفران و آب لیمو ترش تازه را با هم مخلوط کنید و فیله‌ها را با این مواد ماساژ بدهید تا طعم‌دار شود.

گام دوم:

فیله‌ها را نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و مزه‌ها به خورد گوشت ماهی بروند. بعد فیله‌ها را از یخچال خارج کنید در ظرفی قرار بدهید و روی ظرف را با فویل بپوشانید.

گام سوم:

روی فویل چند سوراخ ریز ایجاد کنید و ظرف ماهی را به مدت ۴۰ دقیقه در فر با درجه‌ی حرارت ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار بدهید تا بپزد. ماهی رژیمی و سالم شما آماده‌ی نوش جان کردن است!

پخت ماهی به‌صورت رژیمی را شاید بتوانیم سالم‌ترین روش پخت نام‌گذاری کنیم چون از هیچ‌گونه روغنی برای پخت ماهی استفاده نمی‌کنید. توصیه‌ی اسبک ماهی استفاده از روش‌های پخت رژیمی برای سرو انواع ماهی خصوصاً ماهی سرخو است تا از نوش جان کردن این ماهی بیشترین فایده را ببرید و سلامتی‌تان تضمین شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی در توستر با و بدون فویل

طرز تهیه ماهی سرخو سرخ شده در منزل

ساده‌ترین روش و پرطرفدارترین روش پخت ماهی سرخو، سرخ کردن آن است. برای سرخ کردن آن به مواد زیادی نیاز ندارید و معمولاً مواد لازم برای طبخ ماهی سرخ شده در منزل وجود دارد.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • تعدادی فیله ماهی سرخو
  • 1 عدد پیاز نگینی شده
  • ۴ قاشق غذاخوری آرد سوخاری
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه
  • به اندازه‌ی کافی تخم گشنیز
  • به اندازه‌ی کافی ادویه (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر)

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

اول فیله‌های ماهی سرخو را به‌خوبی بشویید و خشک کنید. پیاز را به‌صورت نگینی خورد کنید و درون ظرف بریزید. آب لیموترش تازه و پور تخم گشنیز را به همراه ادویه‌ها (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر) به پیازهای نگینی شده اضافه کنید و مخلوط کنید.

نکته‌ی طلایی: می‌توانید در این مرحله زعفران دم‌کرده نیز به مخلوط اضافه کنید تا نتیجه‌ی کار خوش‌رنگ‌تر و خوشمزه‌تر شود.

گام دوم:

از مواد مخلوط شده روی فیله‌های ماهی رومال کنید و اجازه بدهید ماهی مزه‌دار شده دو ساعتی در یخچال استراحت کند و مزه‌ی ادویه در گوشت ماهی رسوخ کند.

گام سوم:

بعد از دو ساعت آرد سوخاری را به‌همراه ادویه‌ها مخلوط کنید و کف یک سینی بپاشید. ماهی را به‌خوبی آردی کنید و در همان حال درون یک تابه روغن بریزید و با شعله‌ی متوسط صبر کنید تا روغن به‌خوبی داغ شود. ماهی آردی شده را در روغن داغ شده قرار بدهید و سرخ کنید. بگذارید هر طرف ماهی حدود ۵ دقیقه سرخ شود. در نهایت می‌توانید ماهی سرخوی سرخ شده را به همراه نان و برنج نوش جان کنید.

طرز تهیه ماهی سرخو سرخ شده در منزل
طرز تهیه ماهی سرخو سرخ شده در منزل

طرز تهیه ماهی سرخو گریل شده

گریل کردن ماهی یکی از راه‌های طبخ ماهی سرخو است و به آن مزه‌ای دودی و خوشمزه می‌دهد. اگر تابه‌ی گریل داشته باشید تهیه‌ی ماهی گریل شده خیلی ساده است و می‌توانید این غذای دریایی را با طعمی متفاوت نوش جان کنید. در روش پختی که در ادامه می‌خوانید در کنار ماهی گریل شده، با طرز تهیه‌ی قارچ گریل شده هم آشنا می‌شوید و می‌توانید به ابتکار خودتان از سبزیجات متنوعی مثل کدو، هویج، کلم بروکلی گریل شده در سینی پذیرایی استفاده کنید.

خوشمزه‌هایی که لازم دارید:

  • ۱ عدد ماهی سرخو
  • به اندازه‌ی کافی ترخون تازه
  • ۵ عدد قارچ بزرگ قارچ
  • ۳ حبه سیر
  • ۲ عدد لیمو ترش تازه
  • به اندازه‌ی کافی زعفران
  • به اندازه‌ی کافی فلفل سیاه
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری زنجبیل
  • به اندازه‌ی کافی فلفل چینی
  • یک قاشق چای‌خوری نمک
  • نصف پیمانه روغن زیتون
  • نصف قاشق چای‌خوری ادویه کاری

خرید انواع ماهی های جنوب ( تازه و صید روز ) در اسبک ماهی 

حالا باید چه کار کنید؟

گام اول:

اول ماهی را به‌خوبی پاک کنید اما مراقب باشید شکل آن حفظ شود؛ بعد ماهی را خوب بشویید و کنار بگذارید تا خشک شود. در مدت زمانی که آب ماهی گرفته می‌شود، می‌توانید سس برای مرینیت کردن را آماده کنید.

گام دوم:

برای آماده‌سازی سس مرینیت زعفران، فلفل سیاه، زنجبیل، نمک، ادویه کاری و فلفل چیلی را به همراه سیر، روغن زیتون و نصف یک لیموترش به خوبی با هم مخلوط کنید. از مواد مرینیت شده روی قارچ‌ها رومال کنید، همه‌ی قسمت‌های قارچ را مرینیت کنید و کنار بگذارید.

گام سوم:

با چاقویی بسیار تیز روی ماهی سرخو برش‌هایی کج و عمیق ایجاد کنید ولی مراقب باشید آن را نصف نکنید. بعد از مواد مرینیت کاملاً روی پوست و داخل ماهی را رومال کنید و مقداری ترخون تازه هم داخل شکم ماهی قرار بدهید.

گام چهارم:

لیموترش تازه را به قسمت‌های نازک برش بدهید و به همراه یک شاخه ترخون درون برش‌های روی ماهی بگذارید.

گام پنجم:

تابه‌ی گریل را به‌خوبی داغ کنید و ماهی مزه‌دار شده را روی تابه گریل قرار بدهید. توجه کنید که در ابتدا حرارت تابه‌ی‌ گریل زیاد باشد و بعد که ماهی سرخو مزه‌دار شده را روی تابه قرار دادید حرارت را کم کنید.

گام ششم:

قارچ‌های مرینیت شده را روی تابه‌ی گریل قرار بدهید و در حد یک تا دو دقیقه اجازه بدهید تا گریل شوند. قارچ‌ها را در سینی پذیرایی در کنار ماهی گریل شده قرار بدهید و در کنار عزیزانتان میل کنید.

سخن آخر اسبک ماهی

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه ماهی سرخو را به روش‌های گوناگون برایتان توضیح بدهیم تا گزینه‌های متعددی برای سرو این غذای دریایی خوشمزه داشته باشید. اهمیت مصرف غذاهای دریایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و به گروه‌های مختلفی از افراد مانند کودکان، سالمندان، ورزشکاران و افرادی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند توصیه می‌شود حتماً در وعده‌های غذایی هفتگی خود غذاهای دریایی مانند ماهی مصرف کنند.

اگر تمایل داشته باشید از شما دعوت می‌کنیم از صفحه‌ی آشنایی با انواع ماهی سرخو جنوب دیدن کنید. در آن صفحه می‌توانید به اسبک ماهی سفارش داده تا در سریع‌ترین زمان ممکن در هر کجای ایران که باشید سفارشتان را تحویل بگیرید.

همچنین اگر قصد خرید میگو و انواع ماهی جنوب را با بهترین قیمت و کیفیت مناسب داریدر؛ به اسبک ماهی سر بزنید.

مقالات مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 3.3 / 5. تعداد رای 4

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اون رزماری که تو طرز تهیه ماهی سرخو رژیمی نوشته شده واقعا یه طعم خاص و خوشمزه ای به ماهی می ده. پیشنهاد می کنم حتما یه بار امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا