غذا با ماهی

طرز تهیه ماهی قباد با 10 ترفند کلیدی و خاص جنوبی

طرز تهیه ماهی قباد اصلا مشکل نیست و به دلیل انعطافی که این ماهی دارد می‌تواند به راحتی آن را به روش‌های مختلف تهیه کنید. ماهی قباد از خانواده‌ی تن ماهی‌ها است و مانند ماهی‌های این خانواده دارای بدنی دوکی شکل است. از نظر ظاهری ماهی قباد و ماهی شیر بسیار شبیه به هم هستند. فرق این دو ماهی را می‌توان از رنگ بدن آن‌ها تشخیص داد، که ماهی شیر روشن‌تر از ماهی قباد است و ماهی شیر دارای بدنی کشیده‌تر نسبت به ماهی قباد است.

از جمله خواص ماهی قباد وجود اسیدهای چرب غیراشباع و پروتئین است و از جهت اینکه طعم بسیار لذیذی دارد از ماهی‌های محبوب جنوب کشور است. اسید چرب امگا3 از جمله مواد ضروری بدن است که کمبود آن در بدن مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می‌کند. امگا3 در رشد و عملکرد مناسب سیستم عصبی نقش دارد و از بروز بیماری قلبی جلوگیری به عمل می‌آورد.

خرید ماهی قباد، تازه و صید روز ( اصل جنوب )

در این متن از وبلاگ اسبک‌ ماهی در نظر داریم طرز تهیه ماهی قباد را برایتان شرح دهیم. به دلیل علاقه‌ی زیاد مردم جنوب به این ماهی ابتدا طرز تهیه ماهی قباد شکم‌پر را بیان می‌کنیم چرا که پرطرفدارترین روش پخت است. پس از آن طرز تهیه ماهی قباد در فر برای آن‌ها که دوست ندارند ماهی را سرخ کنند، عنوان شده است. در ادامه طرز تهیه ماهی قباد بوشهری و قباد جنوب شرح داده شده است، البته اگر از افرادی هستید که می‌توانید ماهی را کباب کنید، طرز تهیه ماهی قباد کبابی را از دست ندهید. در نهایت نیز به ماهی قباد سرخ شده پرداخته‌ایم که ساده‌ترین روش‌ها است.

ماهی قباد تازه
ماهی قباد تازه

زمان آماده سازی: 10 دقیقه، زمان پخت: 20 دقیقه، زمان کل: 30 دقیقه

طرز تهیه‌ی ماهی قباد شکم‌پر در ماهیتابه

ماهی شکم پر در ماهیتابه از زمان قدیم بین ایرانی‌ها مرسوم بود و معمولا در مهمانی‌ها سرو می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی و معرفی فرهای خانگی، پخت ماهی شکم پر در فر مرسوم شد. اما هنوز هم خیلی از افراد با توجه به شرایط، دوست دارند ماهی شکم‌پر را در ماهیتابه درست کنند. در این دستور پخت فوت و فن کامل پخت ماهی شکم‌پر بصورت بخارپز و سرخ شده را توضیح می‌دهیم.

برویم سراغ مواد اولیه‌ی لازم برای ماهی شکم‌پر:

یک عدد بزرگ ماهی قباد
سه قاشق غذاخوری رب انار
250 گرم گردوی آسیاب شده
800 گرم سبزی معطر مثل گشنیز، جعفری، شنبلیله
100 گرم اشپیل ماهی
به مقدار لازم فلفل، زردچوبه، نمک و ادویه مخصوص ماهی
دو قاشق غذاخوری آبلیمو
یک عدد متوسط پیاز
چند عدد نخ و خلال دندان

حالا باید چیکار کرد: (گام به گام)

قبل از هر چیزی ماهی را پاک کرده و شکم آن را خالی کنید. برای این کار، نوک چاقوی تیز خود را درون منافذ کوچک مقعد در قسمت زیرین ماهی نزدیک دم وارد کنید. شروع به برش به سمت سر نموده و مطمئن شوید که بیش از حد عمیق برش ندهید، زیرا این کار باعث می‌شود تا ناحیه‌ی ستون فقرات ماهی نیز برش خورده و دو تکه شود و برای طبخ ماهی شکم پر فاقد استفاده شود. به برش بخش زیرین ماهی تا ناحیه‌ی شش‌ها ادامه دهید تا بخش زیرین بطور کامل شکافته شود. ابتدا در امتداد برش ناحیه‌ی شکم ماهی، سر ماهی را نیز شکافته و شکاف سر ماهی در امتداد شکاف برش ناحیه‌ی شکم می‌بایست انجام شود. بعد آبشش‌ها و روده‌ها را بردارید. برای انجام این کار، ماهی را زیر و رو کرده و در حالی که سر را نگه داشته اید، انگشت خود را در شکافی که قبلاً ایجاد کرده‌اید قرار دهی دو سپس محکم، اما به آرامی، به سمت دم بکشید. این عمل باعث می‌شود همه‌ی بخش‌های درون شکم ماهی با یک حرکت سریع برداشته شوند. اکنون که روده‌ها برداشته شده‌اند، مطابق میل و سلیقه‌ی خود درون شکم ماهی را به خوبی پاک کنید و لخته‌های خونی را بطور کامل از بدنه‌ی ماهی جدا نمایید. با تمام این حرف‌ها، اگر علاقه‌ای به پاک کردن ماهی ندارید ،می‌توانید با خرید ماهی قباد از فروشگاه اسبک‌ماهی، آن را به صورت پاک شده درب منزل تحویل بگیرید.

در مرحله‌ی بعدی، داخل شکم ماهی را فلفل، نمک و زردچوبه بزنید و در آبلیمو، آب پیاز و در صورت تمایل سیر رنده شده بخوابانید. ماهی یکی دو ساعت با این مواد بماند تا مزه‌دار شود. سپس می‌توانید مراحل بعدی را انجام دهید. وقت آن رسیده است که، سبزی را ریز خرد کرده و کمی تفت دهید. حالا، پوست اشپل را گرفته و خوب با چنگال بافتش را باز کنید. بعد از آن، رب انار، ادویه‌ها، آبلیمو ،اشپل، سبزی تفت داده شده و گردو آسیاب شده را با هم مخلوط کنید. در این مرحله، پیاز رنده شده را به مواد اضافه کنید. پیاز بوی ماهی را می‌گیرد و مزه‌ی خوبی به آن می‌دهد. حالا شکم ماهی مزه‌دار شده را باز کنید و مخلوط مواد را داخل آن بریزید. حالا روی دو طرف ماهی چند شیار ایجاد کنید. در نهایت، با خلال دندان شکاف شکم ماهی را محکم کنید.

طرز تهیه ماهی قزل آلا

وقت آن است که، ماهیتابه‌ را روی شعله گذاشته و کمی روغن بریزید تا داغ شود. بعد ماهی را داخل ماهیتابه بگذارید و با شعله کم بپزید. حین سرخ شدن و پختن ماهی به آن زعفران اضافه کنید تا خوب طلایی شود. بعد از اینکه دو طرف ماهی کاملا طلایی شد، روی ماهیتابه دم کنی بگذارید و ۴۵ دقیقه تا یک ساعت فرصت دهید تا خوب مغز پخت شود. حتی می‌توانید ماهی را جداگانه سرخ کنید و مقداری از موادی که برای داخل شکم ماهی آماده کرده بودید را در قابلمه‌ای با کره تفت دهید. بعد از سرخ شدن ماهی، آن را روی مواد داخل قابلمه قرار داده و یک استکان رب انار مخلوط با آب به آن اضافه کنید. بعد شعله را کم کنید تا ماهی خوب بپزد. ماهی شما آماده است. نوش‌جانتان.

بهترین ترفند‌های طرز تهیه ماهی قباد در فر

با روی کار آمدن فرها، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که ماهی را به روش سالم و بدون روغن بپزند. شما می‌توانید ماهی که در قسمت قبلی تهیه کردید را در فر بپزید. اما در این قسمت یک روش دیگر هم در اختیارتان قرار داده‌یم که دستتان باز باشد.

ساده‌ترین طرز تهیه ماهی قباد در فر، مزه‌‌دار کردن آن با ادویه‌ی ماهی و سرکه‌ی انگور است. که در ادامه توضیح می‌دهیم.

برویم سراغ مواد اولیه برای تهیه ماهی در فر:

به تعداد دلخواه ماهی قباد
دو قاشق غذاخوری سرکه انگور
به میزان لازم ادویه و چاشنی مخصوص ماهی و میگو جنوب
به مقدار کافی پودر پیاز و سیر
به مقدار کافی زعفران
دو عدد لیمو خارگی یا سنگی

حالا چیکار کنیم؟

ابتدا، ماهی را خوب پاک کرده و بشویید. سپس با سرکه‌ی انگور آغشته کرده و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و یک شب تا صبح بگذارید در یخچال بماند. برای پخت، ماهی را در سینی فر گذاشته و با روغن چرب کنید. پیاز و لیمو‌ها را حلقه کرده و روی آن بچینید. حالا ماهی را داخل فر با دمای 170 درجه به مدت 40 دقیقه بپزید. ماهی شما آماده است، نوش‌جانتان.

طرز تهیه ماهی قباد بوشهری با پودر سوخاری
طرز تهیه ماهی قباد بوشهری با پودر سوخاری

طرز تهیه ماهی قباد بوشهری با پودر سوخاری

برخی از افراد از بوی ماهی بیزارند و اغلب از خوردن ماهی پرهیز‌ می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه این است که ماهی قباد از ماهی‌های جنوب کشور است و ماهی‌های جنوب بوی بیش‌تری نسبت به ماهی‌های شمال دارند. اما روش‌هایی در پخت ماهی وجود دارد که بوی بد ماهی را کاملا‌ می‌گیرد و طعم و بوی عالی به غذا‌ می‌دهد.

مواد لازم را آماده کنید:

یک عدد فیله ماهی قباد بوشهری
دو عدد تخم مرغ
100 گرم آرد سفید
200 گرم آرد سوخاری
به میزان لازم (بر اساس ذائقه) ادویه جات چون نمک، فلفل سیاه یا قرمز
به مقدار لازم روغن سرخ کردنی
یک عدد لیمو ترش
یک قاشق سوپ خوری زعفران
به میزان لازم سس گوجه فرنگی

بعد از آماده کردن مواد، طبخ ماهی رو شروع نمایید :

ابتدا، در ظرف درداری که حاوی نمک و زعفران آب کرده است ماهی را مزه‌دار کنید. سپس آبلیموی ترش را به خوبی گرفته و به ماهی قباد بوشهری اضافه کنید. پس از این که تمام سطح ماهی به زعفران، نمک و آبلیمو آغشته شد، در ظرف را ببندید و حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی مزه‌دار شود. پس از گذشت یک ساعت و وقتی که ماهی به خوبی طعم‌دار شد، آن را از یخچال خارج کنید. در ظرفی جداگانه آرد سفید را بریزید و ماهی را به خوبی با آرد آغشته کنید. به این شکل‌ که اول یک طرف ماهی را درون آرد بخوابانید. وقتی به خوبی به آرد آغشته شد ماهی را برگردانید تا طرف دیگر با آرد مخلوط شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و با چنگال به خوبی هم بزنید. سپس ماهی‌هایی که به آرد سفید آغشته کرده‌اید را درون تخم‌مرغ بغلتانید. در ظرف دیگری آرد سوخاری بریزید. دقت کنید ظرف‌هایی که انتخاب‌ می‌کنید باید مسطح باشد تا همه جای ماهی به خوبی با مواد آغشته شود. آرد سوخاری را با نمک، فلفل سیاه یا قرمز مخلوط کنید. سپس ماهی‌ها را از درون تخم‌مرغ خارج کرده و به آرد سوخاری به خوبی آغشته کنید. وقتی ماهی به خوبی به آرد آغشته شد، با دست آرد را فشار دهید تا به خورد ماهی رود. در ظرفی به میزان خیلی کم، روغن ریخته و ماهی‌های آغشته به پودر را درون ظرف قرار دهید. وارد فر کنید و پس از گذشت 30 دقیقه غذا را از فر خارج کنید. این ماهی را می‌توانید در ماهیتابه نیز سرخ کنید. ماهی شما آماده است. نوش‌جانتان.

طرز تهیه ماهی قباد جنوب به صورت قلیه ماهی

برای طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی قباد ابتدا به یک سری مواد جهت تهیه نیازمندیم که در اینجا آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مواد مورد نیاز شما برای قلیه ماهی با ماهی قباد:

یک کیلو ماهی قباد قطعه شده
500 گرم سبزی ماهی (گشنیز، سیر، شنبلیله)
دو عدد پیاز متوسط
200 گرم تمر هندی
چهار حبه متوسط سیر
به میزان کافی ادویه مخصوص قلیه
به اندازه کافی نمک
به اندازه کافی روغن

مواد را که آماده کردید، به این صورت شروع نمایید:

ابتدا سبزی‌ها را پاک کرده، تمیز می‌شوییم و در آب‌کش ریخته تا خوب آب آن گرفته شود. سپس به صورت خیلی ریز آن را خرد می‌کنیم. پیاز را ریز خرد می‌کنیم و در روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی و سبک شود. سیرها را بعد از پوست گرفتن رنده کرده و به پیاز طلایی شده اضافه می‌کنیم. سپس سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده تا خوب تفت داده شود. ماهی که از قبل قطعه قطعه کرده‌ایم را به مخلوط سبزی و پیاز سرخ شده اضافه می‌کنیم. سپس ادویه را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم تا ادویه و سبزی خوب با ماهی مخلوط شود. یک لیوان آب گرم اضافه کرده تا با حرارت ملایم بپزد. تمر هندی را در یک لیوان آب جوش خیس می‌کنیم و بعد از حل شدن، آن را از صافی رد می‌کنیم. بعد از آن، شیره‌ی تمر هندی را به خورش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا با همان شعله‌ی ملایم سی دقیقه خوب بپزد. بعد از جا افتادن خورش، در صورت نیاز نمک اضافه می‌کنیم. خورش شما آماده است. نوش‌جانتان.

ماهی قباد سرخ شده
ماهی قباد سرخ شده

طرز تهیه ماهی قباد کبابی با زعفران دم کرده

ماهی کبابی یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه است که در این بخش نوع ماهی قباد آن شرح داده شده است:

برویم سراغ مواد لازم برای کبابی کردن ماهی قباد:

دو عدد ماهی قباد جنوب
دو عدد پیاز درشت
1/2 فنجان آب لیلمو ترش
1/2 فنجان زعفران دم کرده
به مقدار کافی پودر سوخاری ماهی
به میزان لازم ادویه مخصوص ماهی
به مقدار کافی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

برای تهیه‌ی ماهی قباد کبابی خوشمزه ابتدای کار، فلس‌های ماهی را با کمک چاقو جدا کنید، سپس شکم ماهی را از وسط با چاقو باز کنید و تمیز بشویید. در ادامه ماهی را درون یک ظرف مناسب قرار دهید. در این مرحله، پوست پیاز را جدا کنید، سپس آن را شسته و با دندانه‌های درشت، رنده کنید. در ادامه پیاز رنده شده را به صورت پخش روی ماهی بریزید. زعفران دم کرده را روی ماهی ریخته و با دست ماساژ دهید. حالا، ماهی را با آبلیمو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه‌ی مخصوص، ماهی را مزه‌دار می‌کنیم. سپس ماهی را خوب ماساژ می‌دهیم تا ادویه‌ها به خورد ماهی بروند. در ادامه روی ظرف را با سلفون می‌پوشانیم. بهتر است ماهی را به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا ماهی مزه‌دار شود. در ادامه پس از گذشت این زمان، ماهی را از یخچال خارج کنید، پیازها را از ماهی جدا کنید. ماهی را درون توری گذاشته و روی منقل بگذارید تا به خوبی کبابی شود. ماهی شما آماده است. نوش‌جانتان.

طرز تهیه ماهی قباد سرخ شده با سبزی‌های معطر

در طرز تهیه ماهی قباد، نوع سرخ شده طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم را ابتدا تهیه کنید:

چهار تکه ماهی قباد
سه قاشق غذاخوری آب لیمو ترش
یک قاشق غذا خوری کره آب شده
دو حبه سیر رنده شده
یک قاشق چایخوری جعفری خرد شده
به میزان لازم نمک و فلفل

ابتدا ماهی را خوب پاک کرده و بشوئید و با حوله آشپزخانه خشک کنید. برای این روش طبخ ماهی بهتر است تا ماهی فیله باشد. داخل سینی مناسبی آب لیموترش، سیر رنده شده، نمک، فلفل و جعفری را با هم مخلوط کنید و حالا تکه‌های ماهی را داخل مواد آماده شده بگذارید تا مزه‌دار شوند. داخل تابه‌ای نچسب کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کاملا گرم شود. حالا تکه‌های ماهی را از داخل مواد خارج کرده و داخل تابه بگذارید و دو سمت ماهی را تا زمانی که که کاملا طلایی شوند سرخ کنید. ماهی شما آماده است، نوش‌جانتان.

ترفندهایی در طرز تهیه ماهی قباد به روشی فراموش‌نشدنی

1. هنگام پاک کردن ماهی‌ آن را درون ظرفی حاوی آب و نمک و سرکه قرار دهید. این کار به راحت‌تر پاک شدن و رفع بوی نامطبوع آن کمک می‌کند.

2. ماهی یخ‌زده را نباید در دمای اتاق قرار دهید. برای باز شدن یخ ماهی بهتر است آن را درون یخچال یا شیر سرد قرار دهید.

3. ماهی را‌ می‌توانید به همراه برنج یا نان سرو کنید. اما پیشنهاد ما سرو آن همراه سبزی پلو میل است تا لذت بیش‌تری از مزه این غذا ببرید.

4. حتما بعد از اضافه کردن تمر هندی نمک را به خورشت اضافه کنید چرا که تمر هندی خودش به تنهایی خیلی شور است و بعد از اضافه کردن آن، خورشت را بچشید اگر نیاز به نمک داشت به آن نمک اضافه می‌کنید.

5. در تهیه ماهی با سبزیجات، مقدار شنبلیله باید یک سوم گشنیز باشد چرا که شنبلیله زیاد باعث تلخ شدن خورشت می‌شود.

6. برای اینکه گوشت ماهی از هم جدا نشود زیاد آن را هم نزنید و هنگام سرو، آرام آرام گوشت ماهی را به ظرف منتقل کنید تا بافت آن باز نشود.

7. اگر تمایل به عطر سیر تازه در غذا ندارید از پودر سیر استفاده کنید.

8. اگر موادی که ماهی را در آن مزه‌دار کرده‌اید رطوبت زیادی داشت حتما ماهی را روی دستمال روغن گیر بگذارید و بعد داخل کره سرخ کنید.

9. برای ذوب کردن یخ گوشت ماهی یخ‌زده، مقداری شیر را در ظرفی ریخته و ماهی را در آن قرار دهید. به این ترتیب به تدریج یخ ماهی آب شده و شیر نه تنها بوی ضخم ماهی را از بین می‌برد بلکه به آن مزه‌‌ی خوشایندی نیز می‌دهد.

10. برای اینکه ماهی در هنگام پخت خصوصا زمان آب‌پز کردن، متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.

مقاله مرتبط:

این دستور پخت چطور بود؟

امتیاز متوسط 4.2 / 5. تعداد رای 5

اولین نفری باشید که رای می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا