غذا با ماهی

تهیه ماهی شکم پر به ساده ترین روش ممکن

ماهی شکم پر یکی از غذاهای محبوب و سنتی در قسمت شمالی ایران است که در سراسر دنیا نیز محبوبیت زیادی دارد. علاوه بر این که ماهی شکم پر یک غذای محلی است اما در اکثر مهمانی های مجلل و مراسمات خاص این غذای خوشمزه طبخ و سرو می شود.

همانطور که می دانید مصرف انواع ماهی در قالب طبخ ماهی شکم پر و یا روش های مختلف دیگر تهیه ماهی، می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد؛ همچنین در افراد سالمند موجب جلوگیری از بیماری آلزایمر می ‌شود؛ به علاوه کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که مصرف ماهی را به صورت هفتگی در برنامه غذایی خود و خانواده جای دهید چرا که می ‌تواند در رشد استخوان های کودکان و عملکرد بهتر مغز آنان موثر باشد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا روش تهیه ماهی شکم پر را به طور کامل توضیح دهیم.

چه نوع ماهی هایی برای تهیه ماهی شکم پر مناسب است؟

تهیه و مصرف ماهی شکم پر سرشار از مواد معدنی مفید برای بدن مثل: کلسیم، فسفر، آهن، انواع ویتامین، پروتئین، روی، منگنز و …. بوده و از ماهی های مختلف مانند: ماهی حلوا ، ماهی هامور، ماهی راشگو ، ماهی سرخو، ماهی خنو، ماهی سنگسر ، ماهی شعری ،ماهی شوریده و ….. برای تهیه ماهی شکم پر استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر

ماهی: یک عدد

سیر: ۲حبه

سبزیجات معطر: گشنیز، جعفری، نعنا ۳۰۰گرم

رب انار: 3 قاشق غذاخوری

گردو خرد شده: 2 قاشق غذاخوری

ادویه ماهی، آبلیمو، نمک، فلفل سیاه، روغن مایع: به مقدار لازم

چگونه خوشمزه ترین ماهی شکم پر را طبخ کنیم؟

برای تهیه ماهی شکم پر به سبزی های تازه ای از جمله: نعنا، جعفری، گشنیز و هم چنین سیر نیاز دارید. چاشنی اصلی این غذا انار و یا رب انار می باشد که به همراه آب لیموی طبیعی طعمی فوق العاده به ماهی شکم پر خواهد داد. همچنین با اضافه کردن گردو ریز شده در مواد داخلی ماهی شکم پر می توانید از سردی ماهی بکاهید و به آن طبع متعادلی بدهید. ادویه های لازم برای طبخ ماهی شکم پر نمک و فلفل سیاه و ادویه مخصوص ماهی می باشند که استفاده از آنها به میزان لازم و به هر اندازه که ذائقه شما می طلبد مجاز است.

پس از تهیه ماهی مد نظر ابتدا آن را پاک کنید و بشویید، سپس به کمک یک چاقوی تیز ماهی را از قسمت طول برش داده و اعضای داخل شکم ماهی را تخلیه و مجدداً آن را بشویید تا عاری از وجود هرگونه خونی باشد؛ همچنین برای از بین رفتن بوی زهم ماهی می تواندی تمام گوشت ماهی را با استفاده از نمک و مقداری آبلیمو طعم دار کنید.

در مرحله بعدی سبزی هایی را که از قبل پاک کرده اید به صورت کاملا ساطوری شده خرد کنید و به آنها مقداری رب انار اضافه نمایید؛ در این مرحله گردو خرد شده، نمک و ادویه ها را به مواد اضافه کرده و آنها را خوب به هم بزنید تا کاملاً یکدست شده و طعم بگیرند. حال موادی که تهیه کرده ‌اید را به داخل شکم ماهی بریزید و آن را به شکلی بدوزید که مایه داخلی آن به بیرون نشت نکند. به دو روش می توانید ماهی آغشته شده به مواد را بپزید. یکی به کمک سرخ کردن و دیگری با استفاده از فر. برای پخت ماهی به روش سرخ شده ابتدا درون ماهیتابه روغن مایع ریخته و پس از داغ شدن، ماهی را با حرارت کم داخل آن سرخ کنید.

طرز تهیه سس مخصوص ماهی شکم پر

توجه داشته باشید که مقداری از مایه داخلی ماهی شکم پر که از سبزی و ادویه های مخصوص تهیه کرده بودید را با یک پیمانه آب جوش و یک قاشق غذاخوری رب انار مخلوط نمایید و درون قابلمه بریزید، سپس ماهی سرخ شده را درون آن قرار دهید تا عطر مواد کاملا به خورد ماهی رفته و به آرامی پخته شود.

اگر تمایل دارید ماهی شکم پر را درون فر طبخ کنید ابتدا به روش بالا ماهی را آماده کرده و پس از اینکه فر را روشن کردید اجازه دهید تا با دمای ۲۰۰درجه سانتیگراد یا ۴۰۰درجه فارنهایت گرم شود؛ در این حین ماهی را درون ظرف پیرکس گذاشته و در زیر آن (کف ظرف) فلفل دلمه ای و پیاز ورق شده اضافه کنید تا موجب سوختن ماهی و یا چسبیدن آن به کف ظرف نشود، سپس روی آن را با فویل آلومینیومی پوشانده و به مدت ۴۵دقیقه درون فر قرار دهید تا پخته شود. به داشته باشید که فویل نباید هیچ گونه تماسی با ماهی داشته باشد! در کنار ماهی شکم پر می توانید پلو ساده، زعفرانی و سبزی پلو را سرو و میل نمایید.

در صورتی که مایل به پخت ماهی شکم پر به روش های گفته شده نیستید و یا طبخ ماهی شکم پر به صورت درسته و سالم برای شما سخت است می توانید آن را به صورت تکه تکه شده و پس از آغشته کردن به آبلیموی تازه، نمک، فلفل و ادویه های مختلف درون فر قرار داده و بپزید. در این روش ماهی خرد شده را در کنار پیاز خلالی و یا حلقه ای، سیر خرد شده، برگ رازیانه یا برگ بو، و مقداری کره درون ظرف مخصوص ریخته و داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید تا پخته شود.

ویژگی های ماهی های مورد استفاده در تهیه و پخت ماهی شکم پر

همانگونه که عنوان کردیم ماهی های مورد استفاده برای تهیه ماهی شکم پر که به وفور در آب های دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس زیست می کنند گوناگون می باشند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، اما به طور کلی دارای خواص مشترکی هستند که عبارتند از: جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از مبتلا شدن به انواع سرطان، کمک به رشد استخوان ها در کودکان و رشد بهنر جنین در دوران بارداری، پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان، کاهش بیماری های قلبی _ عروقی، کنترل چربی و کلسترول خون، جلوگیری از اضافه وزن و ابتلا به بیماری دیابت.

با فروشگاه اسبک آشنا شوید و ماهی مورد نظر علاقه خود را سفارش دهید:

در هر جای ایران که هستید، مقدار مورد نظر از ماهی و میگو تازه را از طریق سایت اسبک ماهی سفارش دهید.

در صورتی که بخواهید ماهی خریداری شده پاک شود، ما بدون هیچ هزینه اضافی، ماهی را پاک و ضایعات ان را جدا کرده و در بسته های مخصوص به صورت کاملا تازه و در کمترین زمان به شما تحویل می دهیم.

اسبک ماهی این تضمین را به شما می دهد که محصول خریداری شده در بسته بندی های یخدان تا زمانی که درب منزل شما برسد از طراوت و تازگی مناسبی برخوردار باشد.

ما نهایت دقت را در انتخاب بهترین و تازه ترین آبزیان صید روز رو انجام می دهیم تا محصولات با کیفیت و درجه ۱ را به دست شما برسانیم.

مقاله مرتبط: طرز تهیه طوطی ماهی، طرز تهیه میگو

اگر سوالی در مورد انواع ماهی ها، هزینه ها و نحوه خرید و ارسال برایتان باقی مانده است، همین حالا می توانید از طریق تماس تلفنی یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.
۰۹۱۷۶۸۲۱۳۶۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا